W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 17 jun 2019, 16:08

Een warme douche

Hier kun je over van alles en nog wat kletsen omtrend de W124.
Leuk filmpje met een W124? Of met de W124 iets leuks mee gemaakt?
Plaats het hier!
(Geen vragen over de W124)

Moderator: Mafkees

Een warme douche

Berichtdoor Bram Jansen » 13 aug 2017, 22:11

Mocht iemand het leuk vinden zijn positieve ervaringen te delen, sluit dan maar aan in dit topic.

Zolang ik mijn S124 heb deed de airco het niet. Door diverse "specialisten" is het systeem nagekeken, pomp vervangen, leidingen vervangen en condensor vervangen etc. Het systeem is 4 of 5 maal gevuld, ben de tel kwijt geraakt, maar liep telkens na een week, soms twee weken en de laatste keer na twee dagen, weer leeg.
Tot ik mijn bakolie ging vervangen en aan beide kanten van de pan van de bak groene fluor zag zitten werd alles duidelijk, mijn verdamper was lek. De twee afvoerbuisjes voor de afvoer van het vocht van de verdamper komen uit naast de automaat bak.

Omdat het bij ons vaak toch wat warmer is en mijn 124 Bornit, bovendien de bekleding zwart leer, is het in deze Benz zonder airco bij temperaturen rond de 30 a 35C wel erg warm in de auto.

Bij diverse garages in NL gevraagd maar geen garage wil zoiets doen want werkelijk alles achter het dashboard moet eruit, er is ook weinig of geen ervaring met dit soort klussen. De verdamper had ik in huis dus uiteindelijk ben ik er zelf aan begonnen maar werd ziek.
Als je beroerd bent is alles teveel en te zwaar. Het duurde me ook allemaal te lang.
Uiteindelijk heb ik Richard (@RD500sec) een PB gestuurd en gevraagd of hij wilde komen helpen.
Hij moest er ruim 200km voor rijden maar bedacht zich niet.
Richard kwam, is begonnen waar ik gebleven was en is 3 dagen gestaag doorgegaan, met als resultaat dat de verdamper is vernieuwd, en dat alles weer netjes op zijn plaats zit en het ook weer doet.

Toen het systeem weer laten vullen. Twee dagen later had ik een bang vermoeden, ben nog een keer naar Richard gereden omdat ik dacht dat weer de pomp het niet meer deed, daarna teruggegaan naar de garage waar ze het systeem hadden gevuld. En ja hoor, de condensor, die bijna drie jaar geleden is geplaatst was lek. Waarschijnlijk door de lange leegstand.
Een nieuwe condensor laten plaatsen en weer laten vullen. Dat is nu een dag of veertien terug en het systeem blijft mooi koud. Met een thermometer voor het rooster 4.5 C

Richard, het was gezellig en Bedankt !
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1742
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Een warme douche

Berichtdoor archivarius » 14 aug 2017, 10:20

"De aanhouder wint", dat blijkt maar weer eens. Helaas is mijn bijdrage iets minder positief.

De airco van mijn C124 is ook kapot. Ik heb het gehele systeem door Richard Bolt (http://www.aircobolt.nl) laten testen. Ijskoude airco dus gehele set werkt nog goed. Maar...Richard kwam, na de lektest met fluor, met minder goed nieuws: De compressor lekt en moet vervangen worden. Dat was midden in de warme periode deze zomer. Alle ramen kunnen gelukkig nog wel (electrisch) open dus dat gaf enige verfrissing.

Voor alle zekerheid nog een second-opinion laten doen bij Airco Service Mijdrecht, een gespecialiseerd bedrijf in onderhoud van airco's. Zij kwamen tot dezelfde conclusie en hebben, aan de hand van uitgebreide originele Mercedes-documentatie (o.a. gedetailleerde tekeningen), aangegeven wat er allemaal vervangen zou moeten worden. Naast een compressor is dat een expantieklep en een droger. En uiteraard R437a, ter vervanging van R12. Totale kosten: bijna €1200,- inclusief montage. Tsja...voor die 10 dagen dat het extreem warm weer is?

Nee, laat maar even zitten. Ik stop dat geld liever in m'n benzinetank. En binnenkort ga ik dat ook werkelijk doen: voor een project van 12 maanden rij ik vanaf 1 september wekelijks 1200 km woon/werkverkeer. Eindelijk de reisafstand waarvoor een W124 is gemaakt: lange ritten op de autosnelweg. Ik ga het verbruik minutieus bijhouden en zal hier op dit forum eens in de maand verslag van doen. Wellicht een idee voor een vast topic "Hoe zuinig rijdt jouw W124"?

Groet,
Nan.
Over smaak valt wel degelijk te twisten, over kwaliteit niet.
archivarius
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 606
Geregistreerd: 25 maart 2016, 22:28
Woonplaats: Made
Roepnaam: Nan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Een warme douche

Berichtdoor Erik 300 TDTurbo » 14 aug 2017, 12:28

Hoi Bram,

Bij mijn 280TE van 1995 ook alles van airco al minsten 1x gehad. Nu bijna vier jaar in bezit, 2x condensor vervangen. Eerste delphi die ook na drie jaar weer lek was, nu van voorjaar een hella geplaatst. Pomp en verdamper ook al vervangen, met name verdamper echt grote klus ja, ongeveer 2 korte dagen mee bezig geweest.
Aircoboer gaf mij al aan dat er met name voor condensor geen goede kwaliteit meer gemaakt wordt, behalve origineel dealer dan maar dan kost deze ongeveer 450 euri :(
Tijd zal leren hoe lang airco het nu blijft doen, op vakantie iig lekker koel gereden :whistle:
Erik 300 TDTurbo
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 28 feb 2012, 21:56
Woonplaats: Gorcem
Roepnaam: Erik
Type wagen: E280T
Bouwjaar: 1995
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Een warme douche

Berichtdoor Bram Jansen » 14 aug 2017, 14:30

De condensor is inderdaad een dingetje. Bij de dealer volgens mij niet meer te leveren. Een drogertje wel, kost aftermarket tussen de 20 en 30 euro. Bij de dealer 132 euro, en ook made in China.
Om de drie jaar een andere condensor kopen is niet zo heel erg, maar voor een verdamper zou ik een auto met werkende airco kopen. De nieuwe verdamper is van Hella.

Ik denk als het systeem goed werkend blijft (ook in de winter) dat het wel mee gaat vallen met doorrotten van condensor etc.

Het verschil is dat op het systeem achter het ventiel, dus onder de motorkap, ongeveer 20bar druk staat. Daarentegen staat op het systeem in de auto, dus achter het dashboard (o.a verdamper) staat maar een paar bar.

We kunnen niet anders dan afwachten op de werking van de systemen en daarover ervaringen blijven delen.

De condensor die ik drie jaar geleden had geplaatst kwam van Taxiteille. Was toen rond de 100 euro. Die leveren geen andere dan die ze drie jaar geleden leverde en vinden het ook jammer dat hij lek is gegaan. De nu vervangen condensor mocht ik van de garage ook zelf leveren, ik heb er voor gekozen hem door de garage te laten leveren en plaatsen, kostte totaal met plaatsen, vacumeren en vullen 360 euro.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1742
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Een warme douche

Berichtdoor Patje-300e » 15 aug 2017, 03:48

Gewoon sowieso altijd de EC knop in geduwd hebben maar het best is gewoon altijd de airco aan hebben.
Zo gaat deze het langs mee en loopt veel minder snel leeg.
Avatar gebruiker
Patje-300e
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 384
Geregistreerd: 13 jan 2016, 21:16
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Citroën C3 1.2 VTI '14
Peugeot 206 1.4i ‘01


Re: Een warme douche

Berichtdoor Bartgo » 15 aug 2017, 11:05

Mijn ontdekking onderweg in zuid Frankrijk: airco is goed de eerste 20 minuten. Daarna begint er warme lucht mee te mengen en valt het airco effect weg. Het gaat bij mij om de elektronische regeling. Het monoventiel is al vervangen. Iemand tips waar de lucht na een tijdje vermengd geraakt?
Bartgo
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 356
Geregistreerd: 04 okt 2014, 19:26
Woonplaats: Antwerpen
Roepnaam: Bart
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Een warme douche

Berichtdoor Arjan » 16 aug 2017, 04:55

Patje-300e schreef:Gewoon sowieso altijd de EC knop in geduwd hebben maar het best is gewoon altijd de airco aan hebben.
Zo gaat deze het langs mee en loopt veel minder snel leeg.



Klopt, zo drogen de rubbers in het gehele systeem niet uit.
Avatar gebruiker
Arjan
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 11 mei 2014, 18:11
Woonplaats: Bollenstreek
Roepnaam: Arjan
Type wagen: 320E
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra K11 2000
Chevrolet Malibu Classic Wagon V8 1981


Re: Een warme douche

Berichtdoor Hans230ce » 16 aug 2017, 08:32

En je ruiten bewasemen minder tot niet door de droge lucht.
Hans230ce
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 66
Geregistreerd: 13 jan 2011, 15:05
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Een warme douche

Berichtdoor Bram Jansen » 16 aug 2017, 09:16

Ik denk dat op de werking van de ECU knop een misverstand rust.
Uit het boekje mag ik begrijpen dat de airco met deze knop niet meewerkt :think:
Bij de ECU knop nummertje 5 staat dat er geen airco is met die knop.
Bijlagen
Volgens het boekje.jpg
Volgens het boekje.jpg (610.06 KiB) 1191 keer bekeken
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1742
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Een warme douche

Berichtdoor Vinnievw » 16 aug 2017, 10:55

De bediening van een handmatige airco is anders dan die van een automatische airco.
Vinnievw
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:58
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 220D 1977
W124 E280 Kombi 1995
W124 E280 Kombi 1996


Re: Een warme douche

Berichtdoor Bram Jansen » 16 aug 2017, 11:12

Ongetwijfeld. Maar heeft die ook een ECU knop?
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1742
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Een warme douche

Berichtdoor Vlim » 16 aug 2017, 12:11

Nee. Die zet je gewoon niet aan :)

De handmatige airco heeft een 2 standen schakelaar.
Als die niet is ingeschakeld wordt de airco niet gebruikt.

Bovenste stand is airco aan.
Onderste stand is een extra ontwasemstand.
Neutraalstand is airco uit.

(Even uit mijn hoofd. Is een tijd geleden )
Vlim
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 246
Geregistreerd: 28 okt 2012, 08:26
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SEL 1983
W126 500SE 1980
W126 280SE 1984
W140 400SE 1993
W215 CL500 2000


Re: Een warme douche

Berichtdoor Vinnievw » 16 aug 2017, 12:40

Bram Jansen schreef:Ongetwijfeld. Maar heeft die ook een ECU knop?


Geen van beide heeft een ECU knop. De handbediende airco heeft vanaf MoPf 2 wel een EC (zonder U dus) knop.
Vinnievw
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 251
Geregistreerd: 09 dec 2009, 21:58
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 220D 1977
W124 E280 Kombi 1995
W124 E280 Kombi 1996


Re: Een warme douche

Berichtdoor Vlim » 16 aug 2017, 12:52

EC staat voor 'Economy'. Met de airco uit verbruikt de auto minder, vandaar.
Vlim
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 246
Geregistreerd: 28 okt 2012, 08:26
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W126 500SEL 1983
W126 500SE 1980
W126 280SE 1984
W140 400SE 1993
W215 CL500 2000


Re: Een warme douche

Berichtdoor Bram Jansen » 16 aug 2017, 13:00

Verontschuldig mij de U in het woord EC, voor de goede verstaander moet dat natuurlijk zijn zoals dat in de door mij geplaatste beschrijving staat, EC dus.

Waar het om ging was dat de rubbers van de airco minder uit zouden drogen bij het gebruik van de EC knop. Of die meer of minder uitdrogen met het uitzetten van de airco, geen idee :whistle:

Terug maar de bedoeling van dit topic, namelijk positieve ervaringen met hulp van bedrijven en/of forumleden
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1742
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
W211 CDI 320E Turbo 2006


Re: Een warme douche

Berichtdoor Arpad » 18 aug 2017, 21:28

Heb in de eerste jaren van mijn Vectra, vier keer de compressor moeten vervangen. De pomp verving ik iedere keer zelf, en liet hem daarna vullen, dus geen garantie van de leverancier.
Van de vier defecte pompen 1 goede gemaakt en de spullen om te vullen maar zelf aangeschaft., die zelfgemaakte pomp zit er nu al bijna 6 jaar in.
Dit voorjaar de verdamper in de Benz vervangen, dat is idd veel werk, maar als je alles zelf kan zijn de kosten wel laag. Ik zou het bedrag dat je er bij een garage voor moet betalen er ook niet voor over hebben.
Avatar gebruiker
Arpad
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 12 dec 2010, 20:07
Woonplaats: Rijen
Type wagen: 320TE
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Met 320 motor.
280SL 1977 (restauratie)


Keer terug naar W124 - Van alles wat....

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten