W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 29 maart 2017, 00:28

BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Ostwelt Customs » 20 maart 2017, 12:31

De eerste halve tank diesel is er door gestookt met een geslaagde rondrit.
Genietend van Joop en de technische staat hiervan is er nog 1 HEEL vervelende eigenschap die ik nog altijd niet de baas ben.

De kreun:
Vanaf stilstand laat je de koppeling opkomen. Vanaf de eerste momenten koppel die op de aandrijving komt te staan komt de kreun samen met het toerental ten gehore. Het brommen klinkt het hardst van onder de achterbank, het differentieel. Rond de 1500 toeren komt er een 2e bijgeluid bij. Deze klinkt als een resonantie ten hoogte van de versnellingsbak. Nog altijd accelererend verdwijnt deze resonantie weer rond de 1900 toeren waarbij de brom langzaam over het luidste punt is. schakel door naar het volgende verzet, en de hele belevenis herhaald zich exact hetzelfde.
De brom tussen 1500 en 2000 toeren blijft zolang er koppel op de aandrijflijn staat. Ook bij gas los laten. Zodra je ontkoppeld zijn alle bijgeluiden weg. Zelfs bij welke snelheid dan ook is het differentieel volledig stil. Hiermee bedoel ik dat deze geen "jankerd" of "hijger" is.
De klacht is volledig toerental afhankelijk waardoor ik alle delen die achter de versnellingbak flens eigenlijk uit sluit van defecten. Deze zijn immers snelheids afhankelijk.

Ik begin zelfs te denken aan de lagers van de primaire as (Price-as).

Versnellingsbak.jpg
5 Versnellingsbak Joop
Versnellingsbak.jpg (70.21 KiB) 300 keer bekeken


Noot. Joop heeft zeker bij koude motor nogal makkelijk last van het bonanza effect. De 2 hardyschijven, tussenas lager, motorsteunen, versnellingsbaksteun, bovenste differentieel bevestiging EN de 2 achterste differentieel bevestigings silentblocks zijn vervangen. Er zit een schwungstiller tegen de versnellingsbak en een trillingsdemper achter het differentieel (metalen blok)

Voordat ik lukraak dingen ga vervangen zou ik hier nog eens wat suggesties vernemen waar ik nog op letten kan.

De kreun in deze klasse wagen doet momenteel erg af in het rijgenot. Want verder rijd Joop HEERLIJK.
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Gombal » 20 maart 2017, 13:27

Qua bonanza effect, hoe is de staat van het dempertje naast je injectiepomp, dit dempt de gaspedaal bewegingen.
Sommige wel en sommige niet, mijn 250D had een extra stangenstelsel welke afsteunde tegen het schutbord bij de zekeringkast. Dit was ook een anti bonanza maatregel. Helpen deed hij niet omdat bij het "schommelen" van je motor bij lastwissel de reactie door het afgesteunde stangetje de gaspedaal beweging verergerde. Heb toen zelf de werking omgedraaid en dat hielp een stuk beter. (Staat in mijn logboek van de 250D)
Weet niet of jij ook zo'n extra stangenstelsel hebt.
Wat is de staat van je subframe rubbers. Als deze ook niet helemaal fris meer zijn kan je subframe iets kantelen bij lastwissel en dat verergert het ook. Dit kan ook wat extra geluid naar binnen toe doorlaten.
Tussenaslager, alleen het lager of in zijn geheel met nieuw rubber?

Qua geluid, raakt er nergens iets de carrosserie, ook al is het maar heel lichtjes. Denk hier aan rondom de motor en versnellingsbak maar ook achter bij het subframe, aan de bovenzijde voorkant zitten de reactiestangen heel dicht bij de carrosserie.

Uitlaat ophanging, is die nog soepel en ook bij de versnellingsbak de horizontale beugel zit die nergens tegenaan. Of het rubber bij de achterste ophanging van je achterdemper, rubber zit bovenop de beugel met de 2 ronde ophangrubbers. Bij mij raakte de uitlaat de boutkop van mijn trekhaak daar maar niet als je stilstond, alleen tijdens lastwissel en onder belasting. Extra rubber geplaatst en probleem weg.

Hoop dat je het vindt, kan erg frustrerend en moeilijk te vinden zijn.
Gemiddeld verbruik 200D 1986:
Afbeelding

Gemiddeld verbruik 250D 1986:
Afbeelding

Gemiddeld verbruik 300D 1986:TBD
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 4705
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000
Ford Fusion 1.4 TDCI 2004


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Ostwelt Customs » 20 maart 2017, 14:05

Helaas heeft mijn OM605 geen aansluiting op het gas stangen stelsel voor er een dempingscilinder tussen te steken.

Het tussenas lager is in zijn totaal vernieuwd, de spiebanen licht ingevet en de moer hiervan op moment aangetrokken.

Het gekreun kan ik beheersen wanneer dit hoorbaar is tussen de 1500 en Ca. 2000 toeren door te spelen met mijn gaspedaal. Hoe meer koppel op de aandrijflijn des te harder de kreun Bij nul koppel (zonder te ontkoppelen niet de/accelereren) is alles fluister stil. Of ik deze test nu doen bij 50/uur of bij 90/uur... Het resultaat blijft telkens het zelfde in alle verzetten zelfs de achteruit.

De rubber steunen van het subframe zijn bij de grote revisie hiervan natuurlik gelijk vervangen met nieuwe exemplaren.
Vandaar dat ik intussen een beetje behoorlijk verveelt zit met de klacht :dry:
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor John.M » 20 maart 2017, 14:58

Kim,
In je koppeling zitten ook 2 lagers die behoorlijk veel invloed op het geheel hebben!
Ik heb destijds dit allemaal vervangen en toen pas wist ik wat een giga verschil het was. Ja bonanza effect was helemaal weg, en geen vreemde geluiden meer
http://www.w124club.nl/johnny-s-w124-250d-t13851-100.html#p112591
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1278
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Ostwelt Customs » 20 maart 2017, 15:29

Hmm. dat toplager voor in het vliegwiel heb ik toevallig bij hopen steken... Het 6202 gesloten lager gebruiken we ook in onze 2-takters :lol:

Maar als dit lagertje om zeep is... gedurende langere tijd. Hoe zal de staat van het eerste conisch lager in de bak dan zijn...
De bak is er met een 45 minuten achter vandaan, dat scheelt al. Maar ik heb iets of wat een hekel aan dubbel werk... Iemand hier die vertellen kan waar je op letten moet voor versleten delen te herkennen. Als ik het open doe voor iets nieuws te steken doe ik het liever te goei ;)

Trouwens John... Ik dacht dat ik al showpieces maakte van mijn verslagjes. Maar jij spant toch wel de kroon zeg :handgestures-thumbupleft:
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor OM603 » 21 maart 2017, 12:21

Ik had dat gebrom ook onder de 1800 toeren in de derde, vierde en vijfde versnelling. Was ook een 717.412 bak. Een andere bak heeft het probleem opgelost. Een 717.413 met dubbele massa vliegwiel.
Het bonanza effect heb ik nooit kunnen oplossen. Had alles al vervangen, hardy's, toplager, motorsteunen, subframe rubbers, cardanas lager etc.
Soms, ik weet dan niet precies wat ik doe, als ik de de wagen voor omhoog krik, is het over. De bonanza is dan weg en lijkt het alsof ik meer koppel onderin heb. Dit duurt hooguit 1 dag en komt het daarna langzaam terug. Na 3 dagen heb ik weer flinke bonanza en rijdt de auto wat rauwer.
W201Class @ W201club.
OM603
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 17 jul 2012, 00:42
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1994 190E 1.8


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Jurjen S » 21 maart 2017, 12:39

Van dat opkrikken komt ie soms net iets hoger op z'n veren te staan en dat zakt dan langzaam weer in. Dan zou het mogelijk iets met de wagen hoogte te maken hebben. En de daarmee samenhangende uitlijning van alle onderdelen.
Maar alles zit aan de chassisbalken/bodem vast, dus dat zou geen bal uit moeten maken........

Blijft een raar verschijnsel.
Met een hamer past alles.
Avatar gebruiker
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 782
Geregistreerd: 26 aug 2013, 15:42
Woonplaats: Bergen op Zoom
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Astra 1.6 2003


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor OM603 » 21 maart 2017, 14:13

Na het vervangen van de subframerubbers kwam het na paar dagen terug. Na het ontluchten van de koppeling (rechtsvoor omhoog gekrikt), na het vervangen van de motorsteunen (ook voorkant omhoog gekrikt) kwam het na paar dagen weer terug.
Nu verdenk ik de schuifstuk en kruiskoppeling van de cardan. Omdat ik toen de auto omhoog had gekrikt met de handrem en versnelling in zn 1. Dan blijven de wielen stil maar de auto gaat omhoog en kan een deel wat bewegen.
Bij 150k km had ik geen bonanza en koppeling greep vroeg. Nu 100k km verder is het erger geworden en de koppeling grijpt pas bijna bij helemaal los. De keren dat de bonanza weg was had ik geen trillingen onder het rijden en reed de auto heel soepel. Nadat de probleem weer terug kwam had ik weer trillingen en een rauwe auto.
Nou verdenk ik dus de cardan. Maar omdat ik in de 5 jaar dat ik de auto heb de koppeling, hardys, dempers, lager etc heb vervangen wil ik niet nog een cardanas zoeken voordat ik het zeker weet. Soms wordt ik zo schijtziek van dat bonanza dat ik hem wil ombouwen naar een automaat. Maar dat maakt weer meer toeren op de snelweg. De auto wegdoen is ook absoluut geen optie.
W201Class @ W201club.
OM603
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 17 jul 2012, 00:42
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1994 190E 1.8


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Ostwelt Customs » 21 maart 2017, 14:29

Tja dat bonanza effect vind ik nog het minst erge. Das een kwestie van opvangen met gas en koppeling.
In mijn verslag is te zien dat ALLES achter de versnellingsbak flens is vervangen/vernieuwd.

De klacht waarmee alles begon vanaf de aankoop was een kreun in de aandrijving. Toen ik hieraan begon was er dan ook heel veel tot op den draad versleten.
Vol hoop alles vervangen en vernieuwd... maar de klacht is gebleven..

Mijn conclusie is dan ook dat er tussen het vliegwiel op de motor en de vernellingsbak flens iets is dat niet in orde is.... Maar wat het nu precies is, das de hamvraag!
Als ik dat irritante kreunen en de grom weg krijg met enkel het toplagertje te vervangen, dan ben ik koopman natuurlijk. Met 1 greep in mijn teile-lager heb ik een nieuwe te pakken van degelijke Duitse kwaliteit en met een uurtje of 2 sleutelen schat ik dat ie wel vervangen moet kunnen zijn...

Ik heb enkel wat schrik voor het resultaat... Is het voor niks?
Ik kom dagelijks tijd te kort op een etmaal. Dus klusjes die niets uitmaken ontloop ik het liefst...

Suggesties verder nog annyone?
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor John.M » 21 maart 2017, 14:53

Vervang niet enkel het toplagertje!, de drukgroep, koppelingsplaat en het drukgroeplager.
Deze laatste kan de herrie e.d. veroorzaken
Kijk daar zit ie
P1060989.JPG
P1060989.JPG (145.5 KiB) 138 keer bekeken

En hier de oude en nieuwe
P1060995.JPG
P1060995.JPG (161 KiB) 138 keer bekeken

Zit bij een complete koppelingsset
P1060994.JPG
P1060994.JPG (150.5 KiB) 138 keer bekeken
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1278
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor OM603 » 21 maart 2017, 15:58

Als je de bak er onder uit haalt om de toplager te vervangen, check of die nog goed is. Is die en de druklager goed, dan ligt het gebrom waarschijnlijk in de bak. Dat was bij mij het geval. Het gebrom leek toen vanuit het differentieel te komen maar lag aan de versnellingsbak.
W201Class @ W201club.
OM603
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 17 jul 2012, 00:42
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1994 190E 1.8


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Ostwelt Customs » 21 maart 2017, 16:12

Juist ja ... als ik het zo lees is het dus het handigst een nieuwe koppelingsset te bestellen en te gaan zoeken naar een vervangende boite. Dit alles monteren met een nief toplager en ik zou mij eindelijk als een directeur mogen voelen met Joop. Momenteel met dat gekreun en gejammer in de aandrijving voel ik me meer Achmed namelijk ;)

Eens zien wat voor greep uit de oude sok dit weer worden gaat dan.

Dank u alvast... En voor in de tussentijd.... Deel vooral uw brommende ervaringen hier... Ik ben al legio berichten hierover tegen gekomen... Maar helaas niet veel draadjes waarbij de oplossing ook gegeven is...
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Marius28 » 21 maart 2017, 19:33

Al eens aan de beide aandrijfassen gekeken ? Daar zitten wel 4 stuks koppelingen in. Als er 1 lager herrie maakt dan hoor je dat in de hele auto.
Groet, Marius
BesteMotorolie.nl - motorolie met laagsteprijsgarantie
Avatar gebruiker
Marius28
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 913
Geregistreerd: 30 jun 2010, 10:02
Woonplaats: Groene Hart Holland
Roepnaam: Marius
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Monza 2.5E LPG
Citroën C3


Re: BROM De Mercedes kwaal, het grote vraagstuk.

Berichtdoor Ostwelt Customs » 21 maart 2017, 20:09

Jazeker heb ik naar de aandrijfassen gekeken toen ik deze van het differentieel af had.
Ik heb namelijk de complete achterwielophanging met fussebus en wiellagers allemaal vernieuwd en zo ook de stofhoezen van de aandrijfassen. Deze zijn gereinigd op mijn spoeltafel en terug gevuld met nieuw vet en vast gezet met enkel nieuw montage materiaal.
De voorheen linker as is nu rechts en de voorheen rechter as is nu links geplaatst. Zodat bij vooruit rijden de contactvlakken in de homokineetkoppeling van het voormalige achteruit rijden gebruikt wordt. Dit laatste was voor de extra zekerheid gedaan terwijl ik visueel geen sporen van verslijt ben aangetroffen.

Nu geloof ik overigens wel dat verslijt op de steekassen een snelheids gerelateerde klacht moet geven. En geen welke met elke versnelling overnieuw bij exact hetzelfde toerenbereik de kop op steekt... Of redeneer ik dit nu helemaal verkeerd?
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 125
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten