W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2017, 18:04

ABS en lage amperage

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 30 maart 2017, 09:09

Hallo forumleden ik heb even een vraag...ik lees veel over brandens ABS lampje. Nu heb ik dit probleem ook sinds kort en vlak daarna ging mn startmotor dood. Nu heb ik gister de accu en spanning laten controleren en blijkt dat van de 18 ampere van de dynamo praktisch niks bij de accu terecht komt. Vanaf een of ander verdeelblokje gaat er een draad naar de plus pool en daar is alles weg. Tot het verdeelblokje is alles er nog. Dus mijn vraag is....kan dit de oorzaak zijn dat mijn ABS lamp blijft branden?? En is het dan beter nieuwe kabel er aan te zetten of alle contacten in en bij het verdeelblokje te reinigen?
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Papyrus » 30 maart 2017, 14:05

Check je overspanningsrelais juist a her de batterij grijs rode kleur
Papyrus
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 31 okt 2010, 09:38
Type wagen: 300D Turbo 4-MATIC
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: E300D 24v


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Rojo124 » 30 maart 2017, 16:22

bij te weinig spanning wordt als eerste de ABS uitgeschakeld....en ook bij een kapot OVP relais.
geeft de dynamo nog wel 14+ volt ?
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 724
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor koun » 30 maart 2017, 19:03

Bij teweinig spanning met lopende motor altijd de dynamo kapot laatst ook gehad nieuwe spanningsregelaar erin en opgelost

Gr Koun
koun
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 02 sep 2015, 18:57
Roepnaam: Koun
Type wagen: E320 Coupé
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mazda MX5


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 30 maart 2017, 21:48

Ovp relais heb ik geruild met een andere...geen verschil. Dynamo geeft 18A ...tot het kunststof verdeelblokje. Daarna geeft de draad vanaf verdeelblok naar de + nog maar 0.001A
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Hakie » 31 maart 2017, 10:49

Het is al gezegd door Rojo124, meet de spanning eens bij draaiende motor.
Avatar gebruiker
Hakie
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 145
Geregistreerd: 16 jun 2015, 18:09
Roepnaam: Guus
Type wagen: 400E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201,2.6 1987
W201,2.3 1992


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Stefan1969 » 31 maart 2017, 12:25

Bij mij brande het ABS lampje ook en de toerenteller werkte nie meer tesamen met die storing.
Achter de accu heb je een kap en daar zit de relais die de storing veroorzaakt.
Ander relais'tje er in, ABS licht ging uit en de toerenteller werkte weer.
Stefan1969
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 50
Geregistreerd: 28 feb 2016, 15:09
Woonplaats: Limburg Belgie
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5
VW GOLF 2 GTD


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 01 apr 2017, 10:37

Die 18A was bij draaiende motor, het relais is al vervangen en heeft geen verschil gemaakt. Dus ga ik alle contactpunten maar eens na...schoonmaken inspuiten en hopen op resultaat
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 02 apr 2017, 12:03

Nu lees ik allemaal bedragen van die ovp. Ik heb zowel de Duitse als de nederlandse dealer gevraagd en ik heb bedragen van 89 euro duits en 99 euro bij de nederlandse. Op het forum hier lees ik 37/38 euro....doe ik iets fout?
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Arpad » 02 apr 2017, 20:50

Wat bedoel je met 18A vanaf de dynamo. Bedoel je hier 18Volt mee. 18V zou te hoog zijn, terwijl 18Ampere wel heel weinig zou zijn.
Avatar gebruiker
Arpad
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 258
Geregistreerd: 12 dec 2010, 20:07
Woonplaats: Rijen
Type wagen: 320TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 02 apr 2017, 21:50

A= ampere....weet ff niet meer waar te zoeken. Accu geeft bij 1500 toeren rond de 13.7 V.zoals gezegd ovp al gewisseld met een andere...sensoren schoongemaakt...ik denk dat laatste nog maar eens en dan ook de kartelring heel goed inspecteren.
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor koun » 05 apr 2017, 11:34

13,7volt is te weinig laat eerst maar een n nieuwe spanningsregelaar plaatsen het zal je verbazen hoeveel storingen dit oplost,

Met lopende moter moet de spanning rond 14,4 volt zitten

Gas geven is zinloos voltage is bij stationair gelijk als op 6000toeren daar is die spanningsregelaar voor.

Gr koun
koun
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 02 sep 2015, 18:57
Roepnaam: Koun
Type wagen: E320 Coupé
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mazda MX5


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 10 apr 2017, 16:57

Oke spanningsregelaar is een optie idd... maar nu heb ik hier ook ergens gelezen dat de ABS computer defect kan zijn?? Heb gister van een kennis met een W124 met ABS de relais "geleend" en daarmee geen verandering..dus de relais op de ABS als het ovp...wielsensoren plus tandkransen goed gereinigd...nog niet doorgemeten(ben niet zo'n electrofiel) dus dat zou evt nog kunnen. Voor de duidelijkheid...mijn lampje brand constant!! Dus vanaf starten, gaat dus helemaal niet uit. Kan ik iets doen om te testen of mn pomp defect is?? Heb niks vervangen afgelopen weken voordat lampje ging branden...voorheen brandde hij af en toe en ging dan weer uit. Iemand nog meer ideeen?? Hoor ze graag

Gr dennis
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Rojo124 » 11 apr 2017, 17:24

Ik dacht dat het ovp 13,8volt aan het motormanagement moest geven...ik weet niet zeker hoor.
Lager als 13,8 gaat het lampje branden.en schakelt de ABS uit.
maar als jou dynamo maar 31,7 volt levert dan zit daar de fout...laat hem eens goed doormeten bij een accuboer.
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 724
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 11 apr 2017, 17:59

Dus die 13,8v is minimaal?? Dan kan het dus toch mijn spanningsregelaar zijn. Er zitten nog wel koolborstels op maar zijn al wel behoorlijk ingesleten, zeker de helft minder dan normaal en dan rond ingesleten. Volgens het typeplaatje zou de dynamo 14v leveren.
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 11 apr 2017, 18:14

Maar stel dat de spanning te laag zou zijn...waarom kan ik dan gewoon starten en heb ik nooit startproblemen? En gaat het lampje dan constant branden? Of zou hij ook eens uit moeten gaan? Ga iig maar een andere spanningsregelaar fixen
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor DJS » 12 apr 2017, 00:50

De stroomsterkte/amperage meten heeft weinig zin. Dit is puur afhankelijk van de gevraagde last. Dat wil zeggen: wanneer een dynamo bijvoorbeeld voor 45A gespecificeerd is, betekent dit dat de dynamo maximaal 45A aan stroomsterkte kan leveren. Wanneer er geen verbruikers aan staan en de accu vol is, zal de geleverde stroomsterkte meer naar nul lopen, de dynamo zal dan ook lichter draaien. Daarnaast zal de dynamo, die een hoger voltage heeft dan de accu, het merendeel van de stroomsterkte aan de verbruikers leveren. De accu dient vooral als buffer voor wanneer de motor niet draait, of er kortstondig meer verbruikt wordt dan de dynamo kan leveren.
Avatar gebruiker
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3603
Geregistreerd: 31 dec 2011, 09:12
Woonplaats: Zuid-Oost Friesland
Roepnaam: Daniël
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 12 apr 2017, 13:47

Thanks Daniël...goed om dit te weten. Zoals al eerder gemeld heb ik van electra geen verstand. Mijn spanningsregelaar is onderweg, ik hoop dat dit wat brengt...betwijfel het eerlijk gezegd maar ik moet wat dingen proberen. Iedereen bedankt en als ik nieuws heb horen jullie het uiteraard.
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor Denman » 21 apr 2017, 08:28

Goedendag maar weer...nou zoals verwacht heeft een nieuwe spanningsregelaar geen verbetering gebracht. Kan nu alleen nog de sensoren zijn of de module zelf....iemand in de buurt vd achterhoek die er 1 heeft om te testen?? Zou heel fijn zijn

Tot nu toe allen bedankt voor het meedenken en aandragen van mogelijkheden.
Denman
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 14 maart 2017, 19:26
Woonplaats: Winterswijk
Roepnaam: Dennis
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: ABS en lage amperage

Berichtdoor RD500sec » 21 apr 2017, 18:40

Dynamo geeft 18A ...tot het kunststof verdeelblokje. Daarna geeft de draad vanaf verdeelblok naar de + nog maar 0.001A


Heb je dit al op kunnen lossen?

Door slechte stekkerverbindingen en of massa contacten kan het zijn dat je ABS computer te weinig spanning krijgt en daardoor in storing gaat. Denk hierbij ook aan de relais en relais sokkels, de busjes in de sokkels willen wel eens ruim worden waardoor er slecht contact is met de pennen ven de relais.
De spanning moet boven de 11 volt zijn, anders valt het ABS in storing.
Mogelijk is ook de dynamo de boosdoener, als er 1 diode defect is in de diodebrug brand wel het ABS lampje, maar gaat het accu controle lampje gewoon uit.

Mogelijk is er een ABS sensor die een foute ohmse waarde geeft door corrosie in de stekker bij de veerpoot of een slecht contact daarin of een draadbreuk in de kabel tussen deze sensor en de stekker, of kortsluiting, ook dan zal het lampje gelijk gaan branden.
De ohmse waarde van de wielsensoren voor ligt tussen de 0,85 en 2,3 kilo ohm, voor de achteras is dat tussen de 0,6 en 1,6 kilo ohm.

Als de sensoren vuil zijn, zal het lampje eerst uit gaan en pas weer aan als je gaat rijden, dat is bij jou niet zo, en je hebt ze al schoon gemaakt.
De ABS computer zelf gaat zelden of nooit defect, daar zou ik het in eerste instantie niet zoeken.
De ABS unit geeft zelden problemen, eigenlijk alleen het niet verversen van de remvloeistof kan op de lange duur voor problemen zorgen. Onder de zwarte kap zitten twee relais, deze kunnen een enkele keer voor storing zorgen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 355
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten