W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 19 okt 2018, 16:41

Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 07 apr 2018, 13:16

Hallo forumgebruikers.

Sinds een dag of 2-3 een dansende oliedrukmeter als mijn 200D uit 1985, warm is en stationair draaid. Tijdens het rijden staat hij netjes op 3 bar.
Nu moest ik hedenochtend even weg, lekker weer, raampje open, maakt de Benz een raar ploppend geluid wat ik niet eerder heb gehoord. Meestal hoor je direct als er wat aan de hand is, dit viel me direct op, vooral als er een andere auto voor de verkeerslichten naast je staat, weerkaatst het geluid en hoor je het extra goed.
Even een afslag via de snelweg, (Zwolle centrum naar noord) bij het optrekken, snelheid vermeerderen, heet dat bij een 200diesel, erg roken in de achteruitkijkspiegel, meer dan hij ooit gedaan heeft, dus erg rustig gereden.
Olie gecontroleerd of deze misschien bruin is van water, maar niet het geval, m’n waterreservoir is ook nog gevuld met het standaard spul, geen olielaagje eroverheen..
Oliepeilstok getrokken, olie lijkt me erg dun geworden, eerder deze week vond ik hem nog erg dik.
Ziet er wel uit als olie, alleen erg dun.
Zal straks nog even kijken als hij weer koud is, of de olie dan weer dik is zoals eerder deze week.

Nou zag ik op het forum dat een dansende oliedrukmeter een resultaat kan zijn van een lekke koppakking.
Het dansen is eerder deze week ineens begonnen, normaal als hij warm is , zakt hij netjes naar de 1-1,5 bal en staat hij stabiel. Dansen was dus direct vreemd ....

Graag even een reactie wat de verwachte oorzaak zou kunnen zijn??

Groeten John - Zwolle
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jurjen S » 07 apr 2018, 18:42

Wat voor kleur heeft de rook? Zwart, blauw, wit?
Met een hamer past alles.
Avatar gebruiker
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 906
Geregistreerd: 26 aug 2013, 15:42
Woonplaats: Bergen op Zoom
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2000 W203 C320 (m112 :) )


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 07 apr 2018, 20:42

Hallo jurjen.
Wat ik zag was toch wel een blauwige rook. Dat is dus olie.
Verder niets te zien, olie ziet er iets dunner uit dan een aantal dagen geleden, kan door de temperatuur komen, was vandaag redelijk warm. Koelwater tank is ook nog schoon, oliepeilstok en olievuldop ook zoals anders.
Las op het forum dat er bij de koppakking ook een lek kan ontstaan tussen olietoevoer en cilinder, dat zou de blauwe rook en het dansen kunnen verklaren, lijkt me.

Heeft iemand een idee wat een nieuwe koppakking voor een 200 diesel kost?
Garage of zelf te doen ??
Graag reactie.
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Gombal » 07 apr 2018, 23:46

Koppakking kost een tientje of 2 (Elring), setje nieuwe bouten ook hetzelfde. Beide bij Autodoc.
Ligt eraan hoe handig je bent of je het zelf moet doen of laten doen.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 08 apr 2018, 05:46

Ben op zich best handig, doe alle andere werkzaamheden zelf aan de auto, maar dit nog nooit eerder gedaan
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Zuendfolge » 08 apr 2018, 09:33

Hoi John,
Zit er een vacuümpomp op je 200D? Als deze stuk gaat kan er misschien ook olie aangezogen worden naar je inlaatspruitstuk en gaan roken. Merk je ook iets aan de remmen?

Succes,
Math
Avatar gebruiker
Zuendfolge
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: 25 okt 2011, 14:22
Woonplaats: Eindhoven
Roepnaam: Math
Type wagen: 200TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Gombal » 08 apr 2018, 10:28

vacuümpomp zit niet aan je inlaat aangesloten. Bij kapotte pomp of deels kapotte pomp gaat of je motor niet meer uit of je hebt geen rembekrachtiging meer of beide niet meer. (Koplampverstelling werkt dan ook niet meer en ook geen verhoogd toerental bij koude motor)
En als hij goed kapot zou zijn gegaan en je had pech dan deed je motor het nu helemaal niet meer, alle losse onderdelen vallen met een beetje pech dan tussen je distributieketting...........

Zou zowieso een elektrisch probleem uit proberen te sluiten maar omdat naast het dansen ook hoorbaar en zichtbaar iets veranderd is is de kans klein dat dat het probleem is denk ik zo.
Je moet nou in ieder geval olieverbruik gaan hebben of meer als normaal gesproken.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 08 apr 2018, 10:35

Nee, remmen gaat goed. Geen problemen of ander gevoel.
Het viel me direct op, dat er iets loos was, het geluid was anders van de motor, een raar propje erbij, rijden en remmen ging nog goed, alleen die rook was iets engs. Je denkt aan het ergste.....

Heb trouwens op het MB klassiekerclub een bericht gevonden van JantjeV8 gevonden, titel: oliefenomeen 200D. Bericht uit dec 2009.
Gelijke symptomen als wat ik nu heb, hij heeft de kop erafgehaald en had een lek tussen oliekanaal en cilinder 1, zie foto.
Ik denk dat dat ook bij mij het geval is.
Bij koude start valt het nog niet op, is de olie dik, maar als hij warm is perst hij de olie volgens mij de cilinder in wat de blauwe rook veroorzaakt.
Morgen even informeren wat de kosten zijn als ik het laat maken, iemand een wilde gok ? Als het te veel is moet ik zelf maar een poging wagen....
het is wel m’n daily driver auto, maar kan zolang met de Seat van m’n zoon rijden.

Wat heb ik nodig als ik zelf aan het werk moet ?
Complete set, wat zit daar in ? Cilinderkoppakking, kleppendekselpakking en cilinderkopbouten ?

Groeten John
Bijlagen
4318F7DF-FBA5-4F16-92FC-9EE8338B0F50.jpeg
4318F7DF-FBA5-4F16-92FC-9EE8338B0F50.jpeg (140.2 KiB) 472 keer bekeken
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jurjen S » 08 apr 2018, 12:40

Laten doen? Reken op 750€ of iets in die richting bij de meeste garages. Waarschijnlijk zelfs duurder. Zijn gewoon best veel uren, materiaal valt reuze mee.
Met een hamer past alles.
Avatar gebruiker
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 906
Geregistreerd: 26 aug 2013, 15:42
Woonplaats: Bergen op Zoom
Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 2000 W203 C320 (m112 :) )


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Gombal » 08 apr 2018, 12:41

Om het even snel te checken kun je natuurlijk gewoon even je uitlaatspruitstuk een stukje loshalen, theoretisch moet cilinder 1 er dan ongeveer net zo uit zien als bij 1 van de foto's van Jan.
Dan weet je het zeker voordat je een berg spul koopt of hem wegbrengt.
Als je het zelf doet en even slim googled ben je voor minder als 100 euro klaar.
Enige vervelende werkje is de 2 paspennen waarmee je kettinggeleider in de kop zit eruit krijgen (lees je ook in het verhaal van Jan), de rest is een kwestie van loshalen en weer monteren.
Een goede beschrijving qua bout volgorde van de kop en de nokkenas en aanhaalmomenten is wel cruciaal.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 09 apr 2018, 14:18

Garage geeft aan 700-800 euro.... slik....
Wat heb ik nodig als ik zelf aan de slag ga?
Pakkingen eldring heb ik begrepen.
Nieuwe cilinderkopbouten.
Nieuwe koelvloeistof en olie.
Speciaal gereedschap ? Tbv cilinderkopbouten ?
Momentsleutel.
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Gombal » 09 apr 2018, 15:11

Hier zoals Mercedes het verzonnen heeft:
Bijlagen
cylinderkop.pdf
(322.76 KiB) 33 keer gedownload
multiriemspanner.pdf
(118.28 KiB) 23 keer gedownload
radiator.pdf
(79.03 KiB) 20 keer gedownload
verstuivers.pdf
(23.02 KiB) 20 keer gedownload
nokkenas.pdf
(166.93 KiB) 23 keer gedownload
multiriem.pdf
(184.42 KiB) 26 keer gedownload
magneetkoppeling fan.pdf
(28.75 KiB) 19 keer gedownload
radiator 2.pdf
(138.22 KiB) 19 keer gedownload
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 09 apr 2018, 16:04

Het Arjen, bedankt voor de pdf beschrijvingen.
Als je het zo ziet is het netjes beschreven, heb nog wel een paar vraagjes.
Moet de nokkenas er ook helemaal uit, of kan deze blijven zitten?
Als de pennen eruit zijn, kun je dan de spanner uitnemen en dan de ketting van het tandwiel, of moet alles uit elkaar?
Pennen 221 en 222 zijn het rottigste ?













De pennen 222 en 221 van de spanner zijn de meest lastigsten ?
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 21 apr 2018, 19:45

Knoop deze week doorgehakt, ga zelf aan het werk. Aantal filmpjes op youtube bekeken, de een duidelijker dan de ander. Vrijdagmiddag uitlaatspruitstuk losgemaakt en vinger in de eerste uitlaatpoort, helemaal onder de olie. Duidelijk, olielekkage bij de kop. Radiator eraf, boel leeg laten lopen, inlaat alles eraf, dieselleidingen eraf. Toen even naar de ijzerhandel, paar boutjes M6x40/50 kwaliteit 8.8. Als trekker voor de 2 paspennen bij de kettinggeleider. Draadgaten eerst even geruimd met een trapje m6, was nodig, toch wat roestvorming in deze open gaten. De lange bovenste ging na even krachtzetten. De onderste niet, ingespoten met kruipolie, nog een keer en ineens knak, schiet hij los.pffff. Een zorg minder. Toen de rest van de boel, nokkenastandwiel, nokkenas en kopbouten er uit. Een tikje met de hamer en hij was los. Maandag gaan we even een nieuwe koppakkingen halen, kunnen we weer opbouwen. Binnenkant ziet waarschijnlijk voor het rest in 33 jaar licht, ziet er nog net zo mooi uit, geen slijtsporen te zien.
Bijlagen
CB121C13-1066-422F-A36F-B537873DBB54.jpeg
CB121C13-1066-422F-A36F-B537873DBB54.jpeg (576.77 KiB) 332 keer bekeken
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Gombal » 21 apr 2018, 19:57

Top! Goed gedaan al zover. Die 2 pinnetjes zijn de beroerdste idd, gelukkig dat ze eruit kwamen :handgestures-thumbupleft: .
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor John.M » 21 apr 2018, 20:32

Heel goed John dat je het zelf doet :clap: scheelt veel geld en geeft veel voldoening :handgestures-thumbup:
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Jki8043 » 05 mei 2018, 14:26

Hij zit er inmiddels in, de Elring koppakking uit de koppakkingset van Autodoc. Setje koste geen 40 euro. In de bijlage de foto van de oude koppakking. Zoals te zien is, zat de grote lekkage helemaal links,tussen oliekanaal en cilnder 1. Als je goed kijkt zie je ook bij cilinder 3 en 4 zwarte verbrande olievlekken op de rand van de cilinder zitten. Na 33 jaar was deze pakking dus op en verklaard dus het rookgordijntje.
Het zelf vervangen is in principe goed te doen, je moet wel goed in de gaten houden wanneer je wat kunt/moet monteren. Verder is een goede momentsleutel natuurlijk nodig, 15Nm-35Nm-90gr-10 min. - 90gr. Blok en kop zagen er na 33 jaar nog prachtig uit van binnen, cilinderwanden nog volop hoonsporen te zien. Ook de nokkenas, gewoon alsof hij zo uit het magazijn komt, zonder putjes of slijpschade. De oude cilinderkopbouten weer gebruikt, kwaliteit is super. Er zitten 3 verschillende lengtes in, mogen totaal een kleine 4mm langer worden, was echter ca 1mm langer dan origineel. Inmiddels heb ik alweer een aantal testkilometers achter de rug, gaat 100%, hij rookt zelfs nagenoeg niet !! Als er nu s' avonds een auto achter me rijdt, hoef ik me niet eens te schamen voor de rookwolken met het snelheid vermeerderen (het blijft natuurlijk wel een 200D uit 85).
Geen rare geluiden meer gehad, en ook de oliedrukmeter heerlijk stil tussen de 1 en 2 bar bij stationair draaiende warme motor, geen stuiteren meer.
Heerlijk weer relaxed rondtuffen, heeeeerlijk toch.
Bijlagen
Koppakking oud K.jpeg
Koppakking oud K.jpeg (517.38 KiB) 209 keer bekeken
IMG_8241.JPG
IMG_8241.JPG (432.16 KiB) 209 keer bekeken
IMG_8239.JPG
IMG_8239.JPG (443.31 KiB) 209 keer bekeken
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: Dansende oliedrukmeter, vreemd geluid en veel rook

Berichtdoor Gombal » 05 mei 2018, 18:52

Top dat hij weer zo goed rijdt!
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5224
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten