Misschien trok de vorige eigenaar karren ermee, wat de kleinere maat banden zou verklaren?
Voor snelweggebruik sowieso de juiste maat banden eronder voor iets minder toeren.
**toevoeging** Aangezien je er een camper van maakt, kies voor banden met veel draagkracht als je nieuwe koopt. Te lichte banden of banden die net goed genoeg zouden moeten zijn, krijgen vroeg of laat een canvasbreuk.
**einde toevoeging**Vuistregel voor LPG-gebruik in het algemeen is om bij voorkeur tot 3500tpm te gaan (code oranje als het ware), maar om zeker niet hoger dan 4000tpm te gaan (code rood als het ware). E.e.a. om de uitlaatkleppen te beschermen tegen verbranden. Waarschijnlijk zijn de kleppen van deze motor nog wel natrium gevuld, dus zijn ze goed bestand tegen LPG-gebruik en zal het niet zo snel kapot gaan. Maar als je lang van het blok wilt genieten, dan het beste bovenstaande vuistregel naleven.
Verder de logische zaken uitvoeren :
- De juiste en beste olie toepassen met goede kwaliteit oliefilter
**toevoeging**Voorheen koos ik Mann, tegenwoordig Hengst of Knecht. Als je de keuze hebt tussen een lang en kort filter voor deze bus, kies bij voorkeur een lang filter
**einde toevoeging**, onderhoudsintervallen niet overschrijden en houd rekening ermee om de onderhoudsinterval te verkorten bij hogere belasting (flink gasgeven/planken, karren en caravans trekken, korte ritten, bergritten etc.);
- Zorg voor een goede koeling (radiateur lamellen schoon en niet kapot van de corrosie en goede doorstroming, goede kwaliteit koelvloeistof), afhankelijk van gebruik eventueel oliekoeler bijplaatsen indien gewenst (Mediterraan gebruik bijvoorbeeld, waar het zomers 40 graden Celsius of meer kan worden en dat is tegenwoordig niet zo bijzonder meer...).
**toevoeging** Verder uiteraard een goede koelwaterpomp en juiste werking van de (onbeschadigde!) fan. Wanneer je vooral zomers gaat rijden in hete gebieden en/of bergen dan is een thermostaat aan te raden die 5 graden Celsius eerder open gaat dan de standaard 85 graden Celsius (kortom: kies dan een 79 a 80 graden thermostaat).
**einde toevoeging**;
- Op tijd LPG onderhoud (voorfilter en hoofdfilter, eventueel afstellen);
- Lucht- en benzinefilter(s) op tijd vervangen;
- Tanken van goede kwaliteit benzine (naast je LPG), dus geen E10 (=ellende voor je auto). Tank liever echte benzine RON98 of BP ultimate, Shell VPower en dat soort premiumbenzines waar geen ethanol in zit.
Als je bovenstaande aanhoud, dan hoef je echt niet bang te zijn om toeren te draaien met dat blok.
Dergelijke inmiddels oudbakken atmosferische blokken zijn gemaakt om toeren te draaien. Doe je dat met beleid (netjes warmrijden en een verstandige rechtervoet) en goed onderhoud, dan kan het in principe nog lang mee.
Naast de motor, kan je ook denken aan het verversen van de transmissie-en differentieelolie.
**toevoeging** Als het goed is heb je een M102.942 motor. De opvolger is de M102.945 met wat meer vermogen en belangrijker, meer koppel over een breder toerengebied. Je kan eens uitzoeken wat er voor nodig is om je .942 te upgraden naar een .945
Op het www is veel informatie te krijgen over jouw voertuig met M102.942, zie bijvoorbeeld:
https://en.mercedesclub.cz/engines_family.php?id=24Als je mij PB stuurt met je emailadres dan heb ik nog wel wat voor je
Ontsteking goed op orde is een must. Altijd topkwaliteit (liefst origineel) ontstekingsdelen toepassen, bij aftermarket ontsteking zijn er vaak veel klachten ook al is het nieuw. Eventueel investeren in een electronische ontsteking (ik denk dat je L410 dat nog niet heeft?), altijd een fijne upgrade indien mogelijk. Goede kwaliteit bougiekabels en bougies (ik neem altijd NGK, daarvan de gewone nemen en niet speciale LPG versie) en laat het niet te oud worden en wissel op tijd bougies (Op LPG max 30.000km) . Misschien moet je een of twee graden kouder bougies i.v.m. LPG, dat zou je zelf kunnen onderzoeken bij LPG en/of M102 specialist.
Inlaattraject controleren en zorg voor hoge kwaliteit luchtfilter.
Carterontluchting checken/ eventueel vernieuwen
Tank checken op troep/ roest
Inlaatkleppen eens bekijken of die mooi schoon zijn (en niet zwarte kool / geteerd). Sowieso een goed idee om een volle tank benzine weg te rijden, benzine is een oplosmiddel op de inlaatkleppen en poetst ze mooi schoon
Mocht je een brandstofadditief overwegen, dan kan je eens kijken naar een product van Forté:
https://www.forte-benelux.com/producten Goede ervaring mee en goede reviews.
Checken op olieverbruik.
Overmatig olieverbruik/blauw walmen ligt meestal aan de klepseals of olieschraapveren.
Bij (overmatig) olieverbruik kan je 1) de klepseals vernieuwen (is wel een klusje) of als quick fix een polymeeradditief aan je olie toevoegen wat de rubbers regenereert. Dat laatste kan je proberen als je geen zin hebt om (veel) geld in dit motorblok te investeren. Dit additief kan ook de krukaskeerringen regenereren als die lekken. 2) Het boveneinde van je motor uit elkaar halen en een milde revisie geven met nieuwe zuigerveren. Alternatief hiervoor wat je kan proberen is om een vloeistof bovenop de zuigers te 'leggen' zodat dit de olieschraapveren los weekt. Dit heb ik zelf bij een (ander merk) auto geprobeerd met een eigen middeltje en met succes
Het was de eerste keer en ik was verbaasd over het resultaat. Geen garantie op succes en je moet zorgvuldig te werk gaan, maar als het lukt is het een fantastische ervaring.
Aangezien je op vakantie ermee gaat en geen verrassingen wilt, check ook:
Of de koppakking goed dicht is, de werking van de dynamo (spanningsregulator moet goed zijn en neem altijd een reserve mee in de auto waarvan je weet dat dat goed is) en de accu (met een tester, check ook het starten). Accu's worden vooral slecht door hoge temperaturen (zomer!). Met bepaalde acculaders kan je een accu regenereren bijvoorbeeld de CTEK MXS 5.0
https://www.acculaders.nl/ctek-mxs-50-12v-08a-5a.html#**einde toevoeging**