W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 15 aug 2018, 03:46

combi instrument

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een andere forum past.

Moderator: Mafkees

Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 07 jan 2017, 11:55

Ha ha Arjan, klopt, ik had zelf nog niet eens gezien dat de cijfertjes naar rechts steeds verder gezakt waren.
Maar dat is wel te verklaren achteraf, het asje van de totaal teller was rechts uit het wandje gevallen, hing daar min of meer los in de lucht.
Achteraf had ik dus al snel de juiste diagnose kunnen stellen he.
Maar goed, dat is dus ervaringskwestie.

Ik denk dat het wel klopt dat dat verschijnsel met die halve cijfers te maken heeft met het op de juiste wijze in elkaar grijpen van dat asje met die hulp molentjes er op.
mogelijk grijpt dat molentje niet in een tandje, maar tegen een tandje, en dat kan dan net een half cijfertje verschillen.
Ik ga dat nog even bekijken.
Ik ben jaren Radar technicus geweest bij de RLD, maar dat was een ander radar dan deze, ik vindt deze ingewikkelder :lol:

Ik hoop er vandaag nog even tijd voor te hebben /krijgen :S

Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: combi instrument

Berichtdoor Gombal » 07 jan 2017, 12:21

Hoop dat het lukt Henk. Kan me nog vaag herrinneren toen ik de teller moest fiksen dat het met wat gepiel de cijferrollen kon draaien met een klein schroevendraaiertje, helaas niet allemaal.
Bij een paar kon ik dan het kunststoftandwieltje zo zetten dat er geen tand richting de cijferrol stond en dan had ik net genoeg ruimte om de cijferrol te draaien.
Maar zoals je al zei, als je een andere teller heb liggen met een k nummer dat maar 15 punten scheelt zal dat op het totaal niet gek veel uitmaken. Bij mij was het 862,5 en 870 en dat scheelde 30 km op 1000 km telling, of te wel 3 km/hr afwijking op 100 km/hr.
Zou in jouw geval betekenen dat als dit lineair is dat hij bij jou van 720 naar 735 ongeveer 50 tot 60 km teveel telt per 1000km maar dat is zonder rekening te houden diff verschillen tussen jouw auto en de mijne toen. Zou best kunnen dat de afwijking net zo klein is als bij mij toen. Kwestie van proberen met de gps ernaast.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5167
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 07 jan 2017, 17:01

Ok, Ik heb op de test opstelling de snelheid gecontroleerd, beide meters geven bij het aansluiten op de Boormachien 50 Km/h aan.
de linker is mijn reserve, en de rechter kwam uit de W124 met de defecte teller.
Ik denk dat ik dus de reserve maar ga in orde maken, door de teller terug te draaien, moet ca 60.000Km. terug.

Wat mij verder nog opvalt is zijn de schakel streepjes voor overschakelen naar de volgende versnelling die liggen niet helemaal op de zelfde punten. ach,, ik schakel toch al veel eerder, je bent toch idioot als je bij 110 pas uit de twee gaat naar drie? :snooty:

Ik wacht nu alleen nog op mijn gelijkstroom motortje om de terugreis van 60.000 Km te beginnen!

Groet, Henk
Bijlagen
$-02 (Medium).JPG
$-02 (Medium).JPG (196.44 KiB) 621 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Henk Lith op 07 jan 2017, 19:16, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: combi instrument

Berichtdoor 300TDT » 07 jan 2017, 17:25

Kun je de cijfers gewoon niet verdraaien aan het asje ?

Ik heb ooit eens een Opel teller van 150.000 na 526.000 gezet aangezien de wijzer het had begeven. Heb ik toen ook met een klein fijn plat schroevendraaiertje de cijfers na voren gedrukt.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 436
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: combi instrument

Berichtdoor Gombal » 07 jan 2017, 20:03

Henk Lith schreef:Wat mij verder nog opvalt is zijn de schakel streepjes voor overschakelen naar de volgende versnelling die liggen niet helemaal op de zelfde punten. ach,, ik schakel toch al veel eerder, je bent toch idioot als je bij 110 pas uit de twee gaat naar drie? :snooty: Groet, Henk

Deze streepjes staan op de maximale toeren die de motor mag draaien dus daar kom je normaal gesproken eigenlijk nooit met normaal rijden. (Bij de diesels bijvoorbeeld zijn deze op 5150 rpm begrenst, dit is ook precies waar de schakelstreepjes staan)
Dit bevestigd dus dat de ene teller voor een iets andere motor of versnellingsbak is als de andere. Want wat ik tot nu toe aan tellers gezien heb op internet zijn de diffs bij een k nummer van 720 en 735 meestal 3,07. En dicht daarbij in de buurt zijn er niet, dan kom je bij 2,87 of 3,23 maar deze hebben hele andere k nummers.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5167
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 07 jan 2017, 21:35

Ach, weet je wat het is mannen, ik hoef me nergens meer voor te haasten, het meest rijd ik nog op 2.000 toeren in 5, ik rijd dan 100 Km/h net iets sneller dan de vracht auto dus.
Je hoort dan het motortje niet eens, of hooguit licht snorren :P
Ik rijd dan zoiets van 1 op 12, of 13, dat noem ik dan nog eens genieten, daar kan maar weinig tegen op.
Zo'n 300E is de perfecte reisauto, maar ik kan ook genieten van mijn 200D Heckflosse, een totaaal andere beleving :silly:
Die 200D gaat niet eens veel sneller dan 100Km/h en als ie kon,, dan hoeft ie niet voor mij :lol:
De 200D w110 rijd dan zelfs 1 op 14, dat komt denk ik vooral door zijn stroomlijning :kiss:

Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: combi instrument

Berichtdoor Gombal » 08 jan 2017, 01:11

Groot gelijk Henk, lekker cruisen is het mooist!
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5167
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: combi instrument

Berichtdoor Robby » 08 jan 2017, 11:32

Hellaas is het 12 tandwieltje gebroken bij mij. Hele teller vervangen??
Bijlagen
teller1.jpg
teller1.jpg (1.34 MiB) 586 keer bekeken
t4 12.jpg
t4 12.jpg (213.94 KiB) 586 keer bekeken
Robby
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 28 maart 2015, 19:22
Roepnaam: Rob
Type wagen: E300 Diesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126


Re: combi instrument

Berichtdoor Gombal » 08 jan 2017, 13:03

Vervangen is het snelst en makkelijkst Rob. Let wel op het k nummer achterop (als er nog een stickertje op zat tenminste ;) ).
Maar omdat je een turbo hebt schat ik dat het k nummer 630 is (diff 2,65).
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5167
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 08 jan 2017, 14:10

Temeer ook omdat ik zie dat de tandjes aan het witte rolletje ook niet zijn ontkomen aan de "tand des tijds".
Wel een leuk mechanisme en redelijk makkelijk rondom bereikbaar.
Ik heb bij tante "Ali" (uit China) wel is assortimenten met allerlei soorten wieltjes gezien.
Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: combi instrument

Berichtdoor Robby » 08 jan 2017, 15:20

T zijn toch de eerste 2, 3 tandwielen die het t zwaarst hebben!
Ik ben bezig met iemand die me de eerste 3 tandwielen zou kunnen fresen!!
Robby
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 28 maart 2015, 19:22
Roepnaam: Rob
Type wagen: E300 Diesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126


Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 08 jan 2017, 16:15

Je kan ook is op de Duitse W124 site(s) kijken, die lui zijn "freselijk" goed in dat werk, maar dat weten we.
Misschien liggen die dingen wel bij een of andere hobyist, die er gelijk een paar gemaakt heeft.
Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: combi instrument

Berichtdoor Robby » 08 jan 2017, 16:49

Dank je Henk, daar zat ik al, ik doe veel met de Deutsche Mercedes Fahrer!
Robby
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 28 maart 2015, 19:22
Roepnaam: Rob
Type wagen: E300 Diesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126


Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 08 jan 2017, 19:07

Ok Rob, is inderdaad een goed alternatief,, het valt mij dan weer op dat die tellers van een diesel weer flink anders zijn dan van de benzine auto's.
alleen die wieltjes zijn zeer algemeen lijkt mij.
Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: combi instrument

Berichtdoor Robby » 14 jan 2017, 18:56

Nou, hier zijn ze dan de nieuwe tandwielen, ik ben tevreden! was niet goedkoop maar ik heb wel mijn eigen teller!!
Bijlagen
IMG_6801.JPG
IMG_6801.JPG (1.17 MiB) 525 keer bekeken
IMG_6797.jpg
IMG_6797.jpg (949.73 KiB) 525 keer bekeken
Robby
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 28 maart 2015, 19:22
Roepnaam: Rob
Type wagen: E300 Diesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126


Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 14 jan 2017, 23:12

Bedankt Robby dat je in de pauze even een interessant en redelijk overeenkomend probleempje aan de kaak hebt gesteld ;)
Maar als je het goed vindt nu weer even over mijn CI met dat slippende wieltje.
Ik heb van Tante Alie dus het motortje toch nog van de week binnen gekregen, en een koppelasje en een werkbankje opgezet om mijn originele teller teller zijn achterstand, door stilstand, weer in te laten lopen.
Dan is het toch wel prettig als je beschikt over 300E met 6 cylinders en een vijfbak.
Met een snelheid van ruim 300 Km/h, en gelukkig weinig verkeer op de weg koste het mij toch nog een hele dag om die enkele duizenden kilometers weer in te lopen.
Dus zover gelukt, alleen het minstwaardige cijfer staat er maar half op, de rest allemaal juist op de goede hoogte, jammer maar helaas, ik laat het maar zo.
Zal er nog een foto'tje van de opstelling bij doen, als ik voor iemand ook nog wat tellerstanden moet aanpassen (uiteraard alleen maar vooruit!! :lol: ) dan hoor ik dat wel.
Ik hoef het combi instrument nu alleen nog maar terug te zetten in de auto, en verder te testen.
Dat echt op de weg testen zal na zijn detentie periode plaats vinden, ik denk op 1 maart of zo.
Groet, Henk
Bijlagen
$-003.JPG
$-003.JPG (181.58 KiB) 516 keer bekeken
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: combi instrument

Berichtdoor Robby » 15 jan 2017, 10:42

Beste Henk,
Je kunt de tellerstand gewoon met een accuboormachine voor- en achteruit draaien (moet je wel de dagteller tijdelijk ontkoppelen). De teller die op de foto stond op 350000 nu op 205000!. Dit was een vervanger voor een teller die op dezelfde stand stond! Uurtje mee bezig.
Robby
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 28 maart 2015, 19:22
Roepnaam: Rob
Type wagen: E300 Diesel
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: W126


Re: combi instrument

Berichtdoor Henk Lith » 15 jan 2017, 11:31

Hoi Rob, nee de teller stond op 186K, en die heb ik nu doorgedraaid naar 190K.
Dat van die dagteller heb ik niet aan gedacht, maar ik had die inderdaad uitkunnen schakelen, maar goed, de stand is nu weer actueel met het oorspronkelijke telwerkje weer.
Groet, Henk
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 565
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985

Vorige

Keer terug naar Algemene vragen over jouw auto

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron