W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 jul 2018, 07:33

2-ledig temperatuur probleem 260E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 04 dec 2017, 21:10

Uiteraard ook @Shostakovich124 voor wat betreft de multi-riem ;)
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Micha12345 » 05 dec 2017, 20:33

Regel is dat als je de pomp vervangt ook gelijk de spanner erbij doet.Als de spanner na x aantal jaar eraf gehaald wordt en weer hebruikt wordt is de kans zeer groot dat die kapot gaat.

Als hij helemaal links staat en hij heeft geen spanning wil dat zeggen dat de spanner niks meer doet en je hem moet vervangen.

Als je te lang met slappe riem gaat rijden zul je de riem slopen (als je spanner al wilt vervangen zou ik voor skf gaan)
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor bob » 05 dec 2017, 23:58

Kwam dit artikel tegen. Ongeveer dezelfde problemen als jij (langzaam opwarmen). Uiteindelijk ook de thermostaat die 1mm open bleef staan

http://forums.mbclub.co.uk/threads/E200 ... wly.23896/

Misschien heb je er wat aan ?

Gr. Bob
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Shostakovich124 » 08 dec 2017, 12:51

Erwin_260E schreef:Als ik de visco-fan bij stationair draaien tegenhoud, dan raakt de temperatuur tot de 110,
Ik merk ook niet dat ik hem bij 80 graden makkelijker kan tegenhouden dan bij 110.
Of test ik verkeerd/beoordeel ik het verkeerd? Ze horen toch aan te gaan zo rond de 105?


Voor een M103 tussen de zo'n 95 tot 105 graden.
Heb je ook gekeken of de poelie, waar de fan/visco opzitten, bij 110 graden nog wel of niet draaide?
Daaruit kan je een hoop conclusies trekken :doh:

mvg

Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Micha12345 » 08 dec 2017, 13:04

Kan maar als jij aangeeft dat hij de riem helemaal in kan drukken dan weet je toch al genoeg.Denk dat de spanner gewoon zijn beste tijd heeft gehad en de spanner vervang je normaal altijd met de pomp.
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 853
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 09 dec 2017, 21:34

Hoi allemaal,

kleine update: Ik heb van de week voor ik naar huis gereden ben, op het werk even zitten stoeien met de riemspanning. (grote bout even wat losgedraaid) en daarna de spanner losser gedraaid (een redelijk aantal streepjes losser). Gaf inderdaad een slappere riem. Daarna weer strakker gezet tot op 2,5 streepje van t linker-einde, maar kon blijven draaien maar dat gaf op een gegeven moment weinig verandering meer in de riemspanning en het wijzertje bleef ook staan waar ie stond, die kreeg ik dus niet tot aan het einde van de schaalverdeling. Toen de boel maar weer vastgezet.

Kan nu de riem dus met een beetje kracht weer duwen tot op de metalen buis die eronderdoor loopt.
Ik ga van de week even bij de garage langs, kunnen ze de boel even checken en die spanrol vervangen.

Tijdens het rijden geen probleem: +/- 90 graden
Kom ik stil te staan staat ie even later op 95graden en kruipt ie naar de 100 als het in de file wat langer duurt. En dat met de huidige buitentemperaturen... Ga ik rijden zie ik hem even later wel weer zakken tot de normale +/- 90.

Zal me weer melden zodra ik terug ben van de garage ;)
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor bob » 15 dec 2017, 16:53

Het feit, dat met weer, de temp begint te stijgen is volgens mij een teken dat je koel capaciteit v/d radiator krap is.
De temostaat gaat blijkbaar meer open, das ok. Maar vervolgens geen koel capaciteit v/d radiator ?
Met dit weer moet je lang stationair kunnen draaien voordat uberhaut de fan begint te draaien.
Je zou als proef je radiator met de tuinslang extra koel capaciteit kunnen geven ? Als dat gelijk te zien is is het duidelijk.

Bob
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 26 apr 2018, 22:24

Ok...excuus voor de lange stilte, maar het verhaal gaat weer verder nu (helaas).

Aangezien het koud was, viel het 'te warm' worden mee, maar het blijft een issue.

In de afgelopen tijd zijn de volgende zaken nog aangepakt:
1. Meelooprol op de spanner vervangen omdat die hoorbaar geluid maakte.
2. Na een paar maanden gemerkt dat de multiriem op die meelooprol te ver naar voren begon te komen (en daardoor schuurde de poelie die erboven zat langzaam een spoor van de multiriem weg.
Om dit op te lossen is de spanner zelf, inclusief het hele instelmechaniek erachter nu vervangen.

Ik heb het idee dat ie nu zuiniger is in verbruik (zal aan mij liggen) en hij komt wat sneller op temperatuur.

Maar, zeker de week met 25+ graden buiten, zorgde ervoor dat bij stationair file staan de temperatuur vrolijk opliep tot 110graden.
Ondanks dat de visco-koppeling vervangen is, kan ik de ventilator bij die temperatuur wel tegenhouden (ik heb express de motorkap dichtgehouden en hem pas geopend net voor ik met een kartonnetje de ventilator heb proberen tegen te houden).

Aangezien er meerdere meldingen zijn zo hier en daar van Originele MB thermostaatjes die niet helemaal open gaan, heb ik puur voor het uitsluiten, even een FEBI 87 graden gehaald. Die gaat er van t weekend in. Wie weet maakt het verschil.
Erg irritant aangezien hij vóór het vervangen van de waterpomp geen probleem had met de temp. Mochten er nog andere aanknopingspunten zijn, ik hou me aanbevolen ;)
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten