door Bemerbenz » zo jun 13, 2010 9:31 pm
Rij zelf in een W124 E320 coupe.
De motoren (m104) zijn sterk en bij normaal gebruik en onderhoud goed voor tonnen rij plezier, meestal gaat eerder de carosserie stuk dan de motor en versnellingsbak.
De M104 uit de bouwjaren 1993-1996 hebben twee onhebbelijkheden.
De kopafdichting en de motorkabelboom, beide komen ook voor in andere motoren uit deze bouwjaren. Olielekkage langs de kop is voor 700 euro te verhelpen en wordt veroorzaakt door een constructiefoutje in de pakking die op langere termijn olielekkage tot gevolg heeft. De motorkabelboom is bij sommigen al wel gewisseld (onder coulance), maar soms ook niet, dan heb je een probleem en moet de kabel helemaal vervangen worden. Kosten tussen de 800 en 1200 euro. De motorkabelboom valt uit elkaar door de afwezigheid van weekmakers (kankerverwekkend) in de bekabeling. Heb je mazzel dan zijn beide problemen reeds aangepakt en rij je met een geweldige motor, die nooit verveeld en altijd vermogen geeft. De versnellingsbakken zijn oerbetrouwbaar, de 4-bak automaat geeft het minste problemen. (volgens diverse fora).
De olielekkage is zichtbaar net boven de dynamo. Daar begint het doorlekken naar buiten, door een de druk op een oliekanaaltje dat de ketting smeert.
Ik zou bij de aankoop vooral letten op de staat van de rest van de auto, bovenstaande problemen zijn uiteindelijk te verhelpen.