W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu wo jan 22, 2020 9:34 pm

300TE loopt soms slecht/ geen power

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

300TE loopt soms slecht/ geen power

Berichtdoor Stofzuigerman » wo jan 08, 2020 6:11 pm

Mn trouwe wagentje( met automaatbak) heeft t ( soms ) niet zo naar zn zin.
300TE m103 uit 1987.

Moest bij stoplicht wachten, motor liep gewoon netjes, gaf gas en kwam niet van zn plek.
Motor begon gewoon erg slecht te lopen ( bijna af te slaan ) en geen enkele power.
Kon motor wel aan de praat houden ( zette de automaatbak in neutraal en liep weer keurig stationair)
Weer in versnelling, gas geven en weer deed ie zo raar.
Voorzichtig gas blijven geven en opeens kon iktoch weer normaal wegrijden.
En dit gebeurde ( soms maar niet altijd ) bij stoplichten.

Merkte nu ook bij rijden op cruisecontrol dat motor soms heel ietsjes en eventjes raar schokte en meteen weer normaal doordraaide..

Tja, waar begin je dan met zoeken : nokkenassensor los geschroefd, bleek vervuild, schoongemaakt en de motor liep hierna onwijs mooi stationair. Er zat voorheen wel eens een heel klein en licht schokje/schommeltje in het stationair toerental.

Leek even goed te zijn... maar toch weer niet.

Misschien brandstof gerommel ofzo : nieuwe benzinepomp, benzinefilter en kleine wartel met ingebouwde zeefje bij spinnekop vervangen......geen verschil.

Hmmm: rotor en verdelerkap ? : Deze zijn van Bosch en hebben hooguit 15000 km gedraaid. Rotor schoongemaakt en licht opgeschuurd en puntjes in verdelerdap ook. Motor liep nu opeens heel heel heel erg rot na het weer monteren..grrrrrr.

Had nog een oude originele MB verdelerkap ( ook met weinig km gedraaid ) liggen...gemonteerd en motor liep al stuk beter dan met de Bosch kap alleen toch nog steeds niet goed.

Ga ik nu een testrondje rijden in de wijk dan loopt de motor erg slecht : geen power, horten stoten oftewel eigenlijk niet te doen. Stationair loopt ie nou opeens wel stuk hoger met starten( 1200 toeren ) . Iets warmer zakt toeren naar 500 en gooit ie m meteen weer hoger zodat ie niet afslaat. Dit laatste is dus sinds de oude originele MB verdelerkap erop zit

Zag nu wel dat een Vacuümslang afgebroken was die onder het luchtfilterhuis loopt. Gaat vanuit een rubber slang, die loopt van het luchtfilterhuis naar het motorblok en dan onder filterhuis door naar ?? Heb vacuumslangetje met tape maar even weer aan elkaar gemaakt.

Wat is wijsheid : bestel ik toch eerst een nieuwe Bosch set rotor & verdeler ( en Vacuümslang vervangen ) of kan ik nog naar iets anders kijken eerst ??

Groet,

Paul
Stofzuigerman
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam: Paul
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Toyota FJ40

Re: 300TE loopt soms slecht/ geen power

Berichtdoor Merida » wo jan 08, 2020 8:01 pm

Hallo Paul,

Vacuüm lekkage (valse lucht) is natuurlijk wel een hele, hele grote boosdoener. Of je dat met een stukje tape redt.....ben benieuwd als je nu onder de kap kijkt, of het nog goed zit?
Dat zeker- en vooral goed, oplossen is een must!

Verder die verdeelkap is wel een raar verhaal. Hoe heb je die contact stiften schoon gemaakt, krabber met een schroevendraaier of ben je met een stuk schuurpapier in de weer geweest? De kap is van binnen ook geïsoleerd; kan je dat beschadigt hebben?
Mooie test voor een verdeelkap is; eraf halen (kabels gewoon laten zitten) en op z'n kop leggen. Even in hijgen, erin kijken en iemand laten starten; de koolstift mag dan geen vonken in het rond sturen.
Over de koolstift; zit die nog goed? Kap zit (of zat, nu je hem gewisseld hebt) ook goed? Klinkt misschien wat betuttelend, maar ik ben toch wel rare dingen tegen gekomen ;)

Kijk ook eens naar de kabels. Even met een plantenspuit wat water erover en -liefst in het donker- laten lopen; kijkgoed of je vonken ziet lopen.

Verder, helaas, kunnen het nog 1001 dingen zijn, maar dit is -zoals ik het probleem lees- echt even de basis. Als dat allemaal goed is, kijken we verder als het ware.
Merida
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor JantjeV8 » do jan 09, 2020 7:34 am

Vergeet de bougies niet. Het overspanningsrelais kan lelijk doen.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981

Berichtdoor Stofzuigerman » do jan 09, 2020 11:55 pm

Dank voor het meedenken !!!

Vacuümslang =v vandaag vervangen met een origineel MB slangetje en geeft geen verschil.

Van t weekend ga ik verder met voor de zekerheid bougies vervangen ( OVP is vorig jaar vernieuwd ) en verdelerkap nakijken. Kabels zouden goed moeten zijn : vorig jaar vervangen ( Bosch ) maar zal ze controleren.

Bosch kap had ik alleen de contactpuntjes licht opgeschuurd trouwens .
Stofzuigerman
Silver Boarder
Silver Boarder

Roepnaam: Paul
Type wagen: 300TE
Opmerkingen / andere wagens.: Toyota FJ40

Berichtdoor Merida » vr jan 10, 2020 12:38 am

Zoals jij al je werkzaamheden beschreef, nam ik eigenlijk aan dat je de bougie's als één van de eersten wel gedaan had?
Gebeurt niet vaak dat ze "zomaar" stuk gaan en het vervolgens wel/niet/wel doen, maar een paar verse erin zal zeker geen kwaad kunnen!

Een kabel zou inderdaad niet na een jaar door moeten slaan......maarrrrrr.......controleren kan geen kwaad ;) Ik heb er zelf best vaak last van en zelfs met een a-merk (weet nu even niet meer welke dat waren) op erg korte termijn (anderhalf/twee jaar) eens gehad. Dus zeg nooit "nooit".

Was ik nog vergeten, maar even verder kijken voor valse lucht kan ook geen kwaad, ook op de rubberen onderzijde van je "spinnenkop" voor als het droog mocht zijn en ingescheurd?
Even bij Action een spuitbusje remmen reiniger halen en spuiten als de motor stationair loopt op de zaken die zouden kunnen lekken:
- rubber afdichting van de injectoren
- spruitstuk pakking
- langs aansluitingen
enzovoorts.
Mocht er lekkage zijn, verandert het toerental. Bijna altijd omhoog, 99 van de 100 keer.
Merida
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: Wout
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1989

Berichtdoor BobKoppert » vr jan 10, 2020 1:41 pm

Mijn advies; gebruik voor ontsteking altijd nieuwe (Bosch) delen, ook kunststof verouderd, wordt na verloop van tijd hard en broos met alle gevolgen van dien. Ik ben met mijn 300E ooit midden op de weg stil komen staan door een afgebroken rotor, auto werd afgesleept naar de dealer, die heeft toen onder meer de verdelerkap (Bosch) en - uiteraard - de rotor vervangen (Bosch), maar sindsdien liep de motor slecht, sloeg steeds over. Vervolgens, na heel veel vergeefse pogingen een nieuwe Bosch verdelerkap geplaatst, daarna liep motor weer perfect.

Moraal van dit verhaal: blijf Bosch ontstekingsdelen gebruiken voor een 124, maar ook Bosch is geen 100% garantie dat je geen problemen ondervindt. Ik zou zeker voor nieuwe onderdelen gaan vwb de ontsteking.
BobKoppert
Expert Boarder
Expert Boarder

Roepnaam: Bob
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1991
Opmerkingen / andere wagens.: VW Golf II

Berichtdoor klaasCA » vr jan 10, 2020 4:57 pm

Gelijkaardige problemen gehad met mijn SE260 (M103 motor uit 86): vermogenverlies & stilvallen bij stoplicht ed. Vervangen van rotor & verdeler (Bosch) heeft dit opgelost.
Moet wel zeggen dat de contactpunten van rotor en verdeler er erg slecht aan toe waren, vervangen was noodzakelijk. Geen idee hoe lang de oude rotor & verdeler er al op zaten.
klaasCA
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Roepnaam: KlaasCA
Type wagen: 300D

Keer terug naar Techniek