W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 17 nov 2018, 00:23

Backfire 300E

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 22 jul 2014, 15:24

Gisteren voor het eerst een backfire gehad, na 3km opeens een gebonk onder de motorkap (had het nog nooit meegemaakt dus was even schrikken )

Auto op benzine gezet en toen reed hij weer verder, iets laten op de dag weer vertrokken op LPG en bijna 120km kunnen doen zonder problemen

Deze morgen had ik weer prijs, auto op benzine gezet en verder gereden, op benzine rijd de auto goed dus ik denk niet dat er iets met de motor of iets anders scheelt, ook geen losse slangen of iets anders kunnen vinden op het eerste zicht

Morgen ga ik de bougies eens wisselen en hopen dat het niet meer voorkomt

Nog andere tips ?
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Orion » 22 jul 2014, 16:22

Als je op LPG rijdt dan moet je ten alle tijde ervoor zogen dat je "Vonken-Fabriek" 100% is. Dat betekend niet alleen nieuwe bougies, maar ook goede bougie-kabels en rotor en verdelerkap. Is er iets in deze onderdelen niet goed, loop je de kans op een backfire. Wat je dan kan krijgen is dat je stuwschijf krom raakt en dan ben je verder van huis.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Orion
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 29 sep 2012, 18:40
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.0


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Gullwing » 22 jul 2014, 16:38

LPG is niet alleen maar winst.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 22 jul 2014, 16:57

Ik heb net de bougies, de kabels en de luchtfilter besteld

Rotor en verdelerkap ?
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Gullwing » 22 jul 2014, 17:18

Ook vervangen tenzij je zeker weet dat het recent gebeurd is.
Dan nog gaat het erom dat er alleen maar origineel Bosch spul op mag.
Beru etc kun je vergeten. Dat geeft gedonder NPI!
Bosch is niet goedkoop, met wat moeite kun je kap en rotor van Bosch
bij internet verkopers vinden: mister auto etc.
Vraag wel voor je betaalt of ze het Bosch spul ook echt in voorraad hebben.
De site is te optimistisch wat de voorraad betreft.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Orion » 22 jul 2014, 18:03

Ik heb trouwens van een W124 300E een Bosch verdelerkap liggen nieuw in de Doos. Maar die is wel voor de multiklepper.
Bosch nummer: 1 234 522 427

Mocht je die nodig hebben dan kun je me een PB suren.
Grtz Orion.

Afbeelding Lucht massa meter/ Potmeter nodig? Geef me een PB.
Orion
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 29 sep 2012, 18:40
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.0


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Gordi044 » 22 jul 2014, 20:58

Afstelling van het LPG systeem is ook belangrijk, een te arm mengsel verbrand traag en kan het verse mengsel tot ontbranding brengen [backfire],, Klappen onder de motorkap bij overslaan of slecht functioneren van het ontstekingssysteem noemt met crossfire en is dus wezenlijk iets anders.
Een W124 is erg gevoelig op de ontsteking dus .........
Avatar gebruiker
Gordi044
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 470
Geregistreerd: 16 jan 2011, 23:38
Woonplaats: IJsselstein
Roepnaam: Erwin
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S40 1997
Renault Twingo
Opel Corsa SDX 1996
BMW R80RT 1981
Honda CB400F 1976
Honda CB400N 1984
Renault Scenic 1,6 1999


Re: Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 23 jul 2014, 07:04

De backfire kwam na het afremmen, ik voelde de auto ook wat stotteren, bij het stationair draaien merkte ik niks op

Ik vind het ook raar dat ik na de eerste keer even op benzine had gereden en daarna nog 120km heb kunnen rijden zonder problemen
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Backfire 300E

Berichtdoor TurboPapagaai » 23 jul 2014, 20:24

Na het afremmen ?

Is de luchtinlaat wel goed aangepast voor LPG ?
Als er met t gas los wind bij komt kan ie een teveel aan lucht krijgen.

Heb je dat als je afremt van redelijke snelheid ( snelweg ofzo )
Every time you buy MB - a hot girl gets implants.
TurboPapagaai
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 18 nov 2013, 23:25
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 27 jul 2014, 19:58

De lucht inlaat is aangepast
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Gullwing » 28 jul 2014, 04:02

Orion schreef:Ik heb trouwens van een W124 300E een Bosch verdelerkap liggen nieuw in de Doos. Maar die is wel voor de multiklepper.
Bosch nummer: 1 234 522 427

Mocht je die nodig hebben dan kun je me een PB suren.


Die verdelerkap past niet. :?
Is wel geschikt voor een 300(T)E of een R129, W140 met dezelfde motor.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 02 aug 2014, 11:42

Vandaag even tijd gehad om de bougies enz te vervangen

Er op uitgekomen dat de behuizing van de luchtfiltet kapot is gegaan ( waarschijnlijk door de backfire ?)

Maandag voor een andere gaan kijken

Bougies zagen er ook niet echt goed uit, bougieskabel en spinnekop wel,
Alsof ze recent waren vervangen
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (516.6 KiB) 1345 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (626.22 KiB) 1345 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (479.13 KiB) 1345 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (363.3 KiB) 1345 keer bekeken
image.jpg
image.jpg (650.91 KiB) 1345 keer bekeken
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 02 aug 2014, 15:49

Iemand nog een luchtfilter behuizing liggen ?
0130947202 MB nr
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Gullwing » 02 aug 2014, 16:31

Geweldig dat LPG!
Alleen winst in de folder.
Rijdend meestal ellende.

Motoren met K(E) Jetronic zijn eigenlijk niet geschikt om op LPG te laten lopen.
Wil je toch op gas rijden kies dan een M104 motor.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Arpad » 03 aug 2014, 09:17

LPG hoeft helemaal geen problemen te geven, belangrijk hierbij is wel niet te bezuinigen op de installatie. Een goede LPI installatie heeft maar heel weinig kans op een backfire. Een systeem met een ouderwetse verdanper daarintegen wel.
Avatar gebruiker
Arpad
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 303
Geregistreerd: 12 dec 2010, 20:07
Woonplaats: Rijen
Type wagen: 320TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)


Re: Backfire 300E

Berichtdoor DJS » 03 aug 2014, 11:41

Daar heb je opzich wel gelijk in. Een lpi injectie installatie kost je misschien wel een fortuin maar vele nadelen die een conventionele LPG installatie heeft, als bijvoorbeeld een veel hetere verbranding, komen te vervallen.
Avatar gebruiker
DJS
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 3612
Geregistreerd: 31 dec 2011, 09:12
Roepnaam: Daniël
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Backfire 300E

Berichtdoor TurboPapagaai » 03 aug 2014, 22:29

Goed onderhoud en een degelijk ingebouwde installatie is er goed op LPG te rijden.
Ook met verdamper.
Helaas denken teveel mensen zonder specifieke kennis wel even LPG in te bouwen.
Dan wordt het n dure hobby.

Verder: als ik je luchtfilterhuis zo bekijk zal je " luchtweger " klep of arm ook wel krom zijn.
Dit is een behoorlijke backfire geweest.
Controleer ook je stationair circuit.
Wil nog wel eens een rubber slang eraf schieten.
Every time you buy MB - a hot girl gets implants.
TurboPapagaai
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 692
Geregistreerd: 18 nov 2013, 23:25
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Backfire 300E

Berichtdoor Gullwing » 04 aug 2014, 03:05

Voor drie duizend euro kun je ook aardig wat benzine kopen.
Om van de fiscale straf voor het rijden op schone brandstof maar niet te spreken.
Ik tref liever wat maatregelen om de 300TE wat zuiniger te maken op benzine.

Afgaande op die bougies is er bij het ontstekingsgebeuren ook het een en ander mis.
Beoordeel kabels niet op hun uiterlijk, doe de plantensproeiertest of laat de motor
draaien in het donker met geopende motorkap. Bij slechte kabels zie je de vonken
erlangs weglekken.
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4112
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 04 aug 2014, 13:11

Misschien wat meer info over het stationair circuit en de luchtweger ?

Ik heb al meerdere auto's op LPG gereden, bougies altijd vervangen om de 10.000km, de kabels om de 30.000km dus totaal ongeveer 100€ /jaar, ik maak liever deze kosten dan 20-30.000km per jaar op benzine te rijden
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: Backfire 300E

Berichtdoor 2xEE » 12 aug 2014, 17:47

Nieuwe luchtfilterkap, luchtfilter en bougiekabels zitten erop, al ongveer 100km gereden en geen problemen gehad, hopen dat het zo blijft
2xEE
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 25 apr 2014, 19:16
Woonplaats: Limburg (België)
Roepnaam: Ilyas
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja

Volgende

Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron