door Bemerbenz » wo sep 30, 2009 10:09 pm
Ja, twee keer. Eentje in een 190 2.0 benzine met Pierburg carburateur en eentje in een W124 E300D. Beide waren een John Gold AP-50 met een CM19 als bedieningshandel.
Het meeste gepuzzel is om een goede aansluiting te maken met de gaskabel. Bij de E300D was dat nog het eenvoudigst. De gaskabel loopt horizontaal over het blok.
De bedieningshandel aan de linkerkant onder de hendel. De draden voor de rem kun je eenvoudig aan de bestaande schakelaardraden vastmaken. Bij de 190 benzine kon ik het toerentalsignaal van de bobine halen. Bij de E300D heb ik een magneet gemonteerd (is bijgeleverd) op de as. Dit is ook goed te doen. Dichtbij de versnellingsbak loopt een steun onder de as door, daar kun je de beugel met de magneetopnemer op vastmaken. De magneet zelf zet je vast met een tyrap op de as zelf. De 12Volt voor de stuureenheid kun je van de continue 12V van de remdraad halen en een massa-aansluiting vind je wel ergens onder het dashboard.
De Ap-50 is nog wel verkrijgbaar. Ik zou wel de CM-19 bestellen ipv de CM-7. In beide gevallen was de werking perfect. Beetje pielen met de instellingen (de stuureenheid dan ook niet direct wegbouwen) en daarna een fijne cruise control. Binnenkort bouw ik er weer eentje in mijn E320 Coupe.