Genietend van Joop en de technische staat hiervan is er nog 1 HEEL vervelende eigenschap die ik nog altijd niet de baas ben.
De kreun:
Vanaf stilstand laat je de koppeling opkomen. Vanaf de eerste momenten koppel die op de aandrijving komt te staan komt de kreun samen met het toerental ten gehore. Het brommen klinkt het hardst van onder de achterbank, het differentieel. Rond de 1500 toeren komt er een 2e bijgeluid bij. Deze klinkt als een resonantie ten hoogte van de versnellingsbak. Nog altijd accelererend verdwijnt deze resonantie weer rond de 1900 toeren waarbij de brom langzaam over het luidste punt is. schakel door naar het volgende verzet, en de hele belevenis herhaald zich exact hetzelfde.
De brom tussen 1500 en 2000 toeren blijft zolang er koppel op de aandrijflijn staat. Ook bij gas los laten. Zodra je ontkoppeld zijn alle bijgeluiden weg. Zelfs bij welke snelheid dan ook is het differentieel volledig stil. Hiermee bedoel ik dat deze geen "jankerd" of "hijger" is.
De klacht is volledig toerental afhankelijk waardoor ik alle delen die achter de versnellingbak flens eigenlijk uit sluit van defecten. Deze zijn immers snelheids afhankelijk.
Ik begin zelfs te denken aan de lagers van de primaire as (Price-as).
- 5 Versnellingsbak Joop
- Versnellingsbak.jpg (70.21 KiB) 2661 keer bekeken
Noot. Joop heeft zeker bij koude motor nogal makkelijk last van het bonanza effect. De 2 hardyschijven, tussenas lager, motorsteunen, versnellingsbaksteun, bovenste differentieel bevestiging EN de 2 achterste differentieel bevestigings silentblocks zijn vervangen. Er zit een schwungstiller tegen de versnellingsbak en een trillingsdemper achter het differentieel (metalen blok)
Voordat ik lukraak dingen ga vervangen zou ik hier nog eens wat suggesties vernemen waar ik nog op letten kan.
De kreun in deze klasse wagen doet momenteel erg af in het rijgenot. Want verder rijd Joop HEERLIJK.