Gunstig of niet, je hebt een vertrekpunt nodig en een onderhoudsboekje kan een indicatie zijn tenzij je zelf wat ervaring hebt wat auto's betreft. Uiteraard heb ik contact genomen met de Benz-dealer die de wagen in onderhoud had. Je moet dan alleen nog beslissen of je koopt of niet.
Wat me opvalt: of het nu een ex-dealer, Mercedes specialist of..is ze hebben allemaal wel een mening omtrent een probleem. En ik heb de keuze uit een aantal te nemen maatregelen. Het is geen exacte wetenschap, eerder trial and error.
Toen mijn vorige wagen de Subaru een probleem was, werd hij uitgelezen op foutcodes. Luchtmassameter. Toen die vervangen was ging het na 2 dagen weer slecht. Hoofdrelais..dag nadien nokkenassensor..nadien temp sensor en ga zo maar door... tot injectiemodule vd LPG en tenslotte afkoppeling in't geheel van de LPG. Hij valt nog steeds stil!
Tot je met een factuur zit van boven de 1000 eur voor een wagen die mssn in de verkoop nog geen 500 eur waard is.
Ben wat bang dat het hier dezelfde kant opgaat met het schudden vd W124. Motorsteunen, dieselpomp, verstuivers, te laag toerental...De ene garage zegt met gemengde zekerheid dieselpomp afstellen en de andere zegt stellig motorsteunen nu. Stel dat ik de motorsteunen 'laat' veranderen bij die ene ben ik 350 eur kwijt en wat als dit nu niet het probleem is? Dan zit ik te schudden met nieuwe motorsteunen
De enige optie is het dus zelfdoen. Heb ik een factuur van pakweg 100 eur en nieuwe steunen.
Hetzelfde met de dieseltank en zijn filter. De ene zegt filter en tank reinigen de ander zegt bullshit het is de vlotter.
Ik kan ook zo nog een tijdje doorgaan hoor. Neem nu bandenspanning. Ga je uw winterbanden laten plaatsen bij een bandenspecialist pompen ze die 0.6 bar harder op dan aangegeven op je tankklep of deurstijl. Vraag je waarom, ja dan is nu zo. Nieuwe technologie Meneer neem het van ons aan. Dan dender je hier in België over een kasseiweg met 2.7 bar in de hoop dat je dempers niet door je wielkast vliegen. Laat je dan 2 weken later uw kleppen stellen (ivm LPG) bij de Subaru specialist, krijg je geheid onder uw voeten.
Rij je enkele maanden later lek in een kutdorp in de Ardennen, dan krijg je met de beste wil van de wereld je bouten niet los omdat ze die bij de bandencentrale hebben vastgezet met zo'n pneumatisch ding op te hoge NM.
Dus ja, dan koop je zelf een garagekrik en een momentsleutel
en doe je het zelf
Enkele maanden geleden heb ik ergens onderweg een oliewissel laten uitvoeren bij een bekende keten die uitlaten, banden en onderhoud uitvoeren. Net voordat ik aardig wat kms ging maken. Resultaat teveel olie in de motor bleek achteraf maar na het vullen van de ruitensproeiertank vulde hij netjes mijn koelwatertank bij met hetzelfde goedje uit hetzelde gietertje. Ik stond erbij en keek ernaar! Ik stelde de vraag wat doe je nu kerel? Hij bekeek me alsof hij een koe was in een wei, die naar een trein keek :-/ En stellig blijven ontkennen ook!!
De chef atelier of zoiets zei dat het niet kon en als het wel zo was dat het nog geen kwaad kon. Beter genoeg vloeistof dan te weinig..
Maar goed ik wijk af..ik doe het nodige
Prettig weekend