[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
Cilinder Koppakking lekkage 230E M102 motor : Techniek

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu do apr 25, 2024 4:47 pm

Cilinder Koppakking lekkage 230E M102 motor

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Cilinder Koppakking lekkage 230E M102 motor

Berichtdoor Maurice. » za apr 22, 2023 12:21 pm

Vandaag via een co2 testkit erachter gekomen dat de koppakking lek is. Bij de cilinderkop links achter op het blok aan de spruitstuk kant gaf hij al iets olie lekkage vanaf dat ik de auto had. Dat is dus verergerd nadat ik er zelf nu 25000 km mee gereden heb op LPG totaal 240000 km.
Eerst een Koel waterdruk test gedaan dit zakte in 1 uur 0.03 bar ,dat gaf geen duidelijkheid. De Co2 testkit wel :roll:
Auto startte laatste maanden met koude motor vaak slecht en soms in een keer. Ook iets koelwaterverbruik maar geen witte rook uit de uitlaat bij stationair draaien met warme motor , ook geen overmatig olieverbruik.
Afgelopen weekend 520km gereden met een verbruik op gas van 1 op 9.8 nadat ik 160 km van huis was kwam er koelwater damp onder de kap vandaan. Bij gevuld en met kachel vol open nog naar Weert gereden. Terug van Tilburg naar Grootebroek begon bij hoorn het koel waterlampje te branden en had hij weer wat koelwater eruit gegooid door de druk.
Op het forum heb ik al heel veel gelezen over de symptomen die je kan krijgen met een lekke pakking.

Afgelopen tijd heb ik mij ook al dankzij het forum voor kunnen bereiden op deze klus voelde het al een beetje aankomen, maar wilde nu toch zekerheid die heb ik nu gekregen. Op zich vind ik het niet zon ramp
de auto gaat er alleen maar beter door lopen. Kan de klus in een dhz garage in Purmerend met eventueel kundige hulp.

Wel heb ik een aantal vragen voor de ervaren mensen die voor een goed advies kunnen geven. Heb alleen ervaring met een kop vervangen van een opel 1.2 met laagliggende nokkenas. Hoe je de distributie ketting vervangt , geleidepennen voor in het blok lostrekt enz heb ik dankzij het forum wel kunnen vinden.
Wat alleen nog een item is moet de kop gevlakt worden of niet. Motor is vorig jaar in Alkmaar wel een keer goed heet geweest daar heb ik toen al een topic over gemaakt

De volgende onderdelen wil ik hiervoor bestellen.

Elring pakkingset : https://www.autodoc.nl/elring/204236

Elring Cilinderkopbout : https://www.autodoc.nl/elring/204539

Distributieketting : https://www.autodoc.nl/febi-bilstein/1871164

Andere onderdelen zijn : Waterpomp pakking, koelvloeistof , oliefilter + verse olie

Alvast bedankt voor tips en adviezen, ik ga het in ieder geval heel goed voorbereiden.
Bijlagen
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-22 om 12.32.35.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-22 om 12.32.35.jpg (200.16 KiB) 414 keer bekeken
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-22 om 12.26.02.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-04-22 om 12.26.02.jpg (166.97 KiB) 414 keer bekeken
Maurice.
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 273
Geregistreerd: di apr 27, 2021 5:15 pm
Woonplaats: Grootebroek
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Cilinder Koppakking lekkage 230E M102 motor

Berichtdoor Maurice. » za apr 22, 2023 7:34 pm

Hoi Richard en andere mensen

Dat is een goeie tip een rei zal hij wel hebben daar in de garage, lijkt mij wel slim om de kop te laten afpersen.?
Daar heeft de garage een adresje voor heb de man vanmiddag al even gesproken. Zal de tolerantie wat de kop mag hebben eens gaan opzoeken.

Mocht de kop toch gevlakt moeten worden heb ik dan genoeg aan de elring pakking , omdat de verbrandingsruimte dan kleiner word? of is dat alleen bij dieselmotoren kritisch?
Kwam via het forum erachter dat de ketting die ik bestel wel een goede is, weet niet of er nog betere zijn. Zal toch eerst ook eens kijken of er rek op de oude ketting zit.
Deze dan monteren met een vaste schakel of eentje met een schakel en deze op de juiste wijze monteren de opening van de schakel niet naar de draairichting zodat ie nooit los kan gaan. Ben bekend met racefietskettingen.
Er zijn 10 kopbouten, moet hier alleen nog even een kracht dop met 12 tanden voor vinden.
Volgens het grote Benz hayes boek kopbouten aandraaien met 55 Nm en daarna 2 maal 90 graden.

Dit staat allemaal in de lijst van auto dock die ik zo ga doorzetten naar een bestelling.
Er zijn ook nog M8 bouten maar die kan ik even niet vinden weet niet welke ik dan moet bestellen.

Het grote boek van Haynes bied ook hulp voor wat ik op internet niet vinden kan.
Maurice.
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 273
Geregistreerd: di apr 27, 2021 5:15 pm
Woonplaats: Grootebroek
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Re: Cilinder Koppakking lekkage 230E M102 motor

Berichtdoor Maurice. » za apr 22, 2023 9:34 pm

De Elring cilinderpakking heb ik nu besteld dat is een complete set met alle andere pakkingen. behalve die van de waterpomp. Daarna las ik jou antwoord pas
Zal die ajusa pakking bestellen : beter mee verlegen dan onverlegen
Maakt qua uitgave niks uit ajusa is met een complete pakkingset dubbel zo duur als elring :D

https://www.autodoc.nl/ajusa/7244293

Als de distributieketting en het tandwiel van de nokkenas gedemonteerd zijn gaat de ketting zakken
en kan je de cilinderkop er afhalen.
Als de ketting dan zakt blijft deze dan op het onderste tandwiel van het vliegwiel zitten of moet je de ketting
strak omhoog houden.

Bedankt voor je advies zo kan ik het wel netjes monteren met een dikkere pakking indien er gevlakt mag worden.
Maurice.
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 273
Geregistreerd: di apr 27, 2021 5:15 pm
Woonplaats: Grootebroek
Roepnaam:
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Ja


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten