W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 aug 2018, 21:29

achtervering 250TD

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

Moderator: Mafkees

achtervering 250TD

Berichtdoor JosW124 » 11 dec 2015, 18:18

Op de Blauwe uit '88 zijn door de vorige eigenaar de hydraulische schokbrekers vervangen door standaard.
Weet iemand de kleurcode van de veren die daar bij horen.
Ik weet dat het geen originele uitvoering is, maar alvorens terug te gaan naar origineel, zou ik het toch graag proberen.
Ik bedoel door de achterveren te vervangen voor nieuwe.

Bedankt,
Jos, France
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 772
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor Gullwing » 12 dec 2015, 00:05

Dat wordt trial and error.
Voor deze toepassing bestaan geen originele veren.
Je zult het proefondervindelijk moeten zien op te lossen.

Neem een set veren van een kombi met de zwaarste uitvoering, een 4 matic zou goed kunnen.
Monteer die met rubbers met het grootste aantal noppen ik meen 4.
Dan staat de auto vrij hoog achter,dat heb je nodig omdat er geen compensatie plaatsvindt door de niveau regeling.
Zwaar beladen zal de kombi toch wel wat gaan zakken aan de achterkant.
ER gaat niks boven het originele veer concept ondersteund door de niveau regeling.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor RD500sec » 12 dec 2015, 01:19

Een antwoord is zo niet te geven.
De standaard dempers zitten normaal niet op een station, dat geef je al aan, dus de bijbehorende iets zwaardere veren ook niet.
Dan is het nog zo dat je de veer met het veerrubber bepaalt aan de hand van de aanwezige opties in de auto, elke optie krijgt een aantal punten toebedeelt, met het totale aantal punten haal je uit een tabel de veer- veerrubber combinatie. Het extra gewicht voor de station zul je zelf moeten vertalen in een aantal punten.
Voor de achtervering kun je kiezen uit 3 diktes in veerrubber en 4 veren. (bij de voorvering is dat andersom).
Op deze manier is het niet helemaal trial and error, maar is het aardig te beredeneren.
Helaas heb ik de tabel niet zo paraat voor de 124 serie, mocht iemand ze kunnen plaatsen, voor de sedan en de station zou dat helpen.
Ik ben het met Gullwing eens, dat terug naar origineel de voorkeur heeft.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 540
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor Gullwing » 12 dec 2015, 14:21

Er zijn wel wat meer smaken mogelijk dan de aantallen veren die door Richard worden aangegeven.

De vering achter wordt actief ondersteund door de hoogteregeling in de schokbrekers.
Die regeling laat zich niet vervangen door een veer met een conventionele schokbreker.

In het beste geval staat de auto achter in niet beladen toestand te hoog en belast te laag.
De rij eigenschapppen worden door het wijzigen van de achtervering sterk nadelig beinvloed.
Er is geen goed argument om het veersysteem te veranderen. Gebruikte onderdelen zijn ruim beschikbaar.
Onderdelen prijzen zijn laag. Blijft als enige reden de bewerkelijkheid wanneer de hydraulische leidingen
vervangen moeten worden.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor RD500sec » 12 dec 2015, 16:32

Dank je Gullwing voor de aanvulling v.w.b. de veren.

Bij Jos heeft de vorige eigenaar de dempers gewisseld voor conventionele.
De vraag is, wat er nog onder de auto aanwezig is van het originele systeem.
Dat zou Jos ons kunnen vertellen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 540
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor GekkeHenkie » 13 dec 2015, 18:59

bij mijn oude combi hadden ze het systeem ook vervangen door standaard schokbrekers.
als je een inventaris maakt houd even rekening met het volgende:
pomp op motor (als deze er niet zit, dat je ook een ander kleppendeksel moet hebben)
dikke leiding van bol naar schokbreker kost nieuw € 150, of meer ondertussen
kijk ook goed naar je onderste draagarm achter,
deze is waarschijnlijk verwisseld door een van een sedan, hier zit nl de schokbreker vast met 1 bout,
en bij een combi met 2.
Mvg Thijs

Afbeelding
Avatar gebruiker
GekkeHenkie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1966
Geregistreerd: 03 jul 2012, 17:09
Woonplaats: Waalwijk
Roepnaam: Thijs
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mitsubishi, maar wel met MB motor


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor JosW124 » 14 dec 2015, 14:37

Zo, weer terug op honk en even mijn dank geven voor jullie reacties.
Ik ga er vanavond uitgebreider op reageren.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 772
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor JosW124 » 15 dec 2015, 19:47

Herplaatst ivm niet plaatsing van de 1e poging.(?)
Laatst bijgewerkt door JosW124 op 15 dec 2015, 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 772
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor JosW124 » 15 dec 2015, 21:43

Bon, werd dus een dag later.
Ik heb besloten de achtervering van de Blauwe terug naar de originele staat te brengen.
De meeste delen heb ik van een donor van 1990, ben bezig met de veerbollen en schokbreker, te verkrijgen, de laatste lekten op de mijn donor.
Ik heb alle leidingen, schotels voor de dubbele bodem bevestiging van de schokbrekers en twee pompen.
Ik ga dan meteen het differentieel vervangen, ik ben het gejank meer dan beu nu.
En natuurlijk de rest voor wat ik tegen ga komen.
De Blauwe is van '88, dus er bestaat een kans dat er meer versleten is.......
Elk advies is van harte welkom,

Groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 772
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor GekkeHenkie » 18 dec 2015, 21:03

je moet even beslissen wat je doet met de veren.
de veren die er nu onder zitten zijn waarschijnlijk stugger, een combi met zakt in als je niveau leeg is.
ik had ze bij mij ook laten zitten, niets van gemerkt. alleen ontluchten is moeilijker omdat de wagen niet volledig zakt.

ik zou wel kiezen voor nieuwe bollen,
leidingkjes tussen bol en regelaar zijn maar 35 euro per stuk bij de dealer
Mvg Thijs

Afbeelding
Avatar gebruiker
GekkeHenkie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1966
Geregistreerd: 03 jul 2012, 17:09
Woonplaats: Waalwijk
Roepnaam: Thijs
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mitsubishi, maar wel met MB motor


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor JosW124 » 18 dec 2015, 21:07

Hoi Thijs,

Bedankt voor jouw advies.
Ik heb alle leidingen, regelaar etc.
Ik kan de achterveren van de donor ook gebruiken.
Zijn de vrije lengtes bekend van de veren?
Ik heb begrepen van deze site dat verschillen met kleurcode's worden weergegeven?

Groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 772
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor RD500sec » 19 dec 2015, 09:25

De veerconstante van een veer wordt bepaald door de draaddikte en de materiaal samenstelling van de draad waarvan de veer is gewonden.
Op originele veren vind je het onderdeel nummer ingeslagen, ik dacht in de onderste winding.
De fabrikant van de veren brengt een kleurcodering aan, midden op de veren voor zijn logistiek, gegevens hiervan zijn mij niet bekend.
Omdat bij productie van de veren niet alle veren even lang zijn krijgen de korte veren een rood merkteken onder het midden op de windingen mee, de lange veren een blauw merkteken onder het midden op de windingen, dit onafhankelijk van de codering van de veren fabrikant.
Elke veer met zijn onderdeel nummer heeft zijn eigen nominale lengte, of met een rode of met een blauwe verfstreep.
Dus een veer met hetzelfde onderdeel nummer kan een rode of een blauwe markering hebben.
Monteer op 1 as of twee rode, of twee blauwe veren.
Welk onderdeel nummer op jouw auto gemonteerd is, hangt af van het aantal aanwezige opties.
Vrije lengte van veren is wel bekend, maar per onderdeel nummer verschillend.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 540
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: achtervering 250TD

Berichtdoor JosW124 » 19 dec 2015, 09:37

Bedankt Richard voor jouw informatie.
Plaatje wordt steeds duidelijker zo.

Fijne dag,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 772
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Keer terug naar Carrosserie & Exterieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten