Beste,
Ik heb al 15jaar een 250D OM602 uit 1992, een 5bak.
Geen opties. behalve elektrisch schuifdak,ABS,cv en servo.
Ik merk toch wel dat er paar paarden door de jaren heen weg gaan lopen zijn want de 250 is zo tam bij het doortrekken.
Hij roet niet tenzij je op 4500 toeren zit komt er een klein wolkje vrij. maar meer ook niet.
Hij nagelt alleen een klein beetje op de koude start, maar dat is normaal aangezien de verstuivers nooit vervangen zijn.
Op warme motor draait hij soepel en rustig.
Ik heb er een halfjaar geleden een flesje van bardahl diesel purge door het systeem geflusht. de diesel die uit de retour kwam was zwart geworden. Merkte ik dat hij zuiniger is gaan lopen. 1000km nadat ik het systeem had geflusht waren mijn brandstof O ringen beginnen lekken. deze heb ik toen laten vervangen.
Maar ik mis toch wel het koppel/pk van wat hij toen eerst had.
Ketting is gecontroleerd geweest op rek, maar deze voldoet nog prima.
Ook heb ik olie verbruik, mijn olie lampje heeft deze week nog gebrand nadat ik 5000km met mijn huidige olie gereden heb. Ik zie geen olie lekkages, roet niet, rookt niet blauw, en heb ook geen koelvloeistof verbruik, of oliekleur in de koelvloeistof.
Bij mij heb ik de laatste 15 jaren altijd minerale 15w40 olie in gedaan. winter-zomer maakt niet uit. 2x per jaar.
De motor heeft wel bijna 4 ton achter de rug.
Ook moet ik erbij vermelden dat ik sinds een paar weken een slechte gloeibougie heb, ik denk dat eentje verrot is. want aanslaan doet ie wel op vries temperaturen als ik naar het werk vertrek, maar dan stottert hij de eerste 10seconden omdat hij de diesel niet verbrand krijgt. Heeft niks met olie gaan verbruiken, toch?