W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 13 dec 2017, 00:43

2-ledig temperatuur probleem 260E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 02 dec 2017, 18:24

Beste Forumleden,

Ik heb al veel gezocht maar kan het antwoord niet vinden op de volgende 2 vragen mbt tot mijn W124, 260E (M103) uit 1986:
- de koelwater temperatuur wordt te langzaam warm (maar komt wel op temperatuur, metertje zo ff onder de 90).
- de koelwater temperatuur loopt te hoog op bij stilstaan en stationair draaien (Gaat van 80+ tot 100 en zelfs tot 110). Ga weer rijden dan zakt het wel weer naar de normale stand.
Ik rij al 6 jaar met deze wagen en ben gewend dat hij snel op temperatuur komt (binnen 2-3km) en dat de naald rock steady daar blijft, winter/zomer, snelweg of binnendoor: altijd vaste temperatuur. Alleen bij 35+ buiten temperatuur en lang file rijden wilde hij wel eens richting de 100. Maar nooit erover!

Aangezien dit gedrag afwijkt van wat ik gewend ben, vertrouw ik het voor geen meter.

Wanneer is het begonnen:
Afgelopen zomer is de waterpomp vervangen (door een originele van MB, het onderdeel was gewijzigd en er waren dus tevens wat andere onderdelen nodig voor de montage (o.a. de metalen buis die voor de motor langs loopt. Ook dat allemaal origineel MB). De thermostaat is mee vervangen (standaard losse thermostaat van 87 graden). Radiator is pas een jaar of 4 oud, origineel Behr.

De visco-koppeling werd vermoed ivm het warmlopen en die is dus 2 maanden geleden vervangen. Kon hem inderdaad zowel bij warme motor als bij koude motor super soepel rondzwiepen. Heeft wat gescheeld maar hij kruipt nog steeds op en wordt dus alsnog 100-110 graden.

Ik zag op een gegeven moment dat hij te langzaam warm werd, dus de thermostaat (87 graden) heb ik voor de zeker ook nog een keer vervangen (weer door een 87 graden): maakte echter geen verschil. De thermostaat die erin is gezet met de waterpomp had een afdicht-rubber met vierkant profiel, de 2e weer het vertrouwde ronde profiel.
De dop van het expansievat heb ik eveneens vervangen om er zeker van te zijn dat de boel op druk blijft.

Na dit alles vanmiddag nog maar eens goed gekeken hoe de auto nu echt reageert (buiten temperatuur rond 0 graden):

- Komt dus zeer langzaam op temperatuur (meter blijft lang hangen op de 40 graden en heeft in totaal een kilometer of 6 tot 8 nodig om in de buurt van de 80 te komen (binnen die 6-8 km zit tevens al een km of 4 snelweg).
- De radiator begint al op te warmen in de linker bovenhoek als de meter 80 graden aangeeft. Wat me veel te vroeg lijkt.
- Het is nu redelijk koud buiten en sta ik stationair te draaien is het een 'koud kunstje' om hem richting de 100 graden te krijgen.
- De radiator wordt netjes overal warm. Dus die lijkt in orde.

- Als ik de visco-fan bij stationair draaien tegenhoud, dan raakt de temperatuur tot de 110, maar ik merk niet dat ik hem op een gegeven moment niet meer kan tegenhouden. Ik merk ook niet dat ik hem bij 80 graden makkelijker kan tegenhouden dan bij 110 (met een stukje karton uiteraard). Betekent dit dat de nieuwe het gewoon niet doet? Of test ik verkeerd/beoordeel ik het verkeerd? Ze horen toch aan te gaan zo rond de 105? Hoe zwaar moet je ze tegenhouden en is dat überhaupt mogelijk als hij ingeschakeld is.
Als ik bij die temperatuur van 110 gas geef en 2500 toeren maak merk ik niet dat er een 'gebrul' van de fan te horen is.

Koelvloeistof gemengd misschien? Lucht in het systeem? (ondanks al een aantal keren ontluchten)...

Als er iemand is die na dit hele verhaal een oorzaak zou kunnen aanduiden voor deze 2 zaken, of me in de goeie richting kan helpen, ben ik zeer dankbaar!

Ik gebruik de wagen dagelijks, voornamelijk autosnelweg en als ik er in stap is het minimaal voor 115km)... dus voornamelijk waar ze voor bedoeld zijn: fahr'n fahr'n fahr'n auf der autobahn :D

Alvast dank!
Erwin
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Micha12345 » 02 dec 2017, 20:59

Als je waterpomp vervangen is en je thermostaat ook dan blijft je viscofan over.
Avatar gebruiker
Micha12345
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor RD500sec » 02 dec 2017, 21:16

Die is 2 mnd geleden al vervangen Micha

@Erwin

De viscofan wordt warm door de warme lucht die van de radiator af komt onder het rijden.
Bij stilstand zal hij minder snel opwarmen en alleen door stralingswarmte opwarmen.
Dat je hem dan vrij lang tegen kunt houden lijkt mij normaal. Bovendien heb je de klep open en kan de warmte naar boven weg als je aan het testen bent.

Wat zegt je (Mercedes?)garage over dit probleem?
Het langzame opwarmen is gekomen na de modificatie, het lijkt erop dat je radiator niet volledig wordt afgesloten bij koude motor,en zo het opwarmen vertraagt. Is de modificatie wel goed uitgevoerd?

Andere mogelijke oorzaken heb je voor zover ik kan nagaan al geprobeerd/ uitgesloten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Micha12345 » 02 dec 2017, 21:29

Daarlijk hebben ze een foute waterpomp gemonteerd.Dit kan toch niet?je pomp is nieuw je viscofan loopt goed en je thermostaat is nieuw? ik snap hem niet

Ik zou zeggen terug naar de garage en gratis oplossen.

Kan zijn dat ze misschien de verkeerde thermostaat hebben gemonteerd?
Ik heb dat bij mijn eige gehad maar dit was een aftermarket van gates die het niet deed en toen heb ik de oem gekocht bij dealer en alles deed het.Hitteproblemen zijn opgelost toen ik de waterpomp door een skf heb vervangen.In mijn papieren zie ik dat mijn radiateur met waterpomp + de buis in het verleden is vervangen.
Avatar gebruiker
Micha12345
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor RD500sec » 02 dec 2017, 21:37

Ook nieuwe onderdelen kunnen een productiefout hebben.
Mogelijk sluit de thermostaat niet goed af in zijn huis, wat op de pomp zit, al zal hij dan meestal naar buiten lekken.

De radiator die al heel vroeg warm wordt in de hoek kan een gevolg van interne lekkage zijn.

Bij een 500SEC megemaakt, dat een nieuwe thermostaat met nieuwe pakking(o-ring) niet afsloot in het huis.
Met de oude iets dikkere o-ring om de thermostaat was het probleem weer verholpen.
Nieuw is niet altijd beter...
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 382
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 02 dec 2017, 21:59

Dank voor alle reacties!

Het is inderdaad vaag Michael...alle onderdelen die met de koeling te maken hebben zijn nieuw en op de visco na, origineel MB.

@Richard, Ik had de garage een aantal weken terug aan de lijn en ze gevraagd nog eens navraag te doen bij Mercedes (waar de onderdelen vandaan kwamen) en te checken of er niet heel toevallig andere zaken mee vervangen hadden moeten worden. Ze hebben dat nagevraagd en dat was niet het geval. Ze vonden het temperatuur gedrag niet zo heel vreemd (maar ik wel, omdat ik mijn gebakje iedere dag rij). En zeker nu het koud is is het nog vreemder dat ie zo warm wordt.

Voor de zeker ga ik de thermostaat morgen nog eens controleren op de interne afsluiting in het huis ;) en die 2 thermostaten eens even heel nauwkeurig nakijken. Beide kwamen nl van MB terwijl ze verschillen qua o-ring (vierkant en rond-profiel).
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Stofzuigerman » 02 dec 2017, 22:29

Misschien stukje test rijden zonder thermostaat zodat je in elk geval weet of dat een probleemgever is of niet?
Avatar gebruiker
Stofzuigerman
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 10 dec 2011, 11:03
Woonplaats: Den Haag
Roepnaam: Paul
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Toyota FJ40


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Micha12345 » 02 dec 2017, 22:39

Als je nog de oude thermostaat hebt zou ik die erin doen.Kan zijn dat de slimmeriken een verkeerd onderdeel hebben gemonteerd.

Meestal is de oude thermostaat niet kapot en wordt die preventief vervangen.

Je moet de o-ring hebben die rond is.

Dat ze zeggen dat deze temp normaal is baart mij zorgen en vooral omdat de mensen van Mercedes dit zeggen.

Dit is maar een mooi voorbeeld dat ze geen ervaring meer hebben met dit soort autos of gewoon weg geen bal boeit.
Avatar gebruiker
Micha12345
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Blauwe Hap » 03 dec 2017, 00:06

Twee problemen: 1) traag opwarmen 2) stationair heet lopen). Als je visco goed is (slaat je electische fan wel aan, of heb je geen airco?) dan moet het je thermostaat zijn die het niet doet en vast staat op een "kier". Dat verklaart beide problemen. Haal je thermostaat er eens uit en kijk of die dan niet heet loopt.
Blauwe Hap
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: G320 M104 1996, 300E M103
1986


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Blauwe Hap » 03 dec 2017, 00:08

oh, dat stelde stofzuigerman ook al voor..
Blauwe Hap
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: G320 M104 1996, 300E M103
1986


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor bob » 03 dec 2017, 08:40

Met mijn 300E (86) ook gehad . Lamgzaam warm worden, niet boven de 75 gr komen.
Termostaat vervangen , nu keurig op de +/- 85 graden

Om zeker te weten of de termostaat zijn werk doet, plaats hen in een pannetje met een laagje water op het gas. Termostaat erin met de balg en de veer onder water . Als je heb ook een termometer. Laat maar warm worden en kijk war ie doet.
Is allemaal net zo simpel als je hier leest. Allereerst moet ie pot dicht zitten en vervolgens zie je hem (als ie goed is) keurig netje z,n klepje openen, en na afkoelen weer stijf dicht gaan.

Als alles goed gemonteerd is (balg met veer naar beneden en goede O ring ) moet zo warm worden. Bij mij begint ik de kachel al binnen de KM de eerste warmte voelen (hoezo rendement) en komt de meter al uit de hoek.
In eerste instantie komt, met dit weer, komt de ventilalor helemaal niet in. Maar draait een beetje loos mee.

Ik heb een ventilator die elektromagn aangestuurd wordt . Is dat bij jouw anders ? De aansturing gaat dmv termo contact.
Ook simpel te controleren in een pannetje water en een universeel meter.

Succes, Bob
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 03 dec 2017, 10:17

@Blauwe Hap en Bob,

Ik heb geen airco, dus ook geen extra koeling.
Het is een Visco-koppeling die de ventilator aanstuurt bij mijn blok, dus geen electromagnetische ;)

Wat betreft de thermostaat had ik bij aanschaf 6 jaar geleden ook dat de temperatuur niet hoger kwam dan 70 graden -> thermostaat vervangen en het was opgelost. Echter komt hij nu wel gewoon op temperatuur na een km of 6 a 8 (+/-85 graden). Je zou haast zeggen dat het lijkt of de thermostaat niet helemaal dicht gaat maar ook niet volledig open kan.

Ik ga zo even de thermostaat eruit halen en kijken wat ie doet.
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Shostakovich124 » 03 dec 2017, 11:11

Alle symptomen wijzen op een slappe/slippende multiriem en/of de thermostaat verkeerd om geplaatst.
Shostakovich124
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 03 dec 2017, 14:53

@Shostakovich124, ik kan bevestigen dat de thermostaat goed om geplaatst is (veer naar beneden en het ontluchtingsnippel op het hoogste punt).

Heb de nieuwe thermostaat eruit gehaald en beide (dus ook degene die samen met de waterpomp erin is gekomen) aan de kook gebracht.

De nieuwe opent op 87 graden. De oude opent op 85 graden; beide zo rond de 95 op max opening
Ze hebben beide dezelfde maximale opening (met dank aan een schuifmaat).
Heeft het nu nog zin om zonder thermostaat te rijden, nu blijkt dat deze in orde is? Denk het niet toch?

De riemspanning leek me zo op eerste gezicht in orde. Zit er niet een automatische spanner op? Riem is ook pas een 40.000km oud. Maar deze ik zal even de boel een beetje moeten schoonmaken om de schaalverdeling en wijzer te kunnen zien.

Ik heb de thermostaat teruggezet, de boel warm gemaakt voor het bijvullen en zal t morgen zien als ik mijn dagelijkse rit weer doe. Zal laten weten wat ie doet morgen.

Groet
Erwin
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Micha12345 » 03 dec 2017, 16:59

De spanner is niet automatisch ,deze moet je instellen.

Je kunt kijken of de garage de spanner goed heeft gemonteerd.

Als je goed kijkt onder zie je een pijltje op de spanner en die moet precies in het midden staan.Kunt ook proberen of je de riem ver naar boven kan trekken als er teveel speling is dan kan het ook aan de spanner liggen.
Avatar gebruiker
Micha12345
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 514
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor bob » 03 dec 2017, 21:07

Volgens mij bescheiden mening zal een te slappe snaar (dus slippen) juist tot gevolg hebben van warm lopen. Ik begrijp dat hij juist (te) langzaam op temperatuur komt.
Wordt de klep mischien bij montage al (op de een of andere manier) al open gedruk .
Bij wijze van proef zou je bovenste slang (die van de termostaat komt) kunnen afklemmen (geen doorstroming) . Dan moet ie wel snel warm worden. Als dat zo is lijkt het dat dan de termostaat niet afsluit.

Ps. Wat ik vroeger met een VW heb gehad was dat er een luchtbel bij de verwarming zat die er niet normaal uitging.
Bij de garage kwam ik te weten (zij hadden dat ook wel) dat zij de voorkant hoog zette waardoor de luchtbel naar voren (omhoog) kwam. Misschien is het iets.
bob
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 18 sep 2016, 20:19
Roepnaam: Bob
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 230TE


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor mjvv » 03 dec 2017, 21:36

Heb je goed ontlucht, boutje boven de thermostaat ook even open gedraaid?
mjvv
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 26 feb 2015, 22:40
Roepnaam: Michael
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor tegenvoeter » 03 dec 2017, 21:47

Ik denk dat je het in de combinatie waterpompbehuizing en de thermostaat moet zoeken (ontluchter zit bovenop de behuizing), maar vergeet ook je ventilator orientatie niet. Als je de fanbladen van de viscokoppeling loshaalt (3x inbus), daarna de visco losschroeft (1x inbus) en na de werkzaamheden de boel weer even snel monteert, is het gemakkelijk om de fan verkeerd om te monteren. Op de rand van de fan staat vorne-front, dus de voorkant. Indien verkeerd om geplaatst, blaast de fan de lucht weg, in plaats van lucht aan te trekken door de radiator heen....
Succes; de aanhouder wint.
tegenvoeter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 jul 2017, 05:42
Woonplaats: Newcastle, NSW
Roepnaam: Erik
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2007 Mazda MX5


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Rojo124 » 04 dec 2017, 08:09

Weet je zeker dat de meter in de tellerklok nog de juiste temp aangeeft ?
Deze gaan ook wel eens raar doen door corosie op de printplaat e.d

Sucses
Gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 745
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: 2-ledig temperatuur probleem 260E

Berichtdoor Erwin_260E » 04 dec 2017, 21:05

Hoi allemaal, dank voor de moeite die jullie nemen en de mogelijke oorzaken die aangedragen worden.

@tengenvoeter: De ventilator zit goed om inderdaad, hij zuigt lucht van buiten naar binnen richting motor, dus dat is een check.
@ron. Het metertje in het dashboard maakt geen onverwachtse gekke sprongen, dus ik hou die nog even in mijn achterhoofd.

Toen ik daarstraks naar huis reed, was hij binnen 1km al bij de 60 graden! en richting de 80 tegen de 2 km. Dus het lijkt erop dat de actie van gisteren met het herplaatsen van de thermostaat (en even de vlakken schoon te wrijven in het huis) geholpen hebben bij 1 deel van het probleem. Ik hou dat in de gaten...

@Micha12345: De pijl van de spanner staat dus mooi niet op de middenaanduiding! Zit veel te ver naar links nog. Bij nader inzien kan ik hem met kracht bijna tot op de metalen koelwaterbuis (die eronder doorloopt) drukken.
De kans dat ie dus onhoorbaar slipt is zeker aanwezig. Hopelijk is dat de oplossing, zal even het moment moeten pakken dat ie is afgekoeld en hem dan opnieuw spannen volgens de handleiding. Zodra ik dat gedaan heb meld ik me weer ;)
Erwin_260E
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 02 dec 2017, 17:10
Roepnaam: erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 1 gast