W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 25 jun 2018, 03:09

300TDT tikt

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 13 jan 2018, 16:57

Tik in motor om603 turbo

Koude motor geen getikt, bij warm stationair tikt hij om de paar seconde en tikt dan paar seconde. Zo herhaalt het zich steeds.
Geeft dan 1,5 bar aan, als hij tikt en geef dan plots gas is het Weg.

Komt duidelijk van cilinder 1 af. Wellicht een klep wat te weinig smering krijgt? Warme motor dunnere olie, wellicht dikkere olie gebruiken ? Welke dan precies de 10W40 of 15w40 ?
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor ScareMercy » 13 jan 2018, 17:07

klinkt als een klepstoter. Dunnere olie is niet de oplossing. Mochten ze verstopt zitten is het beter om een keer extra olie te wisselen. Anders een setje nieuwe erin.
Avatar gebruiker
ScareMercy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 29 apr 2010, 22:53
Woonplaats: Siebengewald
Roepnaam: Maikel
Type wagen: E320
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D Sportline automaat 1992 -> Original AMG STT Turbo
W201 2.3 16v ECE 1985
VW Golf mk1 1981 1.5JB Automaat -> 2.1 16v ITB Project
W124 E320 -> Turbo project


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor Shostakovich124 » 13 jan 2018, 18:18

Hoort naar wat speling op het asje van de hevel van de riemspanner veer/demper.
Een schroevendraaier in het gat bovenin de hevel en er zelf even wat spanning op zetten en dan horen of het over is.

mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 14 jan 2018, 16:14

Als ik meer toeren maakt word het getikt ook erger . Heb de olie ververst voor 15w40 maar getikt blijft.

Ook heb ik een olie lek in koppakking hele automaatbak is nat, laat de koppakking vernieuwen en de kleppen.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor John.M » 14 jan 2018, 19:30

Koppakking ??? denk de klepdekselpakking. En ja kan een klepstoter zijn, maar controleer ook de riemspanner eens
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1463
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor BertusBonk » 14 jan 2018, 20:30

Als je resultaat wilt halen met andere olie dan moet je er een 10w50 of 15w50 in doen.
Aangezien je aangeeft dat hij het bij een warme motor doet en niet bij een koud blok.
Het tweede cijfer (50) staat voor de dikte warm, hoe hoger het getal des te dikker de olie.
Het eerste heeft invloed op de Vloeibaarheid koud en dan tikt hij niet dus vandaar dat je geen verschil verneemt na deze olie wissel.

Succes !
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 15 jan 2018, 09:57

Dat klopt Bertus! In mijn dodge rij ik ook al jaren op 20w50. Kan altijd proberen om er 15w50 in te gooien.

Vanmorgen koude start geen getikt bij aankomst op werk, licht getikt blijft nu continu tikken, boven de 2500 toeren is het getik weer weg.

Olie lekkage komt duidelijk tussen de kop vandaan, een klus waar ik overvtwiifel, dadelijk eens langs de garage rijden.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor MB280E » 15 jan 2018, 20:54

Een collega 300D Turbo rijder had ook een tik en het was de koppakking die lek was. Na vervanging van de koppakking was het probleem opgelost. Kunnen ook de klepstoters zijn. Voor mensen die weten waar ze mee bezig zijn, valt het vervangen van de koppakking bij een OM603 turbo mee.
Ps. Controleer eens de nummer van de cilinderkop
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 228
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 18 jan 2018, 08:15

nu weer 500km verder is het tikken weer minder.. Garage Mercedes specialist zegt ook gewoon door blijven rijden. tik is ook weer weg boven de 2000toeren.. Of het nu komt door de nieuwe olie.

Heb alles schoon gemaakt met remreiniger op de plek waar ik denk waar hij lekt aan de kop, blijft tot heden nog droog. Toch een euvel wat al langer speelt, ik hou het ff in de gaten en anders toch nieuwe koppakkingen .
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor The White Rider » 18 jan 2018, 09:26

Wat regelmatig voorvalt bij deze turbodiesels, is dat de koppakking lekt tussen cilinder 1 en het oliekanaal naar de cilinderkop. Hierdoor merk je geen vermogensverlies oid, maar krijgt de kop net niet genoeg olie waardoor de kleppenstoters beginnen te tikken. Als je hier langer mee doorrijd dan krijg je uiteindelijke olieverbruik, zichtbaar aan de uitlaatgassen.

De nieuwe pakking van MB (Elring) heeft een betere versterking rond dit oliekanaal waardoor doorlekken uitgesloten wordt.
Groeten uit Belgisch Limburg!
Avatar gebruiker
The White Rider
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 13 sep 2012, 11:49
Woonplaats: België
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 300TE-1989
W123-280E-1981


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 18 jan 2018, 17:48

Heb net toch nog eens goed gecontroleerd , het bericht van vanmorgen was nog de controlle van gisteren. Vandaag ook weer wat kms gemaakt maar zie nu toch weer zweet olie te voorschijn komen aan de achterkant van het blok te hoogte van de koppakking lastig te zien dat het blok kort tegen het schutbord aanzit.

Ga morgen toch langs de garage voor een afspraak te maken voor na de volgende week.. Kan de diesel nu niet missen aangezien ik de 190E al verkocht hebt.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor Harley » 20 jan 2018, 16:11

en wat zei de garage.
succes harley
Harley
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 14 jun 2011, 21:39
Woonplaats: eindhoven
Roepnaam: harry
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: vw polo
hd roadking


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor BertusBonk » 20 jan 2018, 17:00

Zal niet de eerste zijn die iets olie naar buiten lekt aan de achterzijde van de kop...
Heb er al een vervangen die met een nieuwe koppakking weer dicht en droog zijn.

Heb een paar weken geleden de eerste C klasse benzine hier gehad met t zelfde euvel alleen lekte die koelvloeistof en geen olie.

Succes met t verhaal en ik hoop dat het een beetje meevalt.

Gr. Bert
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 21 jan 2018, 09:57

Garage had het erover over de zelfde kosten als bij mijn 320TE 1500,- daarbij was toen wel de kop gevlakt nieuwe kleppen bougies.

Moet goedkoper kunnen lijkt mij.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 21 jan 2018, 12:23

Ga morgen toch maar een afspraak maken of ze het kunnen maken op 2 dagen en stuk goedkoper.

Moet in weekend na zuid-Duitsland en die rit wil ik liever maken zonder een lekkage en zonder getik.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor BertusBonk » 21 jan 2018, 13:14

Als hij verder goed loopt dan zou ik alleen de kop vlakken en een nieuwe pakking er tussen.
Gloeibougies kun je evt vervangen omdat je er dan heel gemakkelijk bij kunt maar voor nieuwe kleppen zie ik geen enkele reden....

Moet wmb met 1000,- dik betaald zijn.

Hou ons maar op de hoogte en succes!

Gr. Bert.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor Harley » 21 jan 2018, 18:44

kop hoeft toch niet gevlakt te worden als het alleen de koppakking is,ik zou er wel meteen nieuwe gloeiers in zetten ,zoals bert al aangaf.
maar je moet wel tellen op een grote dag werk en dan mag er niks tegen zitten.
succes harley.
Harley
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 14 jun 2011, 21:39
Woonplaats: eindhoven
Roepnaam: harry
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: vw polo
hd roadking


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor BertusBonk » 21 jan 2018, 19:57

Het lekken komt ergens vandaan en 9 van de 10 keer zit er een kleine afwijking in de vlakte van de kop. Daarnaast is er een kleine kans dat hij iets rond wordt bij het los draaien. Bovendien neem ik voor 60 tot 80 euro niet het risico dat het niet goed is...
Als je hem vlakt dan is het zeker goed en alles ook weer mooi schoon.

Zo doe ik het iig wel altijd maar er leiden meer wegen naar Rome natuurlijk...

Gr.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 26 jan 2018, 11:30

Bedoeling is eerst toch de dieselpomp te doen en de intercooler te monteren en dan de kop.

Het is niet dat het eruit druipt, maar enkel zweet aan de kop.

Kop laat ik sowieso vlakken en als tip van jullie ook de gloeiers vernieuwen. Moet het toch inplannen dat ik de auto paar dagen kan missen. Garage telt er 3 a 4 dagen vooruit.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: 300TDT tikt

Berichtdoor 300TDT » 01 feb 2018, 17:51

Vandaag halve liter olie bij gevuld.

Ga morgen toch een afspraak maken, ik maak nu te veel kilometers en een schade aan de motor kan nu veel sneller optreden. ( 1000km per week ) en de tik is nu erger geworden.

Hoop maar dat het lukt binnen 2 werkdagen.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten