W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu ma jan 17, 2022 9:15 am

E/S schakelaar versnellingsbak doet niks

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

E/S schakelaar versnellingsbak doet niks

Berichtdoor HakanC » vr dec 03, 2021 1:03 am

Hallo beste leden,

Ik ben nog steeds bezig met he opknappen van mijn 300CE-24 (4-bak automaat). Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon niks vinden. Wel 1 topic met een verwijzing naar een Duitse forum. maar die bestaat niet meer.

De E/S knop heeft geen effect op vroeg of laat schakelen. Het schakelt naar mijn idee altijd in S stand ongeacht de positie van de schakelaar (rond de 3500 rpm). Ik ga binnenkort de schakelaar zelf open maken en schoonmaken. Maar voor de rest heb ik geen idee hoe het werkt. Als de schakelaar wel OK is waar moet ik dan verder zoeken?

Gaat het elektrisch? Met lucht? Onder de motorkap? Bij de versnellingsbak? Toch iets met de bowdenkabel?

Hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken.

Alvast bedankt.
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: Hakan
Type wagen: 300CE-24
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee

Re: E/S schakelaar versnellingsbak doet niks

Berichtdoor HakanC » ma dec 13, 2021 10:07 am

Echt niemand?
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Jurjen S » ma dec 13, 2021 12:50 pm

Geen idee of de schakelaar ook op vacuum is, of electrisch. De omschakeling van het signaal naar de bak toe is wel met vacuum en die klepjes zitten een beetje links boven je rembekrachtiger half onder de parafaanplaat als ik het goed herinner.
Ik weet nog dat ik bij mezelf ook een tijd twijfelde aan de schakelaar. Ook werkte de kickdown niet. Uiteindelijk bleek er bij mij een verkeerd brandstofpomp relais in te zitten zonder kickdown functie, namelijk die van een handbak ;) Het kan dus geen kwaad om alles even goed te bekijken ;)
Met een hamer past alles.
Jurjen S
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam: Jurjen
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo S80 2.5T

Berichtdoor RD500sec » ma dec 13, 2021 12:52 pm

Het is een combinatie elektrisch/pneumatisch.

De schakelaar stuurt een elektrisch signaal naar een relais/schakelaar op het schutbord, deze wordt in de E stand zo geschakeld dat er vacuüm op de bowdenkabel bij de bak komt te staan, dit resulteert in het latere schakelen.
Heb je een lek in het vacuum, zal de bak altijd in de S stand reageren, ongeacht de stand van de schakelaar.
Geef je, bij in werking zijnde E stand, in de E stand kickdown, wordt de E stand overruled en zal de bak reageren als in de S stand.
In de S stand zal het electropneumatische ventiel aan het schutbord in rust staan, en is de voet van de bowdenkabel aan de bak belucht via dat ventiel en is het verbonden met de buitenlucht.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Berichtdoor HakanC » di dec 14, 2021 10:39 am

Jurjen S schreef:Geen idee of de schakelaar ook op vacuum is, of electrisch. De omschakeling van het signaal naar de bak toe is wel met vacuum en die klepjes zitten een beetje links boven je rembekrachtiger half onder de parafaanplaat als ik het goed herinner.
Ik weet nog dat ik bij mezelf ook een tijd twijfelde aan de schakelaar. Ook werkte de kickdown niet. Uiteindelijk bleek er bij mij een verkeerd brandstofpomp relais in te zitten zonder kickdown functie, namelijk die van een handbak ;) Het kan dus geen kwaad om alles even goed te bekijken ;)

Dankjewel Jurgen. Kickdown werkt zoals het hoort gelukkig :)
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor HakanC » di dec 14, 2021 10:41 am

RD500sec schreef:Het is een combinatie elektrisch/pneumatisch.

De schakelaar stuurt een elektrisch signaal naar een relais/schakelaar op het schutbord, deze wordt in de E stand zo geschakeld dat er vacuüm op de bowdenkabel bij de bak komt te staan, dit resulteert in het latere schakelen.
Heb je een lek in het vacuum, zal de bak altijd in de S stand reageren, ongeacht de stand van de schakelaar.
Geef je, bij in werking zijnde E stand, in de E stand kickdown, wordt de E stand overruled en zal de bak reageren als in de S stand.
In de S stand zal het electropneumatische ventiel aan het schutbord in rust staan, en is de voet van de bowdenkabel aan de bak belucht via dat ventiel en is het verbonden met de buitenlucht.

Dankje Richard. Hier word ik wijzer van. 80% van de gevallen blijkt dat het de schakelaar zelf is (Oxidatie etc) heb ik begrepen. Zal deze eens een keer open maken. Als het niet daaraan ligt kan ik met jou info verder zoeken. thanks.
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor RD500sec » di dec 14, 2021 10:51 am

Als je de spanning meet aan het electromagneetventiel, weet je of de schakelaar zijn werk doet, of niet.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

500SEC

Berichtdoor HakanC » wo dec 15, 2021 12:46 pm

RD500sec schreef:Als je de spanning meet aan het electro magneetventiel, weet je of de schakelaar zijn werk doet, of niet.

Ja Richard, daar zat ik ook al aan te denken. Ik ga eerst de spanning meten met verschillende standen van de schakelaar, daarna ga ik met een vacuum pomp met manometer de luchtleidingen checken op lekkage. Als deze allemaal in orde zijn moet ik de werking van het electro magneetventiel controleren denk ik. Dit ventiel dient ook voor hogere toeren bij koud motor om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen dacht ik (ergens gelezen).

Voet van de bowdenkabel aan de bak (met ventiel voor buitenlucht) ga ik even van uit dat deze in orde is en iets is wat waarschijnlijk niet stuk kan gaan.. Maar als laatste optie altijd open natuurlijk.
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor RD500sec » wo dec 15, 2021 1:53 pm

Dit ventiel dient ook voor hogere toeren bij koud motor om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen dacht ik (ergens gelezen).

Dat is eenzelfde ventiel, maar niet hetzelfde, je hebt er dus 2.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

500SEC

Berichtdoor HakanC » wo dec 15, 2021 3:34 pm

RD500sec schreef:
Dit ventiel dient ook voor hogere toeren bij koud motor om de katalysator sneller op temperatuur te krijgen dacht ik (ergens gelezen).

Dat is eenzelfde ventiel, maar niet hetzelfde, je hebt er dus 2.

check.
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor HakanC » ma dec 20, 2021 10:49 am

Update:

Knopje doet zijn werk (Spanning gemeten aan schutbord electromagneet ventiel). Toen heb ik de vacuum gecontroleerd. Uitgaande luchtleiding vanuit electromagneet ventiel richting bak lekt. Moet even een keer op de brug kijken hoe die verder loopt..

Vraagje: Op dit moment gaan er 2 vacuüm leidingen richting de bak (links en rechts) linker is voor afstellen druk voor om schakelen (harder of zachter) vanuit de inlaatspruitstuk.

2e (rechts) rood kleurig vacuum leiding gaat van een ander electromagneet ventiel voor het koude motor/hogere toerental (Correct me if I am wrong)

En nu is er een andere leiding voor de E/S schakelaar dus. Weet niet waar het uiteinde moet zijn. Klopt het nu dat ik dus maar 2 vacuum leidingen heb? mis ik dus de 3e? Of komen die van de koude motor en E/S schakelaar ergens samen? Want wat ze doen is eigenlijk hetzelfde, alleen met verschillende inputs.
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor HakanC » di dec 21, 2021 10:13 am

Door uitblijven van een antwoord toch maar zelf ingedoken in onderdelen en schema's. Blijkt dus inderdaad dat er 2 vacuüm kabels aan de rechterzijde van de bak moet zijn die opdezelfde connector (naastelkaar) aangesloten moeten worden.

Ik zag er 1 (vanuit koude motor laat schakel elektroventiel). Kan dus kloppen dat die van E/S schakelaar nu lek is omdat de uiteinde waarschijnlijk ergens los zit. we gaan verder . .
Bijlagen
Screenshot_20211221-021411_Chrome.jpg
Screenshot_20211221-021411_Chrome.jpg (78.66 KiB) 161 keer bekeken
Screenshot_20211221-021433_Chrome.jpg
Screenshot_20211221-021433_Chrome.jpg (679.24 KiB) 161 keer bekeken
HakanC
Senior Boarder
Senior Boarder