W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu wo feb 26, 2020 7:50 pm

HD pomp probleem

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » za jan 11, 2020 9:21 pm

Beste forumleden,

van alle mankementen is dit toch de meest verbijsterende en dringend te herstellen.
Indien je wat hd pompen kent lees lustig mee.
Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te verwoorden.

De pomp vd Benz had 2 kleine olielekjes.
Eentje ter hoogte van het opvoerpompje en de grootste lekkage kwam ter hoogte van de stophendel zijn as.
Ik, als dieselnoob... lees me wat bij online waaruit blijkt dat het 1 pakking is en 1 o-ring die aan vervanging toe zijn.
Demonteer het pompje, vervang de pakking en monteer het opvoerpompje weer.
Demonteer de hendel, pruts de o-ring eruit.
Nieuwe o-ring geplaatst en de stophendel gemonteerd.

Controleer het uitgevoerd werk 2de maal en ga over tot starten om de wagen te verplaatsen en zo gauw ie starte begon de nachtmerrie.
Starte alsof ik plankgas gaf... puf puf puf en zo hup naar 4000 toeren.
Verschiet me een bult, draai de sleutel om en de motor blijft voort bulderen.
Tegen nu beweeg ik sneller dan een Russische dwerghamster puur uit paniek :lol:
1001 dingen schieten door me hoofd..
Die motor moet uit!
Dus ik wil duwen op de stophendel en die staat omlaag? Zonder nadenken trek ik eraan wat de toeren nog wat deed stijgen?
Ik denk heel ff na.. lucht of brandstof..
Neem het besluit om de diesel aanvoer van het prefiltertje los te schroeven en de leiding eraf te rukken.
Na 20 a 30sec is de grote filter allicht eindelijk leeg en valt de motor uit.

Na te bekomen van de beleving met een kopje koffie ben ik aan het googlen geslagen.
Zonder al teveel succes.

Ben alles nagelopen en op het oog is er niets mis..
2de poging was net hetzelfde helaas.

Begrijp niet wat er mis is gegaan/gaat.

Graag advies.

Best eng zo'n 5cilinder die beslist ff 4k te gaan draaien zonder te willen stoppen :huh:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » zo jan 12, 2020 10:03 pm

Waarschijnlijk zit er iets aan de stophendel fout.
Avatar gebruiker
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 323
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » zo jan 12, 2020 10:30 pm

Inderdaad...
Mijn hendel staat op 9u ipv op 11u zoals het hoort.
Vacuum 'stop' klep gedemonteerd.
Die zat zoals het hoort, in de uitsparing vd interne arm die op de ashendel zit.

Kan de hendel optrekken, voel dan weerstand van een veer waardoor ie weer naar 9u veert bij het loslaten van.

Zal de inlaat demonteren. Zodat ik zicht krijg op wat er intern gebeurd
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » zo jan 12, 2020 11:04 pm

As 90 of 180 graden verdraaid?

Staat tegen vollast?
Hendel loshalen en as 1/4 of 1/2 toer naar links draaien. En hendel opnieuw monteren. Maak anders eens een foto.
Avatar gebruiker
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 323
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » ma jan 13, 2020 1:53 pm

Daar lijkt het wel op...

Hoewel de hendel op dezelfde positie stond als voorheen?
Daarom zag ik ook niet direct de fout in het stophendel mechanisme.

Alvast bedankt voor mee te denken Jan :handgestures-thumbupleft:

Na talloze uren te googlen ben ik wel relevantie info op het spoor gekomen in engelstalige vorm.
Ergens werd er over een post van een zekere 'samsen' gesproken.

Louter door mijn zoektocht ben ik ook die persoon zijn post tegen gekomen.
Net dezelfde gekkigheid voor als ik voor zover ik het begrijp, hij had zijn as er per ongeluk ingeschoven..
Had ook wat axiale speling met die o ring eruit te prutsen maar kwestie van mm's én heb geen klik of klak gehoord waarbij er wat los schoot of iets dergelijks.

"It turned out that the lower arm of the shutoff cam had gotten on the wrong side of the ip rack (on the right side) . It needs to be on the let side of it so that it can push the rack to the right to shut it off by the action of the emergency lever or the SOV."
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » vr jan 17, 2020 1:06 pm

Gisteren even met de auto kunnen bezig houden.

Je kan de as inderdaad zeer makkelijk verdraaien zo gauw die een paar mm's naar binnen schuift.
Komt ook geen geluid aan te pas.
Het verdraaien van de as a la 30-40°tegen de klok in resulteert dus in een soort run away syndroom maar puur op geleverde brandstof door de pomp.

De as bleek iets tegen de klok ingedraaid, waardoor het beentje dat links van het rack moet zitten om het naar rechts te kunnen duwen; rechts komt te zitten.
Blijkbaar zijn er verscheidene posities mogelijk, waarvan er maar 1 correct is.

Heb de inlaat niet gedemonteerd wegens tijdtekort dus echt goed zicht had ik er niet op.
Wat misschien toch wel aan te raden valt? Gezien je dan wel door het gat van de shutoff klep kan kijken.

Functie van de shutoff valve getest met vacuum.
Hendel ging volledig naar beneden :D

Auto gestart met turbo laadpijp gedemonteerd. Met een plank op maat in de hand om de motor te verstikken.
Dat ging direct goed alhoewel ie 100tal toeren hoger loopt in stationair dan normaal :think:
Het starten en uitzetten van de motor ging weer zoals het hoort :dance:

Bij het testritje bleek dat er geen power was, alsof de o-ring van de alda lekt.
Dat effect. Geen of weinig boost met een flauw turbo gefluit.

Moest ik tijd hebben zou ik alle posities vd hendel fotograferen maar daar kwam ik helaas niet aan toe.

Wat ik wel zou aanraden, aan de mensen die de moed hebben om aan de pomp te sleutelen is alles op voorhand fotograferen zodat je een vergelijkend beeld kan maken.
Dat zou ik wel niet nagelaten hebben; wetende wat het resultaat kan zijn :pinch:

Blijf verslag uitbrengen, gezien er weinig info over te vinden is in het nederlands kan dit wel een hulp zijn bij dit soort voorvallen.
Je zal maar eens onwetend een oring vervangen :oops: :lol:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » vr jan 17, 2020 11:12 pm

Waarschijnlijk smoor je de pomp nu.
Avatar gebruiker
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 323
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » za jan 18, 2020 10:55 am

Waarschijnlijk.
Toch al een pak minder eng dan de voorgaande situatie :lol:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » wo jan 22, 2020 12:18 pm

Blijkbaar combinatie van problemen.

Stophendel mechanisme kan in dit type pomp maar op 2 posities staan voor zover ik kan zien/voelen/filmen met licht.
Het 2de beentje heeft een haakje aan het uiteinde wat in een omgekeerde L haakt links van het rack.

Het stationair toerental is een ander probleem me dunkt.
De ELR? stekker was niet aangesloten. (de stekker die op de rode actuator voor de fijnafstelling van stationair steekt)
Bij het insteken vd stekker gaat ie draaien alsof het -20° is.
Zonder de stekker draait ie heel laag stationair.
De rode actuator werkt dus, k1 relais nagekeken en dat zag er goed uit. Geen verbrande of losgekomen soldeerpuntjes.

Veronderstel dat het misschien bij de tempsensor ligt?
Want de aansturing werkt wel, lijkt enkel op foutieve input gebasseerd te zijn?

Het geen turbodruk issue moet ik in het brandstof systeem zoeken lijkt me.
Paar keer in 2de plankgas gegeven met telkens wisselende resultaten qua trekkracht.

De wagen had last van de dieselbacterie en/of sludge.
Zo erg dat de diesel er rood van werd...
Tank geledigd, tankfilter gereinigd. Tank gereinigd maar in en rondom die 'hoed' die boven op het gaasfilter gelocaliseert is maakt het wel zo dat er iets zou kunnen achterblijven.

Heb een soepbord vol crud eruit gelepeld (makkelijk 5cm hoog rondom het grof gaasfilter), inclusief enorm harde stukjes die je met een lepel niet eens platgedrukt krijgt.

Verse tank V power ingekapt met een flesje diesel spulung van Liqui Moly.
Aangezien de producten mengbaar zijn volgens de producenten heb ik ook een enzyme gebasseerd product geïntroduceert wat de dieselbacterie zou moeten aanpakken.
Startron Starbrite.

Wat allemaal aardig leek te werken.
Lekker veel power na het vervangen van de o-ring van de Alda op de pomp. :handgestures-thumbupleft:
Af en toe een zwarte wolk aanleggen, allicht vuil dat mee verbrand word want de ene keer valt het reuze mee en de andere keer leg je een zwarte wolk aan om U tegen te zeggen. :shifty:

Sindsdien is de diesel proper gebleven in het prefiltertje vooraan, kleine hoeveelheid zwarte partikels maar zeker niets zorgelijk.
Motor begon ook steeds soepeler te draaien en de trekkracht werd er niet minder om ook niet.

Desondanks blijft er wel lucht aangezogen worden eens het dieselniveau in de tank hard genoeg gezakt is heb k ik opgemerkt, wat te zien is in het prefilter voor het opvoerpompje. De luchtbel zal soms weg zijn.. soms klein belletje dat vormt, zoals nu is de filter voor 2/3 lucht gevuld zag ik na het testen in 2de versnelling.

De tank is ook onder 2/4 gezakt, heb geen probs gehad tot ik het run away syndroom had gecreëert.
Zocht daarom ook daar het probleem maar het lijkt eerder fuel starvation dan wat anders.

Zelfs met de alda te demonteren is er geen merkbaar verschil in trekkracht in 2de versnelling.


Graag uw mening hierover Jan.
Nogmaals bedankt om mee te denken én te reageren :handgestures-thumbupright:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » wo jan 22, 2020 7:29 pm

Kan je eens een foto plaatsen van de pomp. Bij dat bouwjaar heb je er ook met allerhande elektronische regelingen.
Avatar gebruiker
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 323
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » do jan 23, 2020 12:11 pm

Will do.
Ik maak vandaag even wat foto's.
Post ze straks
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » vr jan 24, 2020 1:53 pm

Bij deze...
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » za jan 25, 2020 11:09 am

Is een pomp met electronische regeling op. Daar heb ik me nog niet in verdiept. De pomp die ik heb is puur mechanisch( uitgezonderd het stationair toerental)
Avatar gebruiker
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 323
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Shostakovich124 » za jan 25, 2020 12:06 pm

Jos91 schreef:Het stationair toerental is een ander probleem me dunkt.
De ELR? stekker was niet aangesloten. (de stekker die op de rode actuator voor de fijnafstelling van stationair steekt)
Bij het insteken vd stekker gaat ie draaien alsof het -20° is.
Zonder de stekker draait ie heel laag stationair.
De rode actuator werkt dus, k1 relais nagekeken en dat zag er goed uit. Geen verbrande of losgekomen soldeerpuntjes.

Veronderstel dat het misschien bij de tempsensor ligt?
Want de aansturing werkt wel, lijkt enkel op foutieve input gebasseerd te zijn?


Zo te lezen is de elektronische stationair regeling ontregeld, dat komt o.a. als je op foute momenten de stekker er
aftrekt en/of weer insteekt. Dan neemt het ELR relais foute waardes aan en is de stationair koud/warm niet goed.
Een dieselmotor heeft koud nl altijd een hoger toerental en wordt lager als de temperatuur zo'n 60 graden bereikt.
Je zou de elektronische stationair regeling even opnieuw moeten afstellen:
de motor op bedrijfstemperatuur 80/85 graden brengen/rijden en stationair laten lopen
de stekker van de rode actuator/stelmagneet aftrekken en er weer opsteken
dan met de stelbout, die zit voor de stekker, de stationair afstellen, wel eerst die contramoer los
Voor een 250TD met handbak moet dat zo'n 700 t/m zijn.
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 218
Geregistreerd: za mei 25, 2013 6:42 pm
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » za feb 01, 2020 2:14 pm

Bedankt voor jullie bijdrage heren :handgestures-thumbupleft:

Rij momenteel zonder de stekker aangesloten. Warm draait ie dan mooi 700 toeren.
Koud een hobbelige 500.

Met stekker aangesloten een 850-900 toeren, eender welke temperatuur.. blijft ie stationair aanhouden.
Verbruik is dan ook fenomenaal! :roll:

Bedankt voor de informatieve reactie Geert!
Ga die stelbout toch mooi markeren alvorens die te stellen...

Nu is het power probleem toch veel irritanter dan de stationair regeling eerlijk gezegd. :unsure:
Dat wil ik toch graag eerst uit de wereld helpen alvorens aan de pomp te gaan sleutelen.
Buiten het feit dat je 2x moet gloeien en dan met koud stationair zit van 500 is dat belange zo frustrerend niet :lol:

Heb laatst, bij de tank te vullen biocide in de tank gekapt.
Gisteren de tankfilter wederom gereinigd en toch weer klein beetje sludge vd filter en uit de tank kunnen halen..
Leidingen doorgeblazen.

Starte veel beter, motor draaide weer wat mooier rond op stationair.. Je kan er bijna een glas water opzetten bij wijze van spreken. Zo mooi egaal draaien. :dance:
Heb nu weer iets meer vermogen terug gewonnen, vooral linear is het veel beter en minder schokkerig maar mist toch nog aanzienlijk wat koppel. :think:

Redelijk vage klacht gezien de aansturing vd alda wel werkt, de wastegate ook me dunkt. Anders zou ie echt een trage sleur zijn en totaal geen turbodruk geven logischerwijs.

Misschien slibt het dieselfilter vooraan stillaan dicht?
Die is vervangen kort na aankoop toen ik de sludge uit de tank heb verwijderd maar nog niet vd dieselbacterie had gehoord. Iets in de trent van: 'de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt' :lol: :doh:

Filter zit er nu een 4tal maanden op dus misschien remt die het debiet van de brandstof?
Ga de filter wederom vervangen mits de tank leeg gereden is. (Bosch filter ligt klaar)

Gezien de diesel wel heel fijne donkere partikels bevat sinds de biocide erin zit.
Wat enkel echt zichtbaar is mits licht tegen de zijkant van een bidon gevuld met afgetapte diesel.

Idealiter had ik er nieuwe diesel ingekapt maar helaas was ik niet in die mogelijkheid.

Hoewel er nu weer deftig debiet is van de tank naar de prefilter voelt het nog steeds als een brandstofdebiet probleem aan. :think:
Kan me daar in vergissen uiteraard. :roll: :lol:
Buiten de grote filter vooraan kan ik me niets meer bedenken dat beperkend kan werken?

Indien jullie nog oorzaken/tests kunnen bedenken hoor ik het graag ;)
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor MB280E » zo feb 02, 2020 1:02 pm

Dit is een heel interresante site

http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... index.html

Je kan ook testen of de pomp genoeg levert. Zie onderstaande link.

http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 1-5701.pdf

Kan inderdaad zijn dat een van de filters dicht zit.

Om te kijken of er geen turbodruk probleem is zou je eens een drukmeter moeten aansluiten.
Merk wel op er zit een beveiliging op de pomp. Indien de turbodruk te hoog komt dan wordt de druk op Alda verminderd. Als het goed is zit er in de leiding tussen de Alda en de inlaatcollector een elektromechanische klep. Deze is hier verantwoordelijk voor
Avatar gebruiker
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 323
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Shostakovich124 » zo feb 02, 2020 3:50 pm

Jos91 schreef:De wagen had last van de dieselbacterie en/of sludge.
Tank gereinigd
maar in en rondom die 'hoed' die boven op het gaasfilter gelocaliseert is maakt het wel zo dat er iets zou kunnen achterblijven.
Heb een soepbord vol crud eruit gelepeld (makkelijk 5cm hoog rondom het grof gaasfilter)


Jos91 schreef:Gisteren de tankfilter wederom gereinigd en toch weer klein beetje sludge vd filter en uit de tank kunnen halen..
Starte veel beter, motor draaide weer wat mooier rond op stationair.
Heb nu weer iets meer vermogen terug gewonnen,
Misschien slibt het dieselfilter vooraan stillaan dicht?
Filter zit er nu een 4tal maanden op dus misschien remt die het debiet van de brandstof?
Gezien de diesel wel heel fijne donkere partikels bevat sinds de biocide erin zit.
Hoewel er nu weer deftig debiet is van de tank naar de prefilter
voelt het nog steeds als een brandstofdebiet probleem aan
Buiten de grote filter vooraan kan ik me niets meer bedenken dat beperkend kan werken?


Jos91 schreef:Iets in de trent van: 'de bel horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt'


Nu moet duidelijk zijn waar de klepel hangt.....
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 218
Geregistreerd: za mei 25, 2013 6:42 pm
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1995
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » zo feb 02, 2020 5:26 pm

Turbodrukmeter leek me zoiezo wel informatief.
Dat is geen slecht idee Jan. Bedankt vr de links :)

@Geert; goed dat je me daarop wijst.
Ga de slang en tankfilter vervangen. Elke cm flexibele slang + de filters vooraan.

Mits ik alle drab eerst uit de tank krijg... anders blijf je bezig :blink:

Heb 1 dag geen lucht gehad in het kleine diesel filter vooraan. Kwart tank verse diesel erbij gegoten en weer 2/3 lucht in het filtertje na een flinke rit.

Niet veel zin om de tank weer te demonteren maar dit lijkt wel de enige manier om ze toch echt proper te krijgen.
Misschien laten uitstomen?
Of chemisch laten reinigen?
Of doe het zelf methode?

Waarvoor zouden jullie opteren heren?
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: HD pomp probleem

Berichtdoor Jos91 » ma feb 24, 2020 1:22 pm

Stond overlaatst weer aan de kant vd weg
Tankfilter weer verstopt :roll:

Wat tegen de trekhaak duwen met de voet lost dat dus op.... zie je zo de diesel weer in het prefilter lopen.
Doorstarten om te ontluchten en je bent weer op weg.
Direct gaan tanken, met wat biocide toevoeging uiteraard.

Daarop tank geïnspecteerd via het gat vd vlotter.
Zaten nog enkele kleine blubbers zwarte sludge (halve duim groot fzo) in die ik er ook niet uit zomaar ff uit kreeg :angry: Die verstoppen dus de tankfilter eens de tank nog voor 1/4 gevuld is...

Verse diesel en wederom biocide erin.
Grote rit gedaan.
Na de rit was het optrekken zeer pittig geworden :D

Tank weer bekeken, alles opgelost in de diesel :clap:

Diesel afgelaten en die ziet dus oranje/bruin van de troep die opgelost is door de biocide.
Tankfilter was praktisch niet vervuild, slang was wel poreus.
Beide vervangen. Veel meer koppel onderin, veel minder pedaal input nodig om dezelfde prestatie te bereiken :handgestures-thumbupleft:

Nu de tank leegrijden... Verse diesel + biocide en het hoofdfilter vervangen.
Dan zijn de boost problemen verleden tijd.

Bedankt voor me de juiste weg op te sturen :handgestures-thumbup:

Heb de overboost sensor en klep nagemeten, de klep bleek vast te plakken. Gangbaar gemaakt en getest. Ding doet het weer zoals het hoort.

Heb ook de ELR aansturing uitgemeten. (stekker van rode actuator op de pomp)
Die geeft max 10.5volt op de stekker. (zakt wel progressief naar mate de toeren stijgen)
Volgens een workplace manual zou dit 12v moeten zijn, zoniet is de ELR unit te vervangen.

Nu, voor ik zo'n ding koop wil ik wel even een massa/weerstand probleem uitsluiten.
Heb de bedrading nog niet kunnen volgen (met dat stormweer de laatste tijd :blink: )
Weet iemand uit het hoofd waar die massa aansluit op het chassis? (van het zwarte bakje naast het k1 overspanningsrelais)

Zou wel fijn zijn, koudstart een correct werkende ELR :silly:
Jos91
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 16
Geregistreerd: za jan 11, 2020 6:43 pm
Roepnaam: Jos
Type wagen: 250D Turbo
Bouwjaar: 1991
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten