W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 24 jun 2018, 14:00

Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 14 sep 2017, 22:11

Heb zitten klooien met de brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993 die ik sinds een paar maanden heb.
Begon verschijnselen te tonen van lucht in het systeem.
Hadden de voorgaande modellen een goed uitgevoerde aanvoerleiding van pomp naar filter, dit model heeft een slang met aan weeszijden een plastic dingetje met een vierkantig O ringetje als afdichting.
Dus op zoek naar die rigetjes.
Diverse garages bezocht maar geen één kon mij de juiste verstrekken dus morgen naar de Benz dealert 40km verderop.
Ik begrijp niet zo goed wat het voordeel is van deze verandering in ontwerp, behalve dan dat je naar Benz moet om de juiste afdichtingsringen te verkrijgen, dus meer afhankelijkheid.
Heeft iemand anders hier ook ervaring mee?

Mvg., Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor Gombal » 14 sep 2017, 22:54

Mijn Fordje had dit ook, alleen compleet te krijgen, geen losse O ringetjes. Mercedes misschien wel los te krijgen maar zou me niets verbazen als dat niet zo is.
Als er aan 2 kanten een slangentule zit (waar de "snelkoppeling" ) opklikt zou je ook een gewone slang met 2 slangeklemmetjes kunnen gebruiken. Zo had ik dat bij de Ford ook opgelost ivm de belachelijke prijs die gevraagd werd voor een setje plastic slangen met koppelingetjes.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 4 bak (100 km/hr)
Afbeelding

Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak (120 km/hr)
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5111
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 14 sep 2017, 23:11

Njet, helaas geen slangetules, maar van die zwarte playmobiel meuk waar een rubber ringetje de boel dient af te sluiten.
Op de eerdere modellen zat gewoon een conische fitting zonder pakking, ring of wat dan ook, en deze lekken zelden.
Koppeling is nog steeds OK, geen lekkage kunnen vinden.
Vreemd.

Jos.
Laatst bijgewerkt door JosW124 op 15 sep 2017, 12:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 15 sep 2017, 12:12

Bon, nieuwe O ringen gehaald, kreeg er het slangetje 'gratis' bij voor de 10 euro
100km en een halve dag kwijt, geeft niet.
Maar hoe ontlucht je deze?
Zit een knop op het filterhuis, en leest 'stop'.
Zie ik iets over het hoofd, want ik krijg hem niet aan de gang.
Kan er op de site of you tube niets over vinden.

Merci, Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor Prometheus » 15 sep 2017, 12:59

Die 'stop' knop onderbreekt de brandstoftoevoer op de injectiepomp. Mocht je een vacuumprobleem hebben is deze stopknop de manier om de motor uit te krijgen. Als die knop echter (per ongeluk) (deels) ingedrukt is en blijft hangen krijg je of symptomen die lijken op lucht in de brandstoftoevoer, of je krijgt de motor niet gestart.
W201 2.5D
"Weten wat men weet en weten wat men niet weet is kennis en wijsheid"
Avatar gebruiker
Prometheus
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 274
Geregistreerd: 04 jul 2012, 15:57
Woonplaats: Hoorn
Roepnaam: Ruud
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D 2.5 190E 2.0


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 15 sep 2017, 13:05

Bedankt voor jouw reactie Ruud.
Dus als ik het goed begrijp, dient de knop gewoon naar boven te staan en ontlucht het systeem zich vanzelf door te starten?

Groet,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor Bart_vg » 15 sep 2017, 14:35

klopt
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 490
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 15 sep 2017, 14:45

Inderdaad Bart, ze loopt weer.
Maar heb nog steeds luchtbellen in de retour slang als de motor draait.
Als ik hem afzet loopt de brandstof naar beneden tot ca.4cm boven de aansluiting op de pomp.
Maar tot dusver start de motor meteen.Effe afwachten.
Het duurde wel een minuut of 5 voordat ze weer regelmatig liep.
Ik ben niet kapot van die slangetjes, te kwetsbaar voor een diesel systeem

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor Kennytuning » 15 sep 2017, 16:15

In de retour kan lucht geen kwaad...
Kennytuning
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 133
Geregistreerd: 09 jun 2013, 09:17
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Een aantal Benzen...


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 15 sep 2017, 16:23

Hoi Kenny,

Maar dat neemt niet weg dat er lucht in het systeem zit die er niet thuis hoort.
Ik ga na het weekend de twee andere slangetjes ophalen, want als er één de geest geeft, zijn de twee andere die net zo oud zijn ook aan vervanging toe.
Tot nu toe start ze weer braaf.
Beter thuis repareren dan aan de kant van de weg, niet?

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 18 sep 2017, 11:34

Zoals reeds verwacht zijn nu de andere leidingen aan het brandstoffilter aan de beurt.
De slangen worden hard na verloop van tijd en als je ze dan beweegt komt er naar mijn ervaring beweging op de O ringen op de aansluitingen.
Ook die ringen worden hard, met lucht/diesel lekkage van dien.
Losse ringetjes zijn niet te krijgen, althans niet hier.
Men dient inderdaad de hele leiding te kopen.
Waren op de originelen de clips nog van metaal, op de vervangers zijn ze van plastic, kan weer lekker afbreken na een tijdje.
Ik moest voor de 1e leiding 10,- dokken, terwijl ik alleen maar de O ringetjes nodig had.
Dus, mocht je een E250 of 300 diesel aanschaffen, kijk dan even naar deze leidingen en vervang ze als ze niet meer soepel aanvoelen.
Waarschijnlijk beveelt Benz aan ze om de X aantal km's te vervangen, iets wat meestal niet meer gebeurd als de auto niet meer bij de dielert in onderhoud is.
Ingebouwd onderhoud om een autofabriek overeind te houden.
Probleem-actie-oplossing, men verzint een oplossing en creeërt daarna het probleem, en wel zo dat men er niet of moeilijk omheen kan de aangedragen oplossing te weigeren.
Sommigen noemen dat marketing, ik noem het flessentrekkerij, diefstal, oplichting met voorbedachte rade, matennaaiererij.
Maar ik zal het wel weer verkeerd zien.
Tot ca.1993 waren genoemde leidingen van koper en bevestigd met banjo's en koperen ringen.
Die koperen afdichtingsringen kun je gewoon kersenrood stoken en in koud water ontlaten.
Zijn ze weer zacht en bruikbaar. Wat was daar mis mee? Juist, brengt geen pegels op, maar bevestigde wel de betrouwbaarheid ven een Benz.
En dat is dus steeds minder en minder het geval, tenzij je geld genoeg hebt de 'after sales' te betalen bij de dielerts.

Benz liep vanochtend 5 minuten en sloeg toen spontaan af, eergisteren een uur laten draaien, no sweat.
Vanmorgen effe aan de leidinkjes gefrunnikt en na 5 minuten toonde de volgende lekkage zich.

Hebben anderen hier ook avonturen mee meegemaakt?

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 20 sep 2017, 22:09

Alle leidingen naar het brandstoffilter vervangen, de andere hadden pas 446K gedaan, en waren dus hard geworden.
En nog steeds pakte de Benz lucht en alles nat van de diesel.
De originele leidingen hebben stalen clips die je na montage in moet drukken om de leidings uiteinden te borgen.
De nieuwe versie heeft plastic clips, en die dien je uit te trekken om te borgen.
Wist ik veel.
Vandaar lucht in de leidingen en diesel overal.
Het is dus opgelost.
Ik ga vrijdag naar Wales met de Benz, effe 2 weken weg van de boerderij.
Koppelingsprobleem heeft zich niet meer voorgedaan, olie blijft mooi op niveau.
So, no worries.

Jos, France.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor Niels » 24 sep 2017, 19:22

Hoi Jos,
Ik ben het volledig met je eens dat het oude systeem met de Banjo-koppelingen veeel beter was.
Zowel op mijn W124 300d24V alsook mijn huidige W210 E300T Diesel zitten de brandstofleidingen met de plastic koppelingen.

Mocht je probleem nog niet helemaal zijn opgelost, hopelijk heb je nog wat aan onderstaande info.

Om de valse lucht hieruit te krijgen heb ik al doende het volgende geleerd;
Stap 1; al die plastic slangen vervangen
Stap 2; het voor-filtertje inclusief O-ring op het brandstoffilter huis vernieuwen (M6-je losdraaien en dan kun je het filtertje eruit trekken)
Stap 3; retourslangen van de verstuivers vernieuwen (haal die kunstof afdekplaat over het kleppendeksel maar eens los)
Stap 4; voorverwarmingselement voor het diesel-cirquit op de cilinderkop vernieuwen (daartoe moet je het inlaatsspruitstuk verwijderen)
Stap 5; Rubber slang van opvoerpomp naar dit voorverwarmingselement vernieuwen
Stap 6; Aluminium filterhuis wisselen (het komt voor dat hier haarscheuren in zitten).

Bovenstaande stappen plan in volgorde beschreven. Indien het valse lucht probleem bij een van de eerste stappen reeds is opgelost uiteraard zijn dan niet alle stappen nodig.
Maar dacht ook al eens dat ik het euvel gevonden had......wird het in het najaar wat kouder en....weer niet starten!

Zoek maar eens op 'luft im kraftstofleitung W210'.
Het systeem op de W210 is redelijk het zelfde. Wat de W210 extra heeft is een electrisch afschakelventiel (dat werkt niet meer op vacuum zoals op de W124).

Voor de O-ringen; www.metaalreus.nl Kun je alles los kopen

Succes en goede reis.
Niels
Avatar gebruiker
Niels
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 26 apr 2011, 20:03
Woonplaats: Schelluinen
Roepnaam: Niels
Type wagen: E300T Diesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E300TDT


Re: Brands3tof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor Marius28 » 26 sep 2017, 19:48

Hoi. Is het luchtprobleem opgelost ? Uit ervaring weet ik dat het brandstof filter de boosdoener kan zijn. Zet er een Bosch, Mann of Knecht filter in, andere filters kunnen soms niet helemaal afsluiten en trekt die onder de afdichting lucht.... :shock:
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Avatar gebruiker
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 925
Geregistreerd: 30 jun 2010, 10:02
Woonplaats: Groene Hart Holland
Roepnaam: Marius
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3


Re: Brandstof aanvoer op de E250 diesel 1993

Berichtdoor JosW124 » 28 sep 2017, 15:45

Hoi Marius en Niels,

Ik heb alle 3 de leidingen naar en van het brandstoffilter vervangen en ben nu in Wales, 1000 km verder van huis en alles is OK.

Groet,
Jos
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten