W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 25 jun 2018, 03:03

Diesel Injectiepomp

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 15 okt 2017, 15:45

Hallo allemaal,
Na heel lang zoeken denk ik dat ik weet waarom mijn auto niet wil starten.
Bij demontage van de vacuum/stop op de injeciepomp kwam ik tot de ontdekking dat deze niet werkte omdat er geen verbinding is met enig ander onderdeel van de pomp.
Na het verwijderen van het dekseltje aan de voorzijde van de pomp bleek dat er geen beweging zat in de hendeltjes van injectie plunjers 2 en 4,kortom de pomp is niet meer bruikbaar.
Of dit nog te repareren is weet ik niet, is er iemand die me hierin kan adviseren ?
Een andere oplossing is vervangen door een andere pomp, heeft iemand nog zo een pomp liggen en wil hem verkopen ?
Mijn motor is van 1986 en een 5 cilinder type OM 602 D25.
Een doorsnede tekening van de pomp zou me kunnen helpen de oorzaak te vinden,op internet kan ik niets vinden.
Graag reacties, Kok
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor BertusBonk » 15 okt 2017, 19:58

Is wel te repareren.

Ik heb hier een 300D gehad waarvan de pomp vast zat na 8 jaar stil staan.
Heb de plunjers er uit gehaald en in een bakje kruipolie gezet om weer los te weken.
Daarna ultrasoon gereinigd en alles weer terug gezet.
Nieuwe koperen en rubber ringen er tussen en klaar!

Pomp is nog steeds goed, loopt zoals het hoort.

Heb je verdere vragen dan horen we het wel.

Succes!
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 16 okt 2017, 14:24

Ga ik proberen, is het nodig om de hele pomp van het blok te halen om de plunjers eruit te halen of kan dat ook gebeuren zonder de hele pomp te verwijderen ?
Bedankt voor de reactie nu zie ik weer licht in de duisternis.
Kok
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor BertusBonk » 16 okt 2017, 16:52

Je kunt ze er uit pakken met de pomp op t blok.

Anders stuur me maar een pb dan doe ik je m'n nummer dan kan ik alles goed uitleggen.

Gr. Bert.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor JosW124 » 16 okt 2017, 19:55

Koperen ringen kunnen ook gelaten worden, dwz rood stoken op de gasvlam en in het koude water gooien, maakt ze weer zacht en vormen ze zich weer aan de pasvlakken, mits onbeschadigd natuurlijk.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 16 okt 2017, 20:13

Hallo Bert,
Wat ik tot nu toe heb gedaan is het afnemen van het achterste deel van de pomp omdat ik dacht daar het mankement te vinden, daarbij bleek dat de stop hendel ergens geblokkeerd werd.
Toen het dekseltje aan de zijkant eraf gehaald en werd duidelijk dat de tweede en de vierde plunjer niet meewerkten en het asje met de schuif blokjes tegen hielden, en dus de hendel blokkeerden.
Nu moet ik je vertellen dat ik over een paar maanden 80 jaar wordt wat me niet belet te sleutelen maar mijn gehoor is niet best meer en ben ik bang dat een telefonische uitleg de mist ingaat.
Is het mogelijk dat je me een paar hints geeft per Email ? (cplouwen apenstaart hetnet.nl)
Misschien kan je me vertellen wat ik wel en niet moet open maken.
Graag je reactie,
M.vr.gr.Kok
(en Jos bedankt voor je tip)
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor BertusBonk » 16 okt 2017, 21:00

Gewoon de rubber ringen en koperen afdichtingen even nieuw halen bij de dealer dan heb je het 100 procent goed want bij het aandraaien van de bussen bovenop de pomp komt het nogal precies wat betreft het aanhaalmoment en daardoor de afdichting.

Bovenop de pomp heb je die bussen zitten met die gekartelde randen, die kun je er uit draaien en dan zie je ook gelijk de rubber afdichtringen daar omheen zitten. Die gaan na verloop van tijd lekken dus gelijk vernieuwen. Als je deze bussen er uit draait ( is een speciale dop voor ) dan zie je daar onder busjes zitten met daarin weer kleine plunjers.
Deze kleine plunjers zitten waarschijnlijk vast in die bussen bij die twee die jij aangaf.

Deze busjes met daarin de plunjers haal je er voorzichtig uit en deze maak je schoon en weer mooi gangbaar.

Daarna terug plaatsen en denk er wel om dat de busjes weer goed in de uitsparing komen te liggen van de gasstang die je aan de zijkant ziet zitten ( dat ding wat nu niet heen en weer wil)
Als je de gasstang na montage heen en weer beweegt dan moet je van bovenaf de busjes zien verdraaien en dan liggen ze goed in de groef.
Daarna de nieuwe koperen ringen er weer op en de bussen aandraaien( die gekartelde waar de verstuiversleidingen weer op komen en met het juiste moment aandraaien.

Dan ontluchten en klaar.

Het lijkt een moeilijk verhaal maar het is wel goed te doen, let er op dat je schoon en rustig werkt. Alles mooi in volgorde weg leggen en in omgekeerde volgorde monteren.

Als je het los haalt dan snap je het bovenstaande ook wel.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zoals ik het uitleg en bij vragen dan hoor ik het graag.

Succes!

Gr. Bert.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor John.M » 17 okt 2017, 10:53

Kok,
Waar woon je, als het niet te ver is kan ik je misschien wel helpen


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1463
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 17 okt 2017, 16:12

Bert, het verhaal is duidelijk ik ga het proberen, eerst kijken of Brezan de speciale dop in huis heeft, bedankt.
John, ik woon in Delft en kom ik er niet uit dan stuur ik een pb, bedankt voor je reactie.
M.vr.gr. Kok
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor JosW124 » 17 okt 2017, 16:37

Ik heb die dop op Marktplaats gezien en op Ebay.de
Er staat ook een aanhaalmoment voor, ik heb daar op deze site gezocht maar niet gevonden.
Je draait ze eerst aan, dan lossen en dan met het juiste moment vastzetten.

Succes,

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor John.M » 17 okt 2017, 19:46

Ik heb die dop en over het wel en wee heb ik een How To do gemaakt !!!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1463
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Bram Jansen » 17 okt 2017, 19:50

Voor een lid van bijna 80 jaar wil ik dit wel even opzoeken. :handgestures-thumbupleft:

ventiel-afdichtingen-inspuitpomp-vervangen-t9555.html
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1499
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor BertusBonk » 17 okt 2017, 20:55

Duidelijk verhaal Bram, mooie aanvulling op het verhaal!

Op de tekening van de onderdelen zie je nummer 5 staan dat drukventiel met dat klepje er in, daar zit hem het probleem.

Omdat dat pennetje in het drukventiel vast zit wil het niet verdraaien.

Succes en hou ons maar op de hoogte.

Gr. Bert.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 25 okt 2017, 17:41

Hallo,
Met alle hulp ben ik nu zover gekomen dat 3 van de 5 plunjers er uit zijn die kon ik met een magneetje er uit trekken.
De 2 die vast zitten heb ik ingespoten met WD-40 en een paar dagen laten weken nu beweegd 1plunjer en de ander zit nog vast maar de hogedrukplunjers in het midden zitten vast in de grote plunjers.
Hoe krijg ik dat spul eruit, er is niets wat houvast bied om ze eruit te trekken.
Heeft iemand hier ervaring mee ?
Er zitten net onder het dekseltje op de zijkant 5 inbus boutjes wat gebeurt er als ik die los draai ?
Hoop dat iemand hierover wat kan vertellen.
Kok
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor BertusBonk » 25 okt 2017, 18:18

Die hogedruk plunjers moeten ook los want anders kan de pomp geen druk opbouwen en krijg je hem niet ontlucht.
Gewoon er uit pakken en in de cola zetten om te weken en na 24 uur zijn ze wel los.

Die imbus boutjes weet ik zo niet welke je bedoeld maar ik denk dat je die bedoeld die in de pomp zitten en daar moet je afblijven! Uit m'n hoofd zijn die van de fijnafstelling van de synchronisatie onderling van de opbrengst.

Wellicht heeft iemand een afbeelding waarop ze te zien zijn?

Goed bezig tot nu toe en hou ons maar op de hoogte.

Gr. Bert.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 25 okt 2017, 21:58

Ja Bert maar daar zit mijn probleem, gewoon eruit pakken maar hoe, van boven zie je de kop van de grote en kleine plunjer zonder enig houvast,hoe krijg ik ze er dan uit ?
Kok
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor BertusBonk » 26 okt 2017, 06:24

Kok,

Goed inspuiten met een goede roest oplosser en dan met de gasstang bewegen zodat de plunjer los komt. Als je de gasstang heen en weer gaat bewegen dan komt de grote zuiger wel los. Zodra je die er uit pakt, dat kan evt met een sterk magneetje zo een waarmee je gereedschap en dergelijke oppakt de zuiger er uit trekken en dan de hogedruk plunjer er uit halen.

Gr. Bert.

Die magneetjes verkopen ze wel bij de Brezan e.d. Die zitten op zo'n antenne staaf. Koop wel een sterke en geen Chinese troep.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 02 nov 2017, 20:04

Bert,
We zijn weer een weekje verder en ik heb weer een nieuwe bus kruipolie gehaald maar de hogedruk plunjers geven geen krimp, de grote plunjers waar de hogedruk plunjers inzitten zijn los maar worden door die hogedruk plunjers vast gehouden.
Met een tangetje heb ik geprobeerd de drie bewegende hogedruk plunjers er uit te trekken maar dat lukt ook niet die zitten ergens onderin vast .
Het stangetje waar de vijf nokjes op zitten heb ik er uit gehaald zodat ik direct de overbrenging van de vastzittende plunjers kan proberen te bewegen , wat tot nu toe niet gelukt is.
Ja, dan ga ik nog maar even een weekje door met het inspuiten met kruipolie en schrijf volgende week weer of het lukt of niet.
Intussen is natuurlijk elk advies van harte welkom.
Groeten Kok
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor BertusBonk » 02 nov 2017, 20:16

Lukt het je ook om een foto te plaatsen?
Ik moet eigenlijk zien wat je exact bedoeld om je verder te helpen....

Succes iig!

Gr. Bert.
Avatar gebruiker
BertusBonk
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 169
Geregistreerd: 21 nov 2016, 22:34
Roepnaam: Bert
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V40CC


Re: Diesel Injectiepomp

Berichtdoor Kok » 04 nov 2017, 17:03

Hallo Bert,
Met hulp van mijn schoonzoon gaat het wel lukken denk ik.
Op de foto van de zijkant zie je dat het asje is verwijderd en bij nummer 2 en 4 een busje met een rond gaatje omhoog steekt, wat afhankelijk is van de stand van de krukas,dat zijn de twee vastzittende plunjers.
De foto van boven laat een van de vastzittende plunjers zien met in het midden de hogedrukplunjer.
Hopelijk kan je er wijs uit worden.
Groeten Kok
Foto´s bijgevoegd.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Kok
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 52
Geregistreerd: 17 okt 2012, 19:00
Roepnaam: Kok
Type wagen: 250TD
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: AC 1926
DKW 1962
Alpine 1986

Volgende

Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast