W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2018, 08:45

centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 17 okt 2018, 22:03

Hoi, vandaag met de 280TE - 1992 de gehele namiddag rondgereden, redelijk wat stopplaatsen moeten doen. Plots gaat de CV niet meer. Zowel openen en sluiten. Tijdens het verder rijden probeer ik de orthopedische zetel, ook hier geen functie. Bij het zachter zetten van de radio hoor ik de pomp zoemen... . 's avonds thuisgekomen blijft deze pomp verder zoemen. Ik voel onder de zetel, de bekleding zeer warm. Alles gedemonteerd en de pomp was niet te hanteren > pokkewarm! Heb deze afgekoppeld en laten afkoelen. Is het hier zomaar een nieuwe pomp te kopen of kan dit een reden hebben? Betreft een Bosch pomp 0 132 006 327 - 124 800 10 48
Bijlagen
029.JPG
029.JPG (1.66 MiB) 419 keer bekeken
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Gombal » 17 okt 2018, 22:45

Lijkt er eerder op dat er ergens een slangetje afligt waardoor er geen onder of overdruk meer gehaald kan worden. In dat geval blijft de pomp ook gewoon een tijdje draaien en warm wordt hij dan wel, heeft geen koelfan en zit ingepakt in schuimrubber.
Zou eerst eens testen of je pompje het nog doet, vermoed zomaar van wel. (Achterbankzitting eruit, vinger op 1 van de tuitjes en vergrendeling of stoel bedienen. Hij zal dan zuigen of blazen. Pompje is gewoon een schottenpompje, bijna onverwoestbaar.)
Als hij het idd nog doet dan wordt het zoeken naar het lek!
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 18 okt 2018, 11:10

Hoi Gombal, dank voor de reactie! Ik was ook in die richting aan het denken... Blijft druk aanmaken omdat er misschien een verlies is. Zal dus een zoektocht worden. ondertussen naar de dealer gebeld, nr is gewijzigd naar 1248002848. > €428,97 + BTW. Eerst testen of de pomp nog gaat...
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 18 okt 2018, 13:31

031.JPG
031.JPG (2.18 MiB) 366 keer bekeken
Pomp werkt nog, ongelooflijk. Nu inderdaad zoeken... zal beginnen met bestuurdersdeur en koffer, beiden worden eigenlijk voor 90% gebruikt...
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor John.M » 18 okt 2018, 14:28

Gaan alle deuren nog wel dicht?, kijk eens of er toevallig een pen van 1 van de deuren niet omhoog gaat.
Kan namelijk ook zijn dat er een vacuümopener in de deur stuk is.
IMG_0946.JPG
IMG_0946.JPG (136.34 KiB) 359 keer bekeken


zo 1
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1509
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor RD500sec » 19 okt 2018, 11:10

zal beginnen met bestuurdersdeur en koffer, beiden worden eigenlijk voor 90% gebruikt...


Vergeet de stoel niet, ook daar kan je lek zitten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 574
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 20 okt 2018, 09:55

Ik ga beginnen met de stoel, makkelijkst te controleren, verder werkt er geheel niets meer... geen enkele deur. Dus groot verlies? Wel de koplampafstelling, geen problemen mee.
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Gombal » 20 okt 2018, 10:47

Koplamp afstelling komt van de motor dus dat kan wel kloppen dat die er geen last van heeft ;) .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 20 okt 2018, 14:08

De zoektocht begonnen: stoel nagekeken, hangt niets los of geen breuk. Daarna bekleding bestuurdersdeur gedemonteerd en de luchtleiding losgekoppeld. pomp aangesloten en weinig druk of onderdruk te voelen. Hoor wel gesuis in de wagen. Uiteindelijk blijkt dat van de pomp te komen. Meer bepaald tussen de pompunit en verdeelblok. Heb hierbij de verdeelblok losgemaakt, één aansluitstuk is gebroken. In ieder geval een andere halen voor de zoektocht kan verder gezet worden... . Al zou het mooi zijn dat dit de oorzaak was...
Bijlagen
001.JPG
001.JPG (2.59 MiB) 263 keer bekeken
002.JPG
002.JPG (1.65 MiB) 263 keer bekeken
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Gombal » 20 okt 2018, 17:51

Zou, als je handig genoeg bent, de pomp eens open maken. Ik weet dat bij de enkele versies de pomp met een slangetje naar de behuizing loopt en aan de binnenzijde ook op een slangpilaar geschoven zit (als ik me goed herrinner, is al een paar jaar geleden.). Om geen 400 + euro's voor een nieuwe of een lange zoektocht voor een 2de hands (bij een auto zonder opblaasstoel heeft de pomp namelijk maar 1 uitwendige slangpilaar) te beginnen zou ik hem simpelweg openmaken, bij de kapotte slangpilaar deze opboren en een stukje tubing met dezelfde diameter als de slangpilaar erin lijmen. Slang aan de binnenzijde erop, aansluitblok er weer op en voila.
Ook als er aan de binnenzijde geen slangpilaar zit zou je dit nog kunnen proberen.
Zomaar een idee ;) .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 21 okt 2018, 18:52

Gombal schreef:Zou, als je handig genoeg bent, de pomp eens open maken. Ik weet dat bij de enkele versies de pomp met een slangetje naar de behuizing loopt en aan de binnenzijde ook op een slangpilaar geschoven zit (als ik me goed herrinner, is al een paar jaar geleden.). Om geen 400 + euro's voor een nieuwe of een lange zoektocht voor een 2de hands (bij een auto zonder opblaasstoel heeft de pomp namelijk maar 1 uitwendige slangpilaar) te beginnen zou ik hem simpelweg openmaken, bij de kapotte slangpilaar deze opboren en een stukje tubing met dezelfde diameter als de slangpilaar erin lijmen. Slang aan de binnenzijde erop, aansluitblok er weer op en voila.
Ook als er aan de binnenzijde geen slangpilaar zit zou je dit nog kunnen proberen.
Zomaar een idee ;) .


Ik ga uw idee deze week uitvoeren :) Dan ook vaststellen dat dit de juiste oorzaak is... dank alvast!
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Gombal » 21 okt 2018, 19:56

Je ka natuurlijk ook proberen de afgebroken slangpilaar er terug op te lijmen om het uit te sluiten. Weet alleen niet of dit gaat, weet niet wat voor soort plastic het is. Als het PE of PP is dan wordt moeilijk.
Wat je ook nog zou kunnen doen is een boutje welke geen vol draad heeft met dezelfde buitendiameter als de slangpilaar (als deze tenminste een rond getal is, 4, 5 of 6 mm), deze hol boren, op lengte maken met nog een klein stukje draad en deze op de plek van de afgebroken slang pilaar erin zetten.
En zo zullen er nog wat mogelijkheden zijn.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 25 okt 2018, 12:14

Hersteld met 2 componenten, perfecte oplossing. Net geplaatst... maar probleem blijft. Ik voel aan de gele luchtdarm aan de bestuurdersdeur een licht drukverschil, moeilijk waarneembaar. Als je er uw "lip" tegen plaatst voel je druk of onderdruk. Is dit normaal? Ik vermoed dat hier nu ook geen 1 bar door hoeft... Moet nog 1 deur demonteren, maar voorlopig niets gevonden.
Bijlagen
003.JPG
003.JPG (1.81 MiB) 169 keer bekeken
002.JPG
002.JPG (1.47 MiB) 169 keer bekeken
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 25 okt 2018, 17:38

Een manuele onder- drukpomp gaan halen. Systeem getest, de ZV (vergrendeling) werkt dan perfect, openen en sluiten. Houd ook deze druk of onderdruk makkelijk 45min aan. Denk dat de pomp de enige reden is... Dus op zoek naar een vervanger... > 124 800 10 48 of 124 800 28 48
Bijlagen
010.JPG
010.JPG (1.88 MiB) 151 keer bekeken
011.JPG
011.JPG (1.62 MiB) 151 keer bekeken
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Gombal » 25 okt 2018, 18:54

Heb je je pomp ook getest met de handpomp? Ik bedoel dan de handpomp op de cv pomp aansluiten en de cv pomp onderdruk of overdruk laten trekken door hem aan te sturen. Er zitten tenslotte ook slangetjes in en andere kunststof onderdelen die misschien lekken. Je kan ook even het pompje zelf open schroeven, is een schottenpompje, kun je in ieder geval zien wat er dan mis is. En misschien valt het gewoon te fiksen als het een intern slangetje, kunststof onderdeeltje, filtertje of terugslagklepje is ;) .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jurjen S » 25 okt 2018, 18:56

Volgens mij, kun je ook een pomp met maar 1 aansluiting ombouwen naar 2, nu je het afgebroken deel van je pomp weer gelijmd hebt. Volgens mij, zijn al die binnenwerken hetzelfde verder.
Met een hamer past alles.
Avatar gebruiker
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 911
Geregistreerd: 26 aug 2013, 15:42
Woonplaats: Bergen op Zoom
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2000 W203 C320 (m112 :) )


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Gombal » 25 okt 2018, 19:07

Pomp moet binnen 3 seconden 420 mbar overdruk of 420 mbar onderdruk kunnen verzorgen trouwens.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor John.M » 25 okt 2018, 20:33

Pomp met orthopedische functie heeft een aansluitingsdraad extra de platte stekker heeft 3 draden, de middelste draad heb ik in die van mij van het optieblok afgehaald
P1020943.JPG
P1020943.JPG (263.21 KiB) 129 keer bekeken

P1040341 - kopie.JPG
P1040341 - kopie.JPG (123.49 KiB) 129 keer bekeken
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1509
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 25 okt 2018, 21:20

Gombal schreef:Pomp moet binnen 3 seconden 420 mbar overdruk of 420 mbar onderdruk kunnen verzorgen trouwens.


Met mijn handpomp werkt alles al vanaf 0.2bar / 200mbar, dus systeem zit zeker goed. Dank voor de referentie!
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI


Re: centrale vergrendeling / ortopedische zetel / geen druk

Berichtdoor Jbenz » 26 okt 2018, 16:22

24u later nog dezelfde onderduk, dus ok. Maar je hebt in de verdeelblok 2 kanaaltjes. Ik vermoed dat deze gescheiden zijn, één zijde voor de ZV (vergrendeling) en de andere voor de orthopedische stoel? Klopt dit? Als ik dus dit kanaaltje (orthopedische stoel?) druk geef of onderdruk kan ik niets waarnemen, maar ook geen luchtverlies...

Dan heb je ook nog het reservoir onder het voorspatbord... staat in verbinding met de ZV denk ik?
Jbenz
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 30 jan 2017, 21:27
Roepnaam: Jurgen
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 - 500SEC W207 - 220CDI

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten