door Henry Pieters » zo apr 03, 2011 10:43 pm
Hallo Bas,
Ik rijd een 320-E op LPG. Zelfde motor als jij dus. Gaat prima en probleemloos met deze motoren, dankzij een moderner injectie en ontstekingssysteem.
Heb nu ongeveer 60.000 probleemloze kilometers achter de rug, afgezien van wat aanloopprobleempjes. Voor dit type motoren worden de Prins VSI systemen (G2 en G3) geadviseerd en ik kan het uit eigen ervaring dus van harte onderschrijven.
Een LPG inbouwer met veel ervaring met deze systemen (en auto's, want monteur werkte voorheen bij Benz) is LPG-Verkerk in Bunnik, bij Utrecht.
Goedkoop zijn deze installaties niet direct (ook niet duur), maar wel zeer goed en betrouwbaar. En dat is alles waard, zeker als je zoveel kilometers maakt. Ik weet er alles van.
Wat heel belangrijk is op LPG is de staat van de bougies en bobines. Let op, die laatste gaan sneuvelen! Gingen bij mij dus ook subiet stuk. Laat ook je motorkabelboom (MKB) goed onderzoeken. Dit is een zwak punt van deze motoren. Tijdens de inbouw van de LPG installatie constateerde men dat deze bij mij letterlijk uit elkaar viel. Hij moest dus vervangen worden. Heeft men in Bunnik ook voor mij gedaan. Heb nu al een tweetal mede Benzers gesproken met dit type motor waarvan de kabelboom ook stuk was, waarvan eentje nog net voor de aankoop van de auto!! Die was dus echt blij met mijn advies, want dat bespaarde hem nu ruim € 1000,=
Koop niet de goedkoopste installatie, maar de beste en betrouwbaarste. Voor dit type motor is dat volgens de meeste insiders het Prins VSI systeem. Zelfs mijn dealer, die anti-LPG is, is behoorlijk onder de indruk van de installatie en de prestaties van de auto. En dat wil bij hem wat zeggen. Verbruik bij behoorlijk doorrijden (ja, het is tenslotte een 320!) ruim 1: 7,5 gemiddeld. Ik vind dit niet echt slecht. Op benzine kan ik net 1: 10 halen ( 5 bak automaat)
Succes met je beslissing. Je mag best eens bij mij komen kijken hoe het ingebouwd is en hoe het rijdt. Welkom!
grtz,
Henry