W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 aug 2019, 15:54

230E blijft steeds over koken

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Luc124 » 09 feb 2019, 16:00

Hallo mede gelukkige W124 eigenaren,

Ik heb een tijd terug een 230E kat van 1990 gekocht omfat ik al lange tijd zot loop van een W124. Het plan was/ is deze mechanisch in orde te zetten en een beetje oppoetsen en er natuurlijk mee te gaan rijden. Ik wist voor ik begon met een oudere auto dat er sowiso problemen naar boven gingen komen. Maakt ook niet uit, het is ook voor me mee bezig te houden.

Toen ik hem kocht merkte ik al op dat hij maar max een 50 fradeb werd tijdens het rijden. Ik heb al wat ervaring als mechanieker dus wist direct dat dit een defecte thermostaat was. Nieuwe oem thermostaat gekocht en hupla hij werd mooi tussen de 80 en de 90 graden. Maar... als ik hem gewoon stationair laat lopen blijft hij overkoken.

De radiator wordt overal even warm en de koeldarmen ook. Ik merkte ook op dat mijn fan niet meedraaide en heb ik een nieuwe themperatuur sensor gekocht. Als ik deze overbrugte werkte hij wel. Toen was het probleem opgelost... voor één dag... vandaag is weer heel de boel overgekookt en heb ik gemerkt dat de fan niet meer inpikte precies.

Ik vroeg mij af of iemand weet op welke temperatuur deze sensor de fan aan gaat sturen? Anders zou ik een proberen om hem in een kommetje kokend water te leggen en te kijken naar het resultaat.

Ook als ik rij hoor ik van binnen precies water klokken ( ik denk in de verwarmingsradiator). Is dit een gekend probleem dat deze wagens slecht ontluchten?

Wauw... langere post dan ik dacht... maar ik zitnu al een tijdje men hoofd te breken en informatie te zoeken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Mvg luc124 8-)
Volg mij op instagram: w124vice
Luc124
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 nov 2018, 19:32
Woonplaats: Beveren-Waas
Roepnaam: Luc
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Daily: Audi A4 2.5tdi Quattro


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Vlim » 09 feb 2019, 16:59

De 230E heeft een expansievat.

Je zou eens kunnen kijken of de dop van je expansievat niet stuk is, waardoor hij geen druk vasthoudt en koelvloeistof via de dop eruit gooit. Verder stationair temperatuur meten. Als hij stationair rond de 80-90 blijft hangen, mag er geen koelvloeistof uitkomen. Eigenlijk bij temperaturen tot 120 graden niet eens.

Daarom denk ik dat misschien de dop van je expansievat (vuldop) ofwel stuk is, ofwel niet de goede is qua druk (staat op de dop vermeld, normaal gesproken).
Vlim
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 28 okt 2012, 08:26
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SEL 1983
W126 500SE 1980
W126 280SE 1984
W140 400SE 1993
W215 CL500 2000


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Rob Hackert » 09 feb 2019, 17:47

kijk ook of op de dop van het expansievat 120 of 140 staat.... Moet denk ik 140 zijn...
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 344
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor pierro » 09 feb 2019, 17:56

De koelwater sensor komt in bij 100 graden celcius en dan draait de koeling fan mee en zal de temperatuur binnen een tiental seconden al gaan zakken op de dashboard meter.
What goes around comes around......
pierro
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 18 mei 2018, 13:03
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Luc124 » 09 feb 2019, 18:56

Bedankt 1l voor de reacties. Als het morgen wat weer is ga ik eens kijken op de dop, ik denk niet dat dat het probleem gaat zijn, want de temperatuur loopt ook echt op dus het is niet voor niet dat hij er alles uitgooid. Ik hou jullie op de hoogte :D
Volg mij op instagram: w124vice
Luc124
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 nov 2018, 19:32
Woonplaats: Beveren-Waas
Roepnaam: Luc
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Daily: Audi A4 2.5tdi Quattro


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor JantjeV8 » 10 feb 2019, 11:15

Zijn die 'klok' geluiden niet van een defecte waterpomp. Zit voorop de motor, met een lange schroevendraaier kun je luisteren.
Controleer eens of de radiator nog wel doorwaait en niet dicht zit met vliegen en bladeren.
Ontluchten hoeft niet moeilijk te zijn. Auto klein beetje achterover zetten (stoeprand of zo), kachel op z'n heetst zetten en rustig laten draaien zonder dop op het reservoir.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor RD500sec » 10 feb 2019, 17:41

Kijk ook even in de zekeringkast, of er geen gecorrodeerde zekeringen in zitten, het beste vervang je de zekeringen door exemplaren met een koperen smeltstripje en maak je de lipjes in de zekeringkast die de zekeringen inklemmen ook schoon.

Helpt dit niet, verbind dan de temperatuurschakelaar, of eigenlijk de draden die daar opzitten nog eens door, de fan draait dan zodra er contact gemaakt wordt.
Kookt in deze situatie de motor ook over? Heb je de nieuwe thermostaat ook getest in een pannetje water of hij op de juiste temperatuur opent? Ik heb ooit een nieuwe thermostaat gehad (gekocht) die niet op tijd open ging.
Heb je de waterpomp en je radiator uitgesloten en helpt het doorverbinden maar tijdelijk, kun je een compressiemeting doen, om de koppakking te testen. Of je zet het koelsysteem onder druk, om te kijken of de druk vast wordt gehouden.
Laatst bijgewerkt door RD500sec op 10 feb 2019, 17:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 685
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Vinnievw » 10 feb 2019, 17:42

JantjeV8 schreef:Zijn die 'klok' geluiden niet van een defecte waterpomp. Zit voorop de motor, met een lange schroevendraaier kun je luisteren.
Controleer eens of de radiator nog wel doorwaait en niet dicht zit met vliegen en bladeren.
Ontluchten hoeft niet moeilijk te zijn. Auto klein beetje achterover zetten (stoeprand of zo), kachel op z'n heetst zetten en rustig laten draaien zonder dop op het reservoir.


Om goed te ontluchten moet het koelsysteem onder druk staan, de dop moet er dus op.
Vinnievw
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:58
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 220D 1977
W124 E280 Kombi 1995
W124 E280 Kombi 1996


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Vlim » 10 feb 2019, 19:13

Tja. Maar met de dop erop kan de lucht er dus niet uit....

Inderdaad een tijdje zonder dop laten draaien, dus.
Vlim
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 254
Geregistreerd: 28 okt 2012, 08:26
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SEL 1983
W126 500SE 1980
W126 280SE 1984
W140 400SE 1993
W215 CL500 2000


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor tegenvoeter » 10 feb 2019, 22:15

Een koelsysteem is simpel:
Draait de water pomp?
Werkt de thermostaat?
Is de radiator schoon van buiten?
Draait de ventilator als de auto te warm wordt?
Zit er voldoende water/koelvloeistof in de radiator en expansievat?
Is de radiatordop niet ouder dan een jaar of vijf?

Het klimaat waar ik woon is erg warm in de zomer, vorige week enkele dagen boven de 44 graden C, en ik rij dan zonder oververhitting, zelfs in stadsverkeer, met de airconditioning voluit. Ik zorg goed voor m'n koelsysteem, dan rij ik zonder zorgen.

Vink alle punten hierboven af en je probleem lost zich op. Success, Erik.
tegenvoeter
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 04 jul 2017, 05:42
Woonplaats: Northern Grampians, Vic, Australia
Roepnaam: Erik
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2007 Mazda MX5
2010 Volvo XC70 D5


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Raytheman » 11 feb 2019, 06:44

Kijk ook even of er geen water uit de uitlaat komt..
ik vind t moeilijk om te zeggen, maar ik doe t toch: aluminium
Avatar gebruiker
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 350
Geregistreerd: 03 jan 2018, 14:54
Woonplaats: Zwaag
Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Luc124 » 11 feb 2019, 10:07

Uit de uitlaat zeker geen water, enkel wat condens be koude motor maar ook niet overdreven veel. Ik heb het systeem bog niet op druk gezet maar ben zeker dat het geen koppakking is. Het water wordt niet vuil en er komt direct na dtart ook nog geen overmatige druk op het reservoir.

Is de dop zo belangrijk? Dit is het eerste wat ik er van hoor eerlijk gezegd. Ik denk dat de kans er zelfs is dat dit de originele nog is.

Van het weekend is het er niet meer van gekomen, heb wat andere kleine werkjes gedaan maar het weer liet niet veel toe. Ik hou jullie toch nog op de hoogte :D
Volg mij op instagram: w124vice
Luc124
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 nov 2018, 19:32
Woonplaats: Beveren-Waas
Roepnaam: Luc
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Daily: Audi A4 2.5tdi Quattro


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor JantjeV8 » 12 feb 2019, 16:38

Ontluchten doe je zonder dop.

Die dop zorgt er voor dat het systeem onder druk komt te staan. Door die druk verhoog je het kookpunt van de koelvloeistof, het kan dan dus meer warmte opnemen en afvoeren. Zonder die dop ligt het kookpunt dus dichter bij de 100grC, meer niet.
Heb je de thermostaat er in de goede richting ingebouwd?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 847
Geregistreerd: 16 apr 2010, 06:34
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: 230E blijft steeds over koken

Berichtdoor Luc124 » 17 feb 2019, 18:58

Van het weekend weer mekker ge-mercedest. :D

Ik denk het probleem te hebben gevonden! De thermostaat zit er sowiso goed in, denk dat het maar op 1 manier kon.

Na wat testen en doen tot de conclusie gekomen dat de neiuwe temperatuursensor noet veel doet en de dop ook zijn beste tijd heeft gehad. Al de andere componenten werken naar behoren.

Eens warm laten draaien en op 95 graden gooide hij er alles uit (wat mij dan op de versleten dop heeft gebracht). Toen heb ik het overloop darmpje afgeklemt en als de temperatuur steeg, sloeg de fan niet aan. De sensor doorgemeten en deze doet dus niet veel... Nu ga ik maar eens horen of deze nog binnen garantie valt. Hik heeft letterlijk 1 dag gewerkt :P

Nu gaan we daar maar eens mee beginnen en hopelijk is alles dan opgelost.

Bedankt al aan iedereen voor mee te denken!

BTW ik zit nu op instagram. Heb een pagina voor mijn W124 begonnen. Feel free to folmow! De naam is: w124vice
Volg mij op instagram: w124vice
Luc124
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 23 nov 2018, 19:32
Woonplaats: Beveren-Waas
Roepnaam: Luc
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Daily: Audi A4 2.5tdi Quattro


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten