Na een lange zoektocht van meer dan een jaar (veel gezien, gereden en uiteindelijk te licht bevonden) bij Klaas de Poel mijn droomauto aanschaft: een W124 230CE. Met vriend Andreas (voor oorsprong Duits maar al jaren geleden genaturaliseerd tot Nederlander) de auto aan een grondige inspectiebeurt onderworpen. Hij heeft vele Benzen in bezit gehad, waaronder 5 W124's, dus weet waar de gevoelige punten zitten. Proefrit gemaakt, onderhandeld en goede prijs overeengekomen. Een week later met mijn broer naar Surhuisterveen gereden in zijn BMW 760 Li. 6 liter, 12 cilinder en honderden PK's tot zijn beschikking. Een beest van een auto!
Voor wie het interesseert: vraagprijs van Klaas was €5900,- Klaas heeft de grote beurt betaald (ruim €1300, incl. montage van derde remlicht) en de schoonmaakbeurt (in- en extern) voor zijn rekening genomen. Binnen 3 maanden na aanschaf begaf de startmotor het. €300 nieuwprijs + montage. Ik koop alleen originele MB-onderdelen want moet niks hebben van goedkoop spul van de aftermarket. Klaas deed niet moeilijk en betaalde nog eens 250 euro. Al met al een dikke 4000 euro voor een auto die oorspronkelijk ruim 150.000 gulden heeft gekost. Ik zeg: een koopje!
Auto krijgt regulier onderhoud bij mijn vaste garage (
http://www.autohoebeke.nl/index.php?p=klassieke-autos)
, autoliefhebbers pur sang. Stonden te juichen toen ik deze klasbak had aangeschaft. Na 4 maanden de zgn. auspuff vervangen, is gedeelte van uitlaat achter de katalysator naar einde van auto. Kostte me bijna 1000 euro, aanschaf en montage. Veel geld? Ach, de W124 verdient het allerbeste. Is een hobby en een hobby mag geld kosten
Paar weken geleden werkten de (verwarmde) ruitensproeierkoppen niet naar behoren. Je kunt naar de sloop gaan en over een paar jaar weer hetzelfde probleem hebben. Niks daarvan, heb nieuwe besteld bij de Mercedes-dealer die 'gewoon' (na, mind you, 27 jaar...!) in Keulen op de plank liggen. Kostte me 100 euro incl. BTW. Samen met Gombal de nieuwe sproeierkoppen gemonteerd. Hulde aan deze man, die echt álles kan!
Mijn 230CE rolde in december 1990 in Sindelfingen van de band en de eerste eigenaar (Belgisch) heeft er in 22 jaar amper 100.000 km mee gereden. In 2012 geïmporteerd door de tweede eigenaar die er in 5 jaar een slordige 70.000 km bijzette. Ik kocht de Benz in maart 2016 met 169.872 km op de teller. Beide vorige eigenaren hebben er goed voor gezorgd, auto heeft altijd binnen gestaan en dat merk je aan alles.
Opties:
260 - Weglaten typeaanduiding op kofferklep
262 - Blauw lederen bekleding
420 - Automaat 4-traps
538 - Antenne
570 - Armleuning inklapbaar
586 - Airco en Elektrische ramen
592 - Warmte Werend Glas getint
600 - Koplampwissers
611 - Uitstapverlichting in portieren
620 - Katalysator
630 - Gevarendriehoek
640 - Licht Metalen velgen 15-gaats
731 - Wortelnotenhouten interieurdelen
812 - Luidsprekers achterin
Vanaf dag 1 was (en is) het de auto voor dagelijks woon-werkverkeer. Veel comfort en betrouwbaarheid. Heeft me nog nooit in de steek gelaten. Starten, lopen, blijven lopen. Een straf als je moet uitstappen. Sinds 11 september rij ik wekelijks ruim 1200 km en geniet nog elke dag. Teller staat nu op 202.300 km dus op naar de 3 ton!
Olieverbruik is voor mij acceptabel: 1,5 liter op 6500 km. Ik hou me aan de regels: elke 10.000 km olie verversen. En netjes alles beurten laten doen zoals het instructieboekje vermeldt. Deze W124 gaat niet weg, is gemaakt om een leven lang mee te gaan.
Ik kijk al weer uit naar morgen, als ik om 05:10 de weg op ga
Hartelijke groeten,
Nan (archivarius).