W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 nov 2019, 19:58

E10

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Re: E10

Berichtdoor Henk Lith » 23 okt 2019, 15:49

Benzers, ik kreeg het onderstaand bericht van mijn auto hobbyclub in Utrecht / Nieuwegein.
Groet, Henk

E10 benzine
Beste Leden,

Om de CO2 uitstoot te verminderen heeft de overheid vanaf 1 oktober 2019 het gebruik van “E10 benzine” verplicht gesteld.
• Dit kan voor oudere auto’s (auto’s van voor 2001) op termijn een probleem veroorzaken. De E10 brandstof bevat meer ethanol dan de normale 95 dit heeft als gevolg dat de benzine veel sneller veroudert dan voorheen. Hierdoor kan je motor slechter gaan lopen door verstopping en vervuiling van de brandstofpomp en/of injectie systemen.
• Dit probleem kan je voorkomen door af en toe ( bv om de 10000km) een brandstofsysteemreiniger aan je brandstof toe te voegen.

Informeer bij onze garage medewerkers naar de mogelijkheden
Avatar gebruiker
Henk Lith
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 624
Geregistreerd: 30 apr 2015, 18:47
Woonplaats: Utrecht
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111,1964
w110,1966
W115, 1972.
W124, 1985


Re: E10

Berichtdoor Micha12345 » 23 okt 2019, 18:37

Duitse grens :Pnet nog V-power in mijn 1989 micra getankt 1.57 :P


Heb jaren geleden E10 getankt in mijn 1991 calibra 2.0NE

Verbruik was duidelijk hoger en hij trok niet zo lekker meer op

Zolang ik kan blijf ik eraf
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: E10

Berichtdoor RD500sec » 25 okt 2019, 08:40

Henk Lith schreef:Benzers, ik kreeg het onderstaand bericht van mijn auto hobbyclub in Utrecht / Nieuwegein.
Groet, Henk

E10 benzine
Beste Leden,

Om de CO2 uitstoot te verminderen heeft de overheid vanaf 1 oktober 2019 het gebruik van “E10 benzine” verplicht gesteld.
• Dit probleem kan je voorkomen door af en toe ( bv om de 10000km) een brandstofsysteemreiniger aan je brandstof toe te voegen.

Informeer bij onze garage medewerkers naar de mogelijkheden


De ethanol in de brandstof kan delen van het brandstofsysteem van de oudere auto’s aantasten, daar helpt een systeemreiniger niet bij, rubber delen die worden opgevreten, of aluminium wat wordt aangetast worden met een systeemreiniger niet hersteld.

Het verminderen van de CO2 uitstoot is een mooi streven, of je het met deze maatregel ook bereikt, is maar de vraag. Ik heb vernomen dat bij de productie van ethanol ook CO2 vrijkomt, dus waar de winst zit is onduidelijk.
Typisch weer een broekzak vestzak oplossing van de heren in Den Haag...
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 758
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: E10

Berichtdoor Ian » 25 okt 2019, 13:46

Gewoon 98 tanken, en als je toch 95 wil blijven tanken best eerst al je brandstofleidingen vernieuwen. Deze zijn meestal toch al verouderd en worden brozer, wat met ethanolvrije benzine minder snel kapot gaat (maar vroeg of laat zal het rubber wel vergaan). De ethanol is agressiever dus de al zwakkere/verouderde rubberen leidingen gaan sneller kapot. Maar dan zit je nog met het motorgedeelte... Geen idee of het daar echt voor grote schade kan zorgen. Ik blijf er toch ook zo lang mogelijk van weg.
Ian
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 84
Geregistreerd: 05 mei 2012, 22:09
Type wagen: E300T Turbodiesel 4-MATIC
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: E10

Berichtdoor archivarius » 27 okt 2019, 14:43

Vandaag in mijn nieuwe hometown Tilburg op zoek gegaan naar een benzinepomp met E5. Weliswaar heeft mijn C124 een af-fabriek katalysator en zou geschikt moeten zijn voor E10. Maar ik ga de risico's op de lange termijn niet lopen als ik gewoon E5 kan blijven tanken.

Op amper twee km afstand van mijn huis een Total-pomp gevonden die E5 aanbiedt. Het betreft hier Excellium 98. Uiteraard wat duurder dan E10 maar dat mag de pret niet drukken. En volgens de Total-website blijft E5 gewoon in het assortiment: https://www.total.nl/verdwijnt-e5-benzine

Eind goed al goed :D


Groeten,
Nan.
Over smaak valt wel degelijk te twisten, over kwaliteit niet.
archivarius
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 676
Geregistreerd: 25 maart 2016, 22:28
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Nan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: E10

Berichtdoor Micha12345 » 27 okt 2019, 21:10

klopt maar voorheen was het E95 nu moet je 98 tanken wil je E5 hebben wat uiteraard meer kost.

Gelukkig hebben ze dat in Duitsland niet veranderd
Avatar gebruiker
Micha12345
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: E10

Berichtdoor archivarius » 02 nov 2019, 23:05

Handige tip!

Download en installeer de 'Onderweg App' van de ANWB op je smartphone. Voer bij 'Instellingen' de gevraagde benzine in (E5 dus de oude Euro 95) en de app checkt, op basis van je locatiegegevens, welke benzinestations nog E5 leveren. De prijs per liter wordt ook vermeld.

Ik heb het zelf gecontroleerd en de app geeft in Tilburg drie benzinestations die nog E5 leveren :D

Zie ook: https://www.bd.nl/auto/waar-kan-ik-nog- ... abd772036/


Groeten,
Nan.
Over smaak valt wel degelijk te twisten, over kwaliteit niet.
archivarius
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 676
Geregistreerd: 25 maart 2016, 22:28
Woonplaats: Tilburg
Roepnaam: Nan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: E10

Berichtdoor 230E » 05 nov 2019, 11:18

Gisteren voor het eerst een volle tank 98oct (Shell V-power) E5 getankt, nadat ik op 3 okt per abuis er Euro95 / E10 in had gegooid.
Deze E10 meuk zoveel mogelijk leeggereden (het oranje waarschuwingslampje brandde reeds enige tijd) en nu dus 98oct E5 getankt.

Met de kleine 200E motor merkte ik meteen verschil! Het leek wel alsof er minstens 10pk bij waren gekomen; wat rijdt hij lekker vlot en trekt goed door!

Ik heb tot nu toe altijd 95oct getankt; dit is de eerste keer dat er 98 inging. Wat een verschil.
(ook in prijs, jammer genoeg; dat dan weer wel)

Maar hij rijdt SUPER!
178.000 zorgeloze km's
Avatar gebruiker
230E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 262
Geregistreerd: 17 nov 2011, 17:29
Woonplaats: Amsterdam
Roepnaam: Ewald
Type wagen: 200E
Bouwjaar: 1991
Automaat: Ja
LPG: Nee

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten