W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 26 mei 2018, 00:59

Centrale vergrendeling heeft kuren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Bart_vg » 17 jan 2018, 18:23

Nog een leuke!

wagen is uitgerust met centrale vergrendeling, af te sluiten met sleutel.
Nu wanneer ik de wagen vast doe werkt het soms zoals het hoort, maar soms gaat enkel mijn deur vast.
Als ik terug aan de wagen kom is soms alles vast, en soms nog steeds die ene deur :lol:
Kan soms tot een minuut vertraging op zitten.
(langs de passagierskant werkt het meestal feilloos)

wat wel opvallend is: als ik de sleutel iets langer gedraaid hou (+/- 1sec) gaat hij 9/10 volledig vast.
maar te lang mag ik hem niet aanhouden of mijn dakraam klikt open :lol: :lol: (hiervoor ander topic)

hoe krijgt de vacuümpomp het signaal door als je de sleutel draait?
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 467
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor -SK- » 17 jan 2018, 19:02

vergewis je ervan dat de vacuumleidingen allemaal nog juist aangesloten zijn.
Kijk eerst eens RA onder de achterbank naar de leidingen op de vacuümpomp.
Ik heb eens gehad dat de leidingen daar niet goed aangesloten zaten na ongeveer 30 jaar.
Toen dat weer goed zat, waren de problemen voorbij.

Maar misschien dat de oorzaak bij jou elders zit. Alle gele leidingen horen bij de CV van de auto (groen wit paars hoort daar niet bij, is van de motor, koplampverstelling e.d.).
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1043
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor RD500sec » 17 jan 2018, 19:49

hoe krijgt de vacuümpomp het signaal door als je de sleutel draait?


In het stelelement van de cv in de deur zit een schakelaar, afhankelelijk van de stand van de sleutel, open of dicht, wordt het cv element bewogen,en wordt er een signaal naar pomp gestuurd, 12Volt of massa. De stekkerbehuizing van de stekker op het cv element wil vaak van ouderdom uit elkaar vallen. Ook dit kan tot storingen leiden.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Bart_vg » 18 jan 2018, 13:45

Klinkt zeer aannemelijk dat die schakelaar en stekker uiteindelijk aan vervanging toe zijn, maar die kunnen - mijn inziens - niet na een minuut alsnog signaal geven om de andere deuren vast te doen?

Voor vacuüm, iemand een ingenieuze manier om vacuüm op dat darmpje te zetten en te testen of hij het kan aanhouden? (leiding voor deur LV loshalen aan de pomp en daar testen)
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 467
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Wouter61636 » 18 jan 2018, 14:12

Je kan er zelf aan zuigen, lijkt me de makkelijkste oplossing.
Wouter61636
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 187
Geregistreerd: 05 apr 2014, 11:01
Woonplaats: Prov. Flevoland
Roepnaam: Wouter
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor RD500sec » 18 jan 2018, 15:33

maar die kunnen - mijn inziens - niet na een minuut alsnog signaal geven om de andere deuren vast te doen?


Nee waarschjnlijk niet, maar het is wel een antwoord op de vraag van jou die ik heb aangehaald, hoe het signaal bij de pomp komt.
Als toevoeging daarop, er zit ook een module tussen, die ramen en dak aanstuurt als je de sleutel een paar seconden in de uiterste stand houd, open of dicht. Ik zeg niet dat daar je probleem zit, maar houd het in het achterhoofd dat de module voor verstoring kan zorgen als je het vacum hebt uitgesloten en het probleem er nog is.

Voor het vacuum kun je handpompjes kopen, kost ca 35 euro, daarmee kun je het systeem op vacuum zetten, er zit ook een meter op, zodat je kan zien of het vacuum vast wordt gehouden. Kijk eens bij Vidaxl of HBM machines, daar heb ik ze wel gezien.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Rojo124 » 18 jan 2018, 18:15

Jou auto is van 92 dus waarschijnlijk zit er een confortmodule links onder de achterbank.
de module zorgt ervoor dat alle ramen/dak gelijktijdig dicht gaan als de auto op slot wordt gedaan.......maar ik weet niet of hij ook op de CV zit aangesloten.

Normaal gesproken als er 1 deur niet mee doet met de CV dan is er vaak een actuator kapot/lek in deze deur.
Deze vacuumactuators (klein zwart pompje onder het deurpalletje) zijn dan lek en werken niet meer.

maar er kan natuurlijk ook een slang los liggen maar dat denk ik niet want dan werkt er vaak niets meer.

kijk maar even onder de achterbank...en anders even de deurkaart eraf en het pompje/actuator vervangen.
post141508.html?hilit=dooractuator#p141508

suc6 gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 877
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor RD500sec » 18 jan 2018, 18:36

maar ik weet niet of hij ook op de CV zit aangesloten.


Zowel de cv als de comfortmodule worden met het deurslot bediend, dus met de schakelaar in de cv actator in de deur.
De cv door kortstondig kontakt te maken.
De comfortmodule door langer kontakt te maken.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 481
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Rojo124 » 18 jan 2018, 18:52

Even achterbank er uit.....dan even zuigen/blazen aan de gele slangen ....dan zie je zelf wel of er een Vacuümlek is.
wel uitkijken dat je niet flauw valt ....Haha :lol:
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 877
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Shostakovich124 » 18 jan 2018, 21:31

RD500sec schreef:Zowel de cv als de comfortmodule worden met het deurslot bediend, dus met de schakelaar in de cv actator in de deur.


De komfortsluiting gaat niet via het vacuümelement van de CV maar heeft een aparte schakelaar in het deurslot zelf.
Als je de deur normaal opent of sluit, wordt de CV pomp geschakeld via dat CV vacuümelement in de deur.
Houd je de sleutel 1 seconde in de sluit of open stand, wordt de CV pomp vertraagt bediend via de comfortmodule.
Je schrijft dat het via de passagiersdeur en de comfortsluiting wel werkt, dan moet het euvel in het vacuümelement
in de deur zitten. Die wordt het meest gebruikt en zal dus ook eerder stuk gaan.

Waarom de CV na 1 minuut alsnog op slot gaat kan te maken hebben met de veer die in dat vacuümelement zit.
Die werkt in de richting van de 'op slot' stand: open staat deze op spanning, dicht is deze spanningsloos.

mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 97
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Rojo124 » 19 jan 2018, 11:52

https://www.benl.ebay.be/itm/Mercedes-W ... SwYYpZeGlK

Ik denk dat je op de sloop 10 euro betaald....ik heb er heelaas geen 1 meer Bart je moet wel een onderdeelnummer hebben want links/rechts/coupe zijn verschillend dacht ik

en je moet wel eerst controleren of hij wel kapot is...kan ook de slang zijn .
gr
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 877
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Centrale vergrendeling heeft kuren

Berichtdoor Bart_vg » 19 jan 2018, 12:09

Zal ik binnenkort deze eens los halen en zien hoe hij reageert als ik hem rechtstreeks bedien.
Naar de sloop zal ik niet moeten, heb ik ongetwijfeld zelf liggen van donorwagens ;)
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 467
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast