W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 jul 2018, 07:44

Coupe start / stationair slecht

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 16 dec 2017, 19:49

Hallo allemaal,

Heb met mijn coupe het probleem dat ie slecht start. Moet minimaal 6 keer starten voor ik hem, met pompende gaspedaal, aan de praat hou en krijg. Pomp ik na een minuut niet meer draait ie ongeveer 300 - 400 rpm. Na 2 minuten, als ie warm is, draait ie op 6 a 700 maar nog steeds een beetje onrustig. Na 5 km rijden is alles okay en geen problemen meer.

De rubberen manchette die tussen de spinnekop en de gasklep op de aanzuigbrug, lekt. Nu ben ik niet bang voor vuile handen en heb alles al zelf gedaan aan mijn coupe maar dit is iets wat ik nog nooit gedaan heb en aangezien hij loopt, niet iets slechter wil maken door onvoorbereid hieraan te gaan sleutelen. Ik zou graag willen weten hoe het onderdeel heet, waar te kopen en mij hier op het forum kan uitleggen hoe ik te werk moet gaan als ik het onderdeel heb.

Motor M104.980 uit 1990.

Mvg Michael
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Bram Jansen » 16 dec 2017, 23:26

Geen idee hoe dit bij een 104 motor zit maar als je het hebt over rubberen manchette de onder spinnenkop zal je de zool op foto bedoelen, nr 50

De andere foto zou ik 29 maar vooral 8 en ook slag 5 vernieuwen (bovenste foto)

Globaal:(en er vanuit gaande dat ik je goed begrijp)
Luchtfilter er uiteraard af
Alle brandstofleidingen loshalen zowel op de spinnenkop als op de injectoren
Toevoer en retour brandstofleiding los
Het hele aluminium blok zit met drie boutjes vast
Als je het ding in handen hebt alle boutjes aan de onderkant eruit, er zitten er ook drie bovenop.
Rubberen zool eruit, de boel schoonmaken en de nieuwe er in en alles in omgekeerde volgorde vast.
Let op dat je de aluminium busjes van de leidingen er rechtstandig in draait, en vooral ook dat de rubberen manchet goed helemaal rondom aan de onderkant afsluit ;) Desnoods de luchtweger er even af om de rubberen rand van binnenuit op zijn plaats te brengen.

Neem er de tijd voor. :handgestures-thumbup:
Bijlagen
Zool.png
Zool.png (21.67 KiB) 585 keer bekeken
Slangen bij LL.png
Slangen bij LL.png (10.92 KiB) 585 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1522
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Blauwe Hap » 16 dec 2017, 23:54

Michael,
Als je op zoek bent naar onderdeel 50 (op foto Lex); is op ebay te koop en heet dan Fuel Injection Air Flow Meter Boot. Lex laat M103 plaatje zien, voor jouw M104 is het onderdeel nummer: Mercedes Benz A 1041410090 Air Duct Housing.
Google daar maar eens op.
Succes.
Blauwe Hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: G320 M104 1996, 300E M103
1986


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Bram Jansen » 17 dec 2017, 09:16

EBay kan natuurlijk, maar al deze onderdelen zeer betaalbaar bij de dealer.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1522
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 17 dec 2017, 12:34

Dank voor jullie reactie.

Klopt, het onderdeel zit onder de luchtfilter behuizing.
Aangezien ik het onderdeel niet compleet kan zien, komt het rechthoekige deel mij vreemd voor. Het deel wat je wel kunt zien, het cirkelvormige deel met nummer klopt dus heb ik even gekeken op de Duitse Ebay en het deel kost daar 30 eurie. Nu is mijn vraag: moet ik het bij Mercedes gaan kopen of is Ebay China spul okay?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Bram Jansen » 17 dec 2017, 13:53

Onderdeel 50 kost bij de deler 24,49 incl. de BTW
Slang 8 kost 9,11
Slang 5 7,46
en slang 29 kost 5,59 euro
Alles bij de dealer voor nog geen 50 euro ophalen.



Misschien kun je even aangeven wat je bedoeld met "rechthoekig deel"
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1522
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor RD500sec » 17 dec 2017, 15:36

Het rechthoekige deel zal nummer 38 zijn neem ik aan.
Dit is de behuizing voor de luchtmassameter en zit onder de brandstof verdeler, het ding waar de brandstofleidingen op aangesloten zitten.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 510
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 17 dec 2017, 19:18

Ik woon in Frankfurt momenteel en heb bijvoorbeeld geïnformeerd wat Hardyschijven kosten bij MB en de prijs was 151,- ex BTW. Bij de groothandel voor 2 stuks 111,20 betaald, ook orgineel. Kunnen jullie mij de orginele nummers noemen voor de slangen? Ga ik morgen even informeren bij mijn groothandel. Alvast bedankt en schrijven morgen wat ik voor prijzen heb gekregen.

Dat rechthoekige deel wat ik bedoel zit waarschijnlijk richting de kleppendeksel en zal wel, zoals RD500sec zegt, de behuizing van de luchtmassa meter zijn. As. woensdag ga ik er mee bezig, heb nl. vrij en een garage van mijn werk ter beschikking. Laters.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Bram Jansen » 17 dec 2017, 23:30

Als je de juiste nummers wilt hebben voor jouw 104 motor moet ik je VIN nummer hebben. (per PB) niet hier!
Alles wat ik je tot nu toe heb gegeven is van de 103 en weet niet of die nummers helemaal hetzelfde zijn.
Misschien is hier iemand die je die nummers zo kan geven.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1522
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 18 dec 2017, 10:37

RD500sec schreef:Het rechthoekige deel zal nummer 38 zijn neem ik aan.
Dit is de behuizing voor de luchtmassameter en zit onder de brandstof verdeler, het ding waar de brandstofleidingen op aangesloten zitten.


Het is het achterste gedeelte van nummer 50 wat ik bedoel, als je het filterhuis eraf haalt en dan onder de spinnekop kijkt, zie je alleen het voorste ronde gedeelte van nr. 50.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 18 dec 2017, 11:23

Heb even een paar links voor foto's van de gescheurde en compleet scheef zittend onderdeel.

Waar de 4 pijltjes heen wijzen, daar zit de lek onder.

Duidelijk te zien dat het geheel scheef zit en kleine scheurtjes te zien zijn in het rubber.

Link naar Album met foto's op openbare server: [url]htt
Wacht nog even op de nummers van de slangetjes.
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 22 dec 2017, 22:52, in totaal 3 keer bewerkt.
Reden: foto's altijd uploden op het forum, geen linken gebruiken
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 18 dec 2017, 11:47

Korte update:

Het originele onderdeel besteld bij de groothandel: A 104.141.00.90 a € 40,46 ex BTW en is waarschijnlijk woensdag bij de groothandel. Nu nog de slangetjes en donderdag aan het werk.
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 21 dec 2017, 17:09

Hallo allemaal,

Vandaag is het zacht plastic of rubberen luchtmassametersbehuizing binnen gekomen en morgen dus aan de slag. Kan mij iemand vertellen hoe ik te werk moet gaan en waar ik speciaal op moet letten? Zijn er onderdelen waar ik zeker niet aan moet komen tijdens de demontage? Alle tips zijn welkom en ik laat wel weten hoe het gegaan is en of het probleem verholpen is.

Alvast bedankt, Michael.
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Blauwe Hap » 21 dec 2017, 17:40

Michael, Lex heeft het hierboven in de tweede post al helemaal voor je uitgeschreven. De luchtwegerschijf moet je zeker losmaken (nr 41 hierboven) om de rubber manchet goed op de je inlaatspruitstuk te drukken. Schijf goed centreren bij terugzetten moet zonder contact met het huis dichtveren Dan de slangenklem (65) aandraaien. Boutjes waarmee je onderkant (56) en huis (38) verbindt met ca 10Nm vastzetten. Inspuitleidingen eerst met hand op aluminium spinnekop (5) draaien voordat je ze vastzet daarna op injectoren. Er zit nog een benzine filter op je spinnekop (8, of op je foto's bij nummer "5") Die kan je vervangen of doorblazen.
Blauwe Hap
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 22 sep 2013, 20:09
Woonplaats: Kennemerland
Roepnaam: Caspar
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: G320 M104 1996, 300E M103
1986


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 21 dec 2017, 20:27

Hallo Blauwe hap en Lex,

nogmaals bedankt voor jullie goede raad en beschrijvingen. Zoals gezegd ga ik morgen het onderdeel vervangen en laat jullie weten hoe het gegaan is, fijne avond.
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 22 dec 2017, 19:08

Hallo allemaal,

Ben eindelijk klaar en ze start en loopt weer zoals het hoort met een koude motor. Ik heb nog even een paar foto's gemaakt en het was een lange klus maar 't was het wel waard. De beloning is echt een snel startende auto.

Link naar het online fotoalbum: [url]htt

Als je de foto's bekijkt, kun je zien waar de "onderste rubberen ring van de luchtmassameter behuizing" scheef over de gasklep zat. Ik denk dat deze nooit goed heeft gezeten en ik nu pas heb gemerkt wat de problemen bij het starten eigenlijk waren.
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op 22 dec 2017, 22:53, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: foto's altijd uploden op het forum, geen linken gebruiken
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Rojo124 » 22 dec 2017, 20:00

Hoi Michael
mooi dat je het gerepareerd hebt.
maar ik zat eens op de foto's te kijken en het lijkt net of jou microswitch niet goed wordt ingedrukt bij gas los.
controleer dat nog even...het is die grijze schakelaar met die nummer 7 er op.....die moet als je het gas los hebt worden ingedrukt/klikken.

Kan zijn dat ik het niet goed zie hoor met mijn glazen oog...maar controleer het toch maar even of het gasmechanisme de schakelaar goed raakt.

sucses
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 875
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor ce30024v » 04 jan 2018, 21:04

Hoi Rojo,

Iedereen nog een gelukkig nieuwjaar gewenst.

Microswitch wordt goed ingedrukt en maakt ook het „klik“ geluid alleen weet ik niet wat deze switch moet doen. Gas gaat snel op stationair als ik hem los laat. Ik heb dus nu een paar dagen gereden en het starten gaat beter maar nog niet zoals het hoort. Moet nog pompen, koude start en als ie warm is gaat ie nu ineens moeilijk aan. Heb alle stekkers na elkaar los gehad met een stationair draaiende motor maar geen invloed op het toerental of bij het starten. Zit dus eigenlijk even zonder volgende stappen. Bougies, verdeler en kabels zijn nieuw, filters ook en elke 15.000 een beurt. Tank super loodvrij, nieuwe benzine pompen en leidingen. Wie weet een stap in de goede richting?

Mvg Michael.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
ce30024v
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 22 apr 2017, 16:17
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor Shostakovich124 » 09 jan 2018, 11:09

ce30024v schreef:Als je de foto's bekijkt, kun je zien waar de "onderste rubberen ring van de luchtmassameter behuizing" scheef over de gasklep zat. Ik denk dat deze nooit goed heeft gezeten en ik nu pas heb gemerkt wat de problemen bij het starten eigenlijk waren.


Heb de foto's gezien en mijn indruk was dat het rubber als gevolg van een ander probleem, door een overdruk, was
weggedrukt of weggeblazen, een soort backfire oid. Die rubbers zijn best dik en stug, fout gemonteerd leek me zga
uitgesloten.

Ik ben niet zo van de benzine maar lees op de diverse forums tig oorzaken voor een slechte warme of koude start.
Een stap die vaak wordt overgeslagen is het uitlezen van de diverse relais of computers, begin daarmee.
Voor de accu, achterop de plaat met het chassisnummer vind je de diagnosestekker, met een dekseltje erop.

mvg
Geert
Shostakovich124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 25 mei 2013, 18:42
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Coupe start / stationair slecht

Berichtdoor 300ce-24 » 17 jan 2018, 21:02

Misschien heeft Morry wat aan dit Topic ?
300ce-24
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten