W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu di dec 07, 2021 11:00 am

Dieselfilter

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Dieselfilter

Berichtdoor Lieven Fonteyne » di nov 16, 2021 10:06 pm

Bovenop mijn mazoutfilter staat een zwarte draaiknop met daarop het woord STOP. Wanneer deze knop volledig is dichtgedraaid dan weigert de motor nog te draaien. Dus deze knop is altijd een have draai open. Na nu een lange poos geen aandacht meer gehad te hebben voor deze knop, had deze door de trillingen hem volledig opengedraaid. Toen ik nu laatst mijn auto S124 diesel, na een week stil gestaan te hebben, startte. Zag ik dat er een volle plas diesel onder lag. Na inspectie kon ik enkel opmaken dat deze kwam van de volledig open gedraaide zwarte knop. Daarom mijn vraag. Wat is die zwarte knop eindelijk? Wat kan ik doen om na een week stilstand in mijn garage geen diesel meer onder de wagen te vinden? Nog iemand met dat probleem?
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Lieven Fonteyne
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: di jun 26, 2018 12:14 pm
Roepnaam: Lieven
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Diselfilter

Berichtdoor Bram Jansen » wo nov 17, 2021 8:25 am

Dat potje met die zwarte knop is naar mijn idee de stuurbekrachtiging. Kijk eens goed, is de vloeistof erin wel diesel, of is het rood gekleurd?? Daar hoort ATF olie in.

Je diesel filter ( met die moer bovenop)zit achter het potje met de zwarte knop. Of bedoel je dat.

Die moer moet vast zitten want die houdt je brandstoffilter vast en afgesloten. Dus die moer vastdraaien en je brandstofsysteem ontluchten, dus één of twee dieselleidingen een beetje losdraaien en starten, en tijdens het starten (als het bellenblazen stopt) weer aandraaien. Dit moet je even met zn tweeën doen. Zorg dat je accu vol is alvorens je aan dit avontuur begint. In ieder geval een acculader in de buurt :lol:

Je kunt dit ontluchten ook proberen door die moer iets los te draaien, dus starten, moer wat los en als de motor aanslaat moer weer vast. Het systeem is in staat zichzelf te ontluchten maar niet als er TEveel lucht in je systeem zit.

Zoals ik het begrijp heb je lucht in je brandstofsysteem.
Dan start een diesel niet, eerst ontluchten!
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2083
Geregistreerd: vr okt 04, 2013 10:13 am
Woonplaats: Neuvy Grandchamp Fr.
Roepnaam: Lex
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W212 CDI E350
2010


Re: Dieselfilter

Berichtdoor pierro » wo nov 17, 2021 9:29 am

https://youtu.be/6rRgTILGQ3M


video laat zien hoe en wat omtrent dit fuel filter
Laatst bijgewerkt door Bram Jansen op wo nov 17, 2021 10:10 am, in totaal 2 keer bewerkt.
What goes around comes around......
pierro
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 198
Geregistreerd: vr mei 18, 2018 1:03 pm
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: Dieselfilter

Berichtdoor pierro » wo nov 17, 2021 4:38 pm

https://www.mercedesforum.nl/forum/view ... hp?t=11109

hier is het al eens goed uitgelegd en waarom het kan lekken

succes
What goes around comes around......
pierro
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 198
Geregistreerd: vr mei 18, 2018 1:03 pm
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, Citroën 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: Dieselfilter

Berichtdoor Lieven Fonteyne » wo nov 17, 2021 6:34 pm

Begrijp er nu niets meer van. Ook in de handleiding staat er dat dit feitelijk een noodstop is. Als ik dichtdraai is de motor off. Als ik iets open draai kan de motor terug starter. Maar soms heb ik langs daar dan dieselverlies. Dus mijn vraag is. Is dat normaal? Wat doen jullie om dat probleem niet te hebben
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Lieven Fonteyne
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: di jun 26, 2018 12:14 pm
Roepnaam: Lieven
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Dieselfilter

Berichtdoor Bram Jansen » wo nov 17, 2021 11:05 pm

Nee dat is niet normaal. Het filter hoort vast te zitten en als die rubber ring er goed tussen zit lekt hij niet.

Je motor moet ontlucht worden, wat valt daat niet aan te begrijpen.

Er komt dan nu een "noodstop" bij. Is er nog meer aan de hand dan.

Wees duidelijk, schrijf geen halve zinnen.

" als ik dichtdraai is de motor off" dat begrijpt geen hond.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2083
Geregistreerd: vr okt 04, 2013 10:13 am
Woonplaats: Neuvy Grandchamp Fr.
Roepnaam: Lex
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W212 CDI E350
2010


Re: Dieselfilter

Berichtdoor JosW124 » wo nov 17, 2021 11:10 pm

Ik ben geen hond maar begrijp het wel.
Inderdaad, knop dicht gedraaid stopt de dieseltoevoer.
Maar helemaal open begint deze te lekken en het systeem pakt lucht bij stilstand.
Ik had onlangs hetzelfde probleem dus wat Lieven vraagt is zo gek nog niet.
Ik heb de knop thans tussen dicht en max. open staan en geen lekkage.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1043
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk, Grandchamp Les Ardennes.
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Dieselfilter

Berichtdoor Bram Jansen » wo nov 17, 2021 11:49 pm

Het spijt mij zeer, ik begrijp deze wartaal niet.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2083
Geregistreerd: vr okt 04, 2013 10:13 am
Woonplaats: Neuvy Grandchamp Fr.
Roepnaam: Lex
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W212 CDI E350
2010


Re: Dieselfilter

Berichtdoor JosW124 » wo nov 17, 2021 11:55 pm

Geeft niet Bram, dat hebben we allemaal wel eens.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1043
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk, Grandchamp Les Ardennes.
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Dieselfilter

Berichtdoor Lieven Fonteyne » do nov 18, 2021 2:28 pm

Sorry voor mijn wartaal. Op de diesel filter zit een stelknop zodat je de motor handmatig kunt stil leggen. Zie ook de bijlage die ik nadien heb bijgevoegd. Zie het instructieboekje. Als de stelschroef (zwart knopje met erop het woord STOP) is dichtgedraaid valt de motor stil (motor is off). Dus deze mag niet zijn dichtgedraaid, of je motor loopt niet. Dus deze draai ik een halve toer open. Maar door trillingen opent deze hem volledig en krijg ik soms dieselverlies. Dus mijn vraag was kennen jullie dat probleem en wat doe je eraan.

Mijn motor is een multiklepper. Deze ontlucht zich automatisch.

Waarschijnlijk dat de oudere versies een ander systeem hadden. Daarom heb ik vorige keer nog een bijlage bijgevoegd van wat er in het instructie boekje staat.

Ik denk eerder dat het stelknopje stop zich niet mag verdraaien. Daarom mijn vraag.
Lieven Fonteyne
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 27
Geregistreerd: di jun 26, 2018 12:14 pm
Roepnaam: Lieven
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1994
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Dieselfilter

Berichtdoor Bram Jansen » do nov 18, 2021 4:24 pm

Okay Lieven, ik begrijp nu het probleem, en ken uiteraard de noodstop van diesel motoren.
Hier zal even iemand op moeten reageren die dit systeem met jouw knopje kent. Dat mag inderdaad niet gaan "lopen".
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 2083
Geregistreerd: vr okt 04, 2013 10:13 am
Woonplaats: Neuvy Grandchamp Fr.
Roepnaam: Lex
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W212 CDI E350
2010


Re: Dieselfilter

Berichtdoor de Boer » za nov 20, 2021 1:09 pm

Het draaiknopje is puur als extra om je motor te stoppen bij overspeed, bij het stoppen van brandstoftoevoer stopt de motor sowieso altijd vandaar dat je hen kan dicht draaien.
Bij het helemaal open draaien heb je iets brandstof lekkage, dit verklaart een lekkage van binnenuit dus een rubberen op koperen ring die niet goed meer afsluit.
Ben je een beetje handig? Maak hem open en je kan dan zien wat er binnenin aan de hand is.
I love my 300E My 300E is like an other man's wife:
look and admire, but don't touch!
de Boer
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 605
Geregistreerd: vr dec 03, 2010 9:40 am
Woonplaats: Urk
Roepnaam: Kees
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes 170Va 1951.
Mercedes 190c 1964
Mercedes 300E 1985
Mercedes 230TE 1992
Mercedes 400E 1992
Vespa Sprint 2016
Peugeot Fox 2001
Batavus mot o mat 1978


Re: Dieselfilter

Berichtdoor JosW124 » za nov 20, 2021 5:52 pm

Ik heb hetzelfde systeel op de E250 van '93 en vind het een rotsysteem.
Ik heb regelmatig lekkages met die playmobiel slangen, O ringen e.d.
Op de 250TD van '87 zit alles als vanouds, met metalen leidingen en nooit problemen.
Blijkbaar hadden ze bij Benz ook meer knaken nodig en stapten ze af van een goed ontwerp.
Ik zit dan ook te bedenken of ik het systeem van de '87 in kan bouwen op de '93 uitvoering, iemand hier die daar ervaring mee heeft? De pomp is hetzelfde dus het zou mogelijk moeten zijn.

Groet, Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1043
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk, Grandchamp Les Ardennes.
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten