Het zelfde probleem wat jij omschrijft had ik ook met mijn 300TD. Berg opwaarts liep mijn temp behoorlijk op.
Nieuwe radiateur geen resultaat
Nieuwe thermostaat geen reseltaat
Nieuwe Visco fan geen resultaat
Uiteindelijk motor reviesie gehad (ongeval carter kapot vast gelopen) na reviesie is mijn motor nooit boven de 85 graden gekomen ondanks 35+ graden buiten tempratuur vol geladen auto stijl berg opwaards.
Ik denk dat het met inwendige slijtage van het motor blok te maken heeft waardoor de motor heet loopt.
-inwendige slijtage lagers krukas
-inwendige vervuiling
-slechte verstuivers - pomp , vermogen verlies
In Nederland zul je met deze boven opgesomde problemen niet zo snel een overhit geraakte motorblok krijgen omdat het klimaat matig is en Nederland plat is. Echter in het buitenland met gebergde landschap en warm klimaat begint het probleem.
Na reviesie heb ik de zelfde radiateur viscofan en thermostaat gebruikt en auto wordt niet warmer als 85c. onder de zelfde omstandigheden.
Even terug komend op jou vraag over jou olie druk:
Ik gebruik in de winter 15w40 en in de zomer 20w50. Zeker in warme landen zou ik u kunnen aanraden om dikkere olie te gebruiken. Ik heb gemerkt dat ik met 15w40 in de zomer (turkije) de nominale oliedruk moeilijk behaal maar met 20w50 zit ik ruim boven het nominale oliedruk. In de winter voldoet 15w40 wel.
Mercedes min - max oliedruk
0.7 bar is minimaal bij warm motor
3.0 bar bij 1500 Rpm warm motor
Oliedruk:
ZOMER:
20w50 circa 1.5 bar stationaire , 1500 rpm 3.0 bar
15w40 circa 1.2 bar stationaire , 1500 rpm 2.8 bar
Winter:
20w50 circa 1.7 bar stationaire , 1400 rpm 3.0 bar
15w40 circa 1.5 bar stationaire , 1500 rpm 3.0 bar
Ik heb mijn oliedruk cijfers even boven opgesomd om een indicatie te geven wat dikke en dunne olie werkelijk doet in praktijk bij gebergde landschap ( turkije)Statistieken: Geplaatst door w126560td — za mei 26, 2018 2:04 am
]]>