W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu wo jan 22, 2020 10:04 pm

HD pomp probleem

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » za jan 11, 2020 9:21 pm

Beste forumleden,

van alle mankementen is dit toch de meest verbijsterende en dringend te herstellen.
Indien je wat hd pompen kent lees lustig mee.
Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te verwoorden.

De pomp vd Benz had 2 kleine olielekjes.
Eentje ter hoogte van het opvoerpompje en de grootste lekkage kwam ter hoogte van de stophendel zijn as.
Ik, als dieselnoob... lees me wat bij online waaruit blijkt dat het 1 pakking is en 1 o-ring die aan vervanging toe zijn.
Demonteer het pompje, vervang de pakking en monteer het opvoerpompje weer.
Demonteer de hendel, pruts de o-ring eruit.
Nieuwe o-ring geplaatst en de stophendel gemonteerd.

Controleer het uitgevoerd werk 2de maal en ga over tot starten om de wagen te verplaatsen en zo gauw ie starte begon de nachtmerrie.
Starte alsof ik plankgas gaf... puf puf puf en zo hup naar 4000 toeren.
Verschiet me een bult, draai de sleutel om en de motor blijft voort bulderen.
Tegen nu beweeg ik sneller dan een Russische dwerghamster puur uit paniek :lol:
1001 dingen schieten door me hoofd..
Die motor moet uit!
Dus ik wil duwen op de stophendel en die staat omlaag? Zonder nadenken trek ik eraan wat de toeren nog wat deed stijgen?
Ik denk heel ff na.. lucht of brandstof..
Neem het besluit om de diesel aanvoer van het prefiltertje los te schroeven en de leiding eraf te rukken.
Na 20 a 30sec is de grote filter allicht eindelijk leeg en valt de motor uit.

Na te bekomen van de beleving met een kopje koffie ben ik aan het googlen geslagen.
Zonder al teveel succes.

Ben alles nagelopen en op het oog is er niets mis..
2de poging was net hetzelfde helaas.

Begrijp niet wat er mis is gegaan/gaat.

Graag advies.

Best eng zo'n 5cilinder die beslist ff 4k te gaan draaien zonder te willen stoppen :huh:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » zo jan 12, 2020 10:03 pm

Waarschijnlijk zit er iets aan de stophendel fout.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 319
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » zo jan 12, 2020 10:30 pm

Inderdaad...
Mijn hendel staat op 9u ipv op 11u zoals het hoort.
Vacuum 'stop' klep gedemonteerd.
Die zat zoals het hoort, in de uitsparing vd interne arm die op de ashendel zit.

Kan de hendel optrekken, voel dan weerstand van een veer waardoor ie weer naar 9u veert bij het loslaten van.

Zal de inlaat demonteren. Zodat ik zicht krijg op wat er intern gebeurd
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » zo jan 12, 2020 11:04 pm

As 90 of 180 graden verdraaid?

Staat tegen vollast?
Hendel loshalen en as 1/4 of 1/2 toer naar links draaien. En hendel opnieuw monteren. Maak anders eens een foto.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 319
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » ma jan 13, 2020 1:53 pm

Daar lijkt het wel op...

Hoewel de hendel op dezelfde positie stond als voorheen?
Daarom zag ik ook niet direct de fout in het stophendel mechanisme.

Alvast bedankt voor mee te denken Jan :handgestures-thumbupleft:

Na talloze uren te googlen ben ik wel relevantie info op het spoor gekomen in engelstalige vorm.
Ergens werd er over een post van een zekere 'samsen' gesproken.

Louter door mijn zoektocht ben ik ook die persoon zijn post tegen gekomen.
Net dezelfde gekkigheid voor als ik voor zover ik het begrijp, hij had zijn as er per ongeluk ingeschoven..
Had ook wat axiale speling met die o ring eruit te prutsen maar kwestie van mm's én heb geen klik of klak gehoord waarbij er wat los schoot of iets dergelijks.

"It turned out that the lower arm of the shutoff cam had gotten on the wrong side of the ip rack (on the right side) . It needs to be on the let side of it so that it can push the rack to the right to shut it off by the action of the emergency lever or the SOV."
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » vr jan 17, 2020 1:06 pm

Gisteren even met de auto kunnen bezig houden.

Je kan de as inderdaad zeer makkelijk verdraaien zo gauw die een paar mm's naar binnen schuift.
Komt ook geen geluid aan te pas.
Het verdraaien van de as a la 30-40°tegen de klok in resulteert dus in een soort run away syndroom maar puur op geleverde brandstof door de pomp.

De as bleek iets tegen de klok ingedraaid, waardoor het beentje dat links van het rack moet zitten om het naar rechts te kunnen duwen; rechts komt te zitten.
Blijkbaar zijn er verscheidene posities mogelijk, waarvan er maar 1 correct is.

Heb de inlaat niet gedemonteerd wegens tijdtekort dus echt goed zicht had ik er niet op.
Wat misschien toch wel aan te raden valt? Gezien je dan wel door het gat van de shutoff klep kan kijken.

Functie van de shutoff valve getest met vacuum.
Hendel ging volledig naar beneden :D

Auto gestart met turbo laadpijp gedemonteerd. Met een plank op maat in de hand om de motor te verstikken.
Dat ging direct goed alhoewel ie 100tal toeren hoger loopt in stationair dan normaal :think:
Het starten en uitzetten van de motor ging weer zoals het hoort :dance:

Bij het testritje bleek dat er geen power was, alsof de o-ring van de alda lekt.
Dat effect. Geen of weinig boost met een flauw turbo gefluit.

Moest ik tijd hebben zou ik alle posities vd hendel fotograferen maar daar kwam ik helaas niet aan toe.

Wat ik wel zou aanraden, aan de mensen die de moed hebben om aan de pomp te sleutelen is alles op voorhand fotograferen zodat je een vergelijkend beeld kan maken.
Dat zou ik wel niet nagelaten hebben; wetende wat het resultaat kan zijn :pinch:

Blijf verslag uitbrengen, gezien er weinig info over te vinden is in het nederlands kan dit wel een hulp zijn bij dit soort voorvallen.
Je zal maar eens onwetend een oring vervangen :oops: :lol:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » vr jan 17, 2020 11:12 pm

Waarschijnlijk smoor je de pomp nu.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 319
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » za jan 18, 2020 10:55 am

Waarschijnlijk.
Toch al een pak minder eng dan de voorgaande situatie :lol:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » wo jan 22, 2020 12:18 pm

Blijkbaar combinatie van problemen.

Stophendel mechanisme kan in dit type pomp maar op 2 posities staan voor zover ik kan zien/voelen/filmen met licht.
Het 2de beentje heeft een haakje aan het uiteinde wat in een omgekeerde L haakt links van het rack.

Het stationair toerental is een ander probleem me dunkt.
De ELR? stekker was niet aangesloten. (de stekker die op de rode actuator voor de fijnafstelling van stationair steekt)
Bij het insteken vd stekker gaat ie draaien alsof het -20° is.
Zonder de stekker draait ie heel laag stationair.
De rode actuator werkt dus, k1 relais nagekeken en dat zag er goed uit. Geen verbrande of losgekomen soldeerpuntjes.

Veronderstel dat het misschien bij de tempsensor ligt?
Want de aansturing werkt wel, lijkt enkel op foutieve input gebasseerd te zijn?

Het geen turbodruk issue moet ik in het brandstof systeem zoeken lijkt me.
Paar keer in 2de plankgas gegeven met telkens wisselende resultaten qua trekkracht.

De wagen had last van de dieselbacterie en/of sludge.
Zo erg dat de diesel er rood van werd...
Tank geledigd, tankfilter gereinigd. Tank gereinigd maar in en rondom die 'hoed' die boven op het gaasfilter gelocaliseert is maakt het wel zo dat er iets zou kunnen achterblijven.

Heb een soepbord vol crud eruit gelepeld (makkelijk 5cm hoog rondom het grof gaasfilter), inclusief enorm harde stukjes die je met een lepel niet eens platgedrukt krijgt.

Verse tank V power ingekapt met een flesje diesel spulung van Liqui Moly.
Aangezien de producten mengbaar zijn volgens de producenten heb ik ook een enzyme gebasseerd product geïntroduceert wat de dieselbacterie zou moeten aanpakken.
Startron Starbrite.

Wat allemaal aardig leek te werken.
Lekker veel power na het vervangen van de o-ring van de Alda op de pomp. :handgestures-thumbupleft:
Af en toe een zwarte wolk aanleggen, allicht vuil dat mee verbrand word want de ene keer valt het reuze mee en de andere keer leg je een zwarte wolk aan om U tegen te zeggen. :shifty:

Sindsdien is de diesel proper gebleven in het prefiltertje vooraan, kleine hoeveelheid zwarte partikels maar zeker niets zorgelijk.
Motor begon ook steeds soepeler te draaien en de trekkracht werd er niet minder om ook niet.

Desondanks blijft er wel lucht aangezogen worden eens het dieselniveau in de tank hard genoeg gezakt is heb k ik opgemerkt, wat te zien is in het prefilter voor het opvoerpompje. De luchtbel zal soms weg zijn.. soms klein belletje dat vormt, zoals nu is de filter voor 2/3 lucht gevuld zag ik na het testen in 2de versnelling.

De tank is ook onder 2/4 gezakt, heb geen probs gehad tot ik het run away syndroom had gecreëert.
Zocht daarom ook daar het probleem maar het lijkt eerder fuel starvation dan wat anders.

Zelfs met de alda te demonteren is er geen merkbaar verschil in trekkracht in 2de versnelling.


Graag uw mening hierover Jan.
Nogmaals bedankt om mee te denken én te reageren :handgestures-thumbupright:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 11
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » wo jan 22, 2020 7:29 pm

Kan je eens een foto plaatsen van de pomp. Bij dat bouwjaar heb je er ook met allerhande elektronische regelingen.
Avatar gebruiker
MB280E
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 319
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten