[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 136: preg_match_all(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 138: array_unique() expects parameter 1 to be array, null given
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_reimg.php on line 141: Invalid argument supplied for foreach()
E10 benzine tanken ? : Techniek - 3

W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu do maart 28, 2024 11:24 pm

E10 benzine tanken ?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Re: E10 benzine tanken ?

Berichtdoor Patje-300e » vr feb 10, 2017 1:18 pm

Maar waar is dan toch die witte draaiknop voor die achter de accu tegen het schutbord gemonteerd zit
Patje-300e
 


Re: E10 benzine tanken ?

Berichtdoor Ostwelt Customs » vr feb 10, 2017 3:06 pm

Daar ben ik het nu niet helemaal mee eens...

Het klep smeer systeem heet nu wel zo in de volksmond... maar eigenlijk is het een koelsysteem...
Normaal gezien worden de inlaatkleppen gekoeld door het benzine mengsel. Door het mengen van benzine en lucht verdampt het grootste deel van de benzine voordat het in de verbrandings kamer is (conventioneel systeem) Het verdampen van een vloeistof onttrekt warmte... En dat is de koeling van je kleppen in normale gevallen.
Bij een LPG stoker mengt een gas zich met lucht... Kurkdroog dus... Hierdoor is de kans op verbrande kleppen vele malen hoger. Als er dan ook nog eens heel schraal is afgesteld op gas is de verbrandingstemperatuur ook nog eens veel hoger... En daar krijgen de zittingen en klepgeleiders dan weer flink van op hun kl@ten.
Dit alles vermindert behoorlijk als er een druppelaar in de inlaat wordt gemonteerd... Voor de vloeistof kun je eigenlijk alle olieachtige vloeistoffen gebruiken voor tot een resultaat te komen... Die dure flashlube zal nog wel andere bestand delen er in hebben om nog wat meer voordelen te brengen... Denk aan een reinigende werking o.i.d.

Terug ontopic.
Ik als Belgische Benzen knuffelaar heb makkelijk klappen als ik zeg .. tank tegen hogere onderhoudskosten beter Super 98.
In Nederland is dat pure sap gewoon schandalig duur! Waar ik misschien wel enige troost in kan bieden... Doordat Super 98 puurdere benzine is, haal je meer km uit een volle tank... En de wagen loopt er net iets prettiger van. Logisch ook omdat dat opgehemelde milieu ontlastende mengsel van benzine op sterk water, nu eenmaal door de ethanol een lager calorische waarde heeft... anders gezegd. een liter van dat spul geeft een kleinere vlam dan echte benzine...

Er is nog 1 heel naar dingetje aan EtOH... Legeringen van diverse carburateurs worden door die meuk opgelost, worden poreus of tonen corosie... Allemaal zaken waarmee je met een carburateur niet zit te wachten... Om van opgeloste pomp membranen nog maar niet te spreken... T'is rommel die E10!
Ostwelt Customs
 


Re: E10 benzine tanken ?

Berichtdoor Rojo124 » vr feb 10, 2017 8:26 pm

Wel oppassen wat je tankt...bij ons in Rotterdam zuid heb je tankstation de Haan...zij verkopen ook speciaal benzine ,
de man achter de balie zei dat er ook E10 door deze benzine zat.

Ik vraag me dan ook af of bij Shell V power en BP ultimate ook E10 vermengt zit ...hmm lastig allemaal.
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 908
Geregistreerd: zo feb 06, 2011 7:59 pm
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: E10 benzine tanken ?

Berichtdoor JosW124 » vr feb 10, 2017 8:50 pm

Het is lastig te kiezen bij gebrek aan de juiste informatie.
Over diesels wordt ook geen hond verteld hoeveel koolzaadolie er doorheen gemengd wordt.
Niet dat dat een ramp is want onze diesels lopen stukken beter op koolzaadolie dan op de meuk van de brandstofmaatschappijen.
Voor benzinemotoren is het echter een regelrechte ramp, ik merk het aan mijn tuinbouwmachines en mijn Engelse motoren,
Met echte benzine kan ik de handleiding aanhouden v.w.b. het inschuuren van de kleppen, met E-benzine is het een regelrechte ramp.
Waarom wordt ons hier zo goed als niets over verteld?
Dwang om nieuwe auto's te kopen misschien?

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1159
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk, Grandchamp Les Ardennes.
Roepnaam:
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.:


Re: E10 benzine tanken ?

Berichtdoor Rojo124 » ma maart 06, 2017 7:09 pm

Hmm ...dit haal ik net van het W126 forum
zullen ze die E10 toevoegen om zo van de oldtimers af te komen????
http://m.hln.be/regio/gent/-super-95-ge ... ~a21ee718/
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 908
Geregistreerd: zo feb 06, 2011 7:59 pm
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: E10 benzine tanken ?

Berichtdoor Rojo124 » ma maart 06, 2017 7:59 pm

Hier nog een stukje van het 126 forum...met dank aan forumlid Leeflang:

Aan nagenoeg alle benzine die in Nederland te koop is, is ethanol toegevoegd, zowel aan euro 95 als euro 98 als de diverse premium varianten.
Volgens richtlijn 98/70/EG (geldt dus voor de gehele EU) mag het maximaal 5% zijn.
In Nederland bevatten uitsluitend BP Active Ultimate 98 en Salland Olie/Firezone Competition 102 geen ethanol.
Bij E10, E15 en E85 brandstoffen mag tot 10% respectievelijk 15% of 85% ethanol toegevoegd zijn, maar dat moet dan wel duidelijk aan de pomp te zien zijn.
Of je E10, laat staan E15, verstandig vindt mag je zelf beslissen, Mercedes zegt dat alleen de auto's met geregelde katalysator voor E10 geschikt zijn.
E85 moet je zeker niet tanken, daar kun je alleen op rijden als de motor daarvoor aangepast is (voor de W216 motoren kan dat niet), maar dat is hier nauwelijks te koop dus de kans dat je je daarop vergist is niet zo groot.
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 908
Geregistreerd: zo feb 06, 2011 7:59 pm
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: E10 benzine tanken ?

Berichtdoor Prometheus » wo apr 19, 2017 2:38 pm

Is mijn Mercedes geschikt ?

De levensduur van de motor en brandstofsysteem, met name in oldtimers, hangt in hoge mate af van de juiste brandstof, en de diverse additieven die in de loop van de jaren toegevoegd danwel verdwenen zijn.
Zo is b.v. het verplichte aandeel biobrandstoffen in benzine en diesel voor het wegverkeer opgelopen van 2 procent in 2007, 3,25 in 2008, 3,75 in 2009, 4 procent in 2010, 4,25 procent in 2011 naar 5,5 procent in 2014.

Benzine
Lood
De toevoeging tetra-ethyllood, die vroeger veel werd gebruikt als anti-klopmiddel, is in 1992 vervangen door het milieu-vriendelijkere methyl-tert-butylether en derhalve loodvrij geworden.
De lood toevoeging is/was noodzakelijk voor de klopvastheid (octaangetal) en warmte-afvoer van de kleppen. Sinds de invoering van de M110.989 (4/1985) en de daaropvolgend ontwikkellingen zijn de Mercedes-Benz motoren geschikt voor loodvrije benzine. Het apart toevoegen van loodvervanger aan de benzine is voor Daimler-Benz motoren van voor 1985 NIET noodzakelijk. wel dient vaker (5.000 km) de kleppen gesteld te worden en bij voorkeur een brandstof met een hoger octaangetal, bv RON98, getankt te worden.

Ethanol
Vanaf 2018 gaat de verhoogde toevoeging van ethanol, in de vorm van E10, zeg maar de zwaar afgeslankte variant van de langer bekende E85, plaatsvinden. Deze E10-brandstof bestaat voor 90% uit Euro95, en voor de overige 10% uit bio-ethanol.
Door toepassing van nitril & butyl rubber in MB's van voor 4/85 kan een dergelijke verhoging van het ethanol gehalte leiden tot beschadiging van deze rubber afdichtingen, keerringen en pakkingen. De Euro98 blijft (vooralsnog) ongewijzigd en Euro98 (Super) tanken is dan dus het devies. Een zgn. ethanol-killer is geen remedie !

Houdbaarheid
Een ethanolhoudende brandstof begint (in de afgesloten tank) al na 3 maanden, oxidatieverschijnselen te vertonen. Een auto die lange tijd stil heeft gestaan maar voor 2007 afgetankt is, zou gewoon moeten starten op deze brandstof, tenzij er door sterke temperatuursverschillen en/of door slechts een gedeeltelijk gevulde tank, condensvorming (water) heeft plaatsgevonden.
Bij motoren met carburateur kan, door verdamping van de benzine, het residu verstoppingen veroorzaken. De carburateur dient dan gedemonteerd en gereinigd te worden met heet water.

Diesel
PPO
De Mercedes diesel motoren van voor 1995 zijn bij uitstek geschikt om op Puur Plantaardige Olie te rijden. Bij lagere temperaturen dan 5 ºC kan echter, zonder voorverwarming, de verhoogde viscositeit tot toevoerproblemen leiden.

BIO diesel
De natuurrubber afdichtingen en pakkingen die toegepast zijn bij dieselmotoren van voor 1995 zijn niet geschikt voor Bio-diesel, maar de CDI & Common Rail motoren zijn, vanwege de viscositeit, op hun beurt weer niet geschikt voor PPO.

En ten slotte: Onderhoud is behoud, dus ververs ook regelmatig uw remvloeistof, differentieel, versnellingsbak en motorolie !
Prometheus
 

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast