W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 22 sep 2018, 19:27

E300 Turbo Diesel verstuivers

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Mercedes_W202 » 15 apr 2018, 15:04

Hallo,

Heb gisteren mijn verstuivers er uit gedraaid. Het viel mij op dat op de verstuiver 115 bar staat.
Dit staat er op de verstuivers: KCA 27 S 55 167 115 bar
Lees elders op het forum dat 115bar voor een 300D is en 135bar voor 300TD.

Kunnen 115bar verstuivers afgeperst zijn/worden op 135bar?

Andere verstuivers zoek?
Andere nozzels?

Wat kan ik nu het beste doen?

Groet
Michel
Beter Een Goed Kort Leven, Dan Een Slecht Lang Leven
De mortuis nil nisi bene
Avatar gebruiker
Mercedes_W202
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 02 okt 2011, 19:34
Roepnaam: Michel
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W202 C200D 1993
& Mini Cooper 1.3 1991


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Gombal » 15 apr 2018, 17:37

Verstuivers kunnen zonder probleem op 135 bar gezet worden, kwestie van wat andere stelplaatjes. Maar dat er 115 op de zijkant staat wil niet zeggen dat ze daar op afgesteld staan, dat zul je moeten testen/laten testen.
Behuizingen zijn identiek voor een atmosferische diesel en een turbo dus vandaar de aanduiding erop. De daadwerkelijke verstuivers in de behuizingen zijn wel verschillend bij een atmosferische en een turbo.
Bijgevoegd wat dokumentjes, 1 voor een atmosferische diesel, is idd 115 tot 125 bar. Voor een turbo is het 135 tot 145 bar.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5199
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Mercedes_W202 » 15 apr 2018, 20:02

Oke dat is mooi. Dan laat ik ze eerst maar eens testen. Dankje
Beter Een Goed Kort Leven, Dan Een Slecht Lang Leven
De mortuis nil nisi bene
Avatar gebruiker
Mercedes_W202
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 02 okt 2011, 19:34
Roepnaam: Michel
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W202 C200D 1993
& Mini Cooper 1.3 1991


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Mercedes_W202 » 17 mei 2018, 21:44

Even terug komend hier op.

Ze zijn alle 6 getest. 2 waren de puntjes onderaan al afgebroken. 1 had een gaatje rest druppelde na.
En ze waren allemaal gewoon op 115 bar.
Komt er op neer dat ze allemaal reveviseerd moeten worden. A 500,- euro. Daar heb ik voor bedankt.

Heb zitten kijken om ze zelf te reviseren. Als ik hier op het forum lees en elders. Youtube videos moet het goed zelf
Te doen zijn mits goed materiaal.

Zijn er hier mensen het ervaringen en of tips?

Wat ik denk nodig te hebben,
Tester tot 400bar
Stelplaatjes set van monopoel.de
Nieuwe nozzels van monopoel
Brandplaatjes

Weet iemand het verschil tussen de 4 soort nozzels die monopoel verkoopt? Of welke ik moet hebben.

Bankschroef met alu hoekprofielen om verstuivers vast te zetten
Steeksleutel om hem los te halen.
Momentsleutel om op moment weer vast te zetten.

Alvast bedankt voor het meedenken
Beter Een Goed Kort Leven, Dan Een Slecht Lang Leven
De mortuis nil nisi bene
Avatar gebruiker
Mercedes_W202
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 02 okt 2011, 19:34
Roepnaam: Michel
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W202 C200D 1993
& Mini Cooper 1.3 1991


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Gombal » 17 mei 2018, 23:22

Schroef 1 van je verstuivers open en kijk op de nozzle welk nummer erop staat, dan weet je zeker dat je de goede besteld. Op de zijkant van de grote ring van de nozzle zal een nummer staan. Zijn waarschijnlijk DN0SD265 maar dan weet je het zeker.
Bestel ook meteen nieuwe tussenplaatjes mee, kosten 4,39 bij Monopoel zag ik. Dan heb je veel minder kans op lekkage.
Steeksleutel heb je niet nodig, verstuiver op zijn kop in de bankschroef op de 2 platte vlakken. Kan je met de verstuiverdop gewoon de verstuiver losdraaien. Je hoeft maar max 1 slag met de dop te doen, daarna uit de bankschroef halen en voorzichtig met de hand open draaien. Doe dit boven een schone doek oid en haal de 2 helften langzaam en voorzichtig van elkaar zodat je kan zien hoe alle onderdelen erin zitten, vooral het kleine dopje op de veer.
Stelplaatje zal hoogstwaarschijnlijk in de bovenste helft blijven plakken, beetje remmenreinger erin spuiten en met 1 poot van een pincet oid het stelplaatje loswippen zodat hij eruit valt.
Een schuifmaat of micrometer is handig zodat je voor montage zeker weet wat erin gaat en ook tijdens het wisselen van stelplaatjes tijdens het afstellen. Houd alle onderdelen van 1 verstuiver bij elkaar, doe er steeds 1 tegelijk demonteren en monteren. Meet hoe dik het plaatje is wat eruit komt zodat je een startpunt hebt met de nieuwe nozzles.
Zorg voor een hele schone werkomgeving en reinig de verstuiveronderdelen goed na demontage en voor montage. Als je daar iets meer tijd aan besteed verkleint dat de kans op lekkages later.
Het is leuk werk om je verstuivers zelf te doen en geeft veel voldoening als je ze allemaal op bijna dezelfde druk krijgt. (Meneer Mercedes zegt dat er max 5 bar verschil tussen de verschillende verstuivers mag zitten en dat 0,05 mm verschil in stelplaatje ongeveer 3 bar verschil in druk oplevert.)

Zorg dat je teveel brandplaatjes besteld, mocht er dan toch een verstuiver lekken dan kun je hem wisselen tenminste.
O en vervang meteen je lekslangetjes door nieuwe slang, dan weet je zeker dat het daar niet gaat lekken!
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5199
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Hulzie » 18 mei 2018, 06:03

A 500 euro? Die zijn niet wijs! Dat riekt naar 2 6 pitters per week verstuivers reviseren en brutto heb je dan genoeg verdiend binnen een dag tijd.
Tester kost ca 100 - 150 euro
Doos stelplaten paar tientjes, voor een eeuw genoeg.
Brandplaten meende 1 euro stuk.
Goede nozzels minder dan 50 euro.
Heel goed zelf te doen!
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1875
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Mercedes_W202 » 18 mei 2018, 09:58

Ja in vond 500 ook veel.
Testen nu was al 91 euro. Daar had ik de tester zal al van kunnen kopen.
Ben bij monopoel nu klaar voor 200 euro. Dan heb ik ook gelijk al spullen voor me andere diesel.
Alleen de tester nog even bestellen.
Beter Een Goed Kort Leven, Dan Een Slecht Lang Leven
De mortuis nil nisi bene
Avatar gebruiker
Mercedes_W202
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 190
Geregistreerd: 02 okt 2011, 19:34
Roepnaam: Michel
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W202 C200D 1993
& Mini Cooper 1.3 1991


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor -SK- » 18 mei 2018, 10:07

Hier heb je een mogelijkheid voor een tester

https://www.toolsnmore.nl/content/werkp ... x._400_bar

Wat jij doet staat ook nog op mijn todo-lijstje (tester en monopoel e.d.). Voor 2x een OM602, een OM603, OM606 en een OM615. Dus dan loont het wel om het zelf te doen.

Dus ik moet me eens verdiepen in het exacte verlanglijstje.
Waar ik tegenaan liep, is welk merk revisienozzles te nemen.
Ik wil een sterke en zuinige motor met een mooie verbranding, met nozzles die minstens 100Dkm meegaan.
Wat dan het beste is, daar ben ik nog steeds niet achter.

Is een verstuiverzittingreiniger ook handig of noodzakelijk? Of is dat meer iets voor de CDI-motoren?

https://www.toolsnmore.nl/content/werkp ... g_reiniger

btw, heb je mijn comment gezien op je remklauwenvraag?
Dat je het weet in welke richting je het kan zoeken.
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1082
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor ScareMercy » 18 mei 2018, 11:29

Hallo Michel,

Probeer Boskamp motorenrevisie in Afferden eens, is maar een 20 minuutjes vanaf Kleve. Heb daar mijn verstuivers afgelopen jaar ook gedaan, en dat voor een schijntje t.o.v. 500 euro :O
Avatar gebruiker
ScareMercy
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 185
Geregistreerd: 29 apr 2010, 22:53
Woonplaats: Siebengewald
Roepnaam: Maikel
Type wagen: E320
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190D Sportline automaat 1992 -> Original AMG STT Turbo
W201 2.3 16v ECE 1985
VW Golf mk1 1981 1.5JB Automaat -> 2.1 16v ITB Project
W124 E320 -> Turbo project


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor Gombal » 18 mei 2018, 11:38

Qua merk nozzles, beste is gewoon Bosch, dan weet je zeker dat ze goed zijn. Heb er nu Bosch in zitten, heb ook nog van DTPteile eigen merk oid. Heb geen verschil gemerkt maar dat kan ook zijn omdat ik die met DTPteile nozzles verkeerd had afgesteld, met zonnebloemolie en dan heb je met diesel heel andere drukken.
Heb de Bosch van Autodoc, las bij W124performance dat goedkope soms qua naald niet de juiste vorm hebben. Heb niet gekeken bij die van DTPteile want die liggen al netjes afgesteld reserve.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5199
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: E300 Turbo Diesel verstuivers

Berichtdoor MB280E » 18 mei 2018, 19:39

Nog een paar tips:

Aangezien u de verkeerde injectors hebt is het aangeraden eens op te zoeken welke er bij u horen in te zitten.
Het verschil tussen injectoren van een turbodiesel en gewone diesel zijn de nozzels en de druk waarop ze afgesteld zijn.
Het monteren van injectors gebeurd het best met de onderdelen ondergedompeld in diesel. ik heb indertijd nozzels besteld van Monark via Erkotech http://www.erkotech.eu/
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 248
Geregistreerd: 18 apr 2009, 19:38
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast