Beste Mede Forum leden,
Mijn Behr airco -af fabriek - is weer tot leven gewekt
Zonder ombouw of retrofit, maar 'gewoon' opnieuw gevuld met waardige vervanger voor R12.
Voorwaarde is wèl dat je systeem lekvrij is en over de afgelopen 20 jaar of zo, een suk is leeggelopen.
Vroeger werd er dan een beetje R12 bijgestopt, maar dat kan niet meer.
R12 (Freon is verboden sinds 1995).
Na de gouden tip van een mede forumlid, zocht ik contact met Richard Bolt.
http://www.aircobolt.nl/
Gisteren een afspraak.
Eerst wordt gemeten (een sample) wat er (nog) in je systeem zit.
Grote verassing: er zat R12 in
Helaas was de druk terug gelopen tot 3Bar. Dit is genoeg om vitale delen van het systeem tot leven te wekken (hij was dus niet stuk, wat ik reeds vermoedde), maar 3Bar is veel te weinig om te gaan koelen.
Dan systeem afgezogen en vervangen door Stikstof om het systeem onder druk te zetten om te kijken of er ergens een lek zit.
Dat zat er dus niet!
Stikstof eruit en R437a erin.
En dan het magische moment: IJKOUDE lucht in het interieur!
Richard liet de display zien van de meting direct voor de middenuitsroom opening: 1,8 graad Celcius.
Euforische terugrit naar de hoofdstad; met zalig ijskoude airco.
Richard bedankt!
Voor diegene die meer info zoeken: http://www.mb107sl-club.nl/techn/Div.%2 ... rtikel.pdf
als link niet werkt: Google even op "retrofitten van oude R12 airco systemen onnodig" en neem de (1e) hit van de R107 club