door Rikus » za mei 09, 2009 1:12 pm
hi, wat je precies vervangen hebt is me niet helemaal duidelijk, bedoel je wellicht de remtang (of remklauw)? Of de hoofdremcillinder.
Wat voor onluchtgereedschap gebruikje dan? een vacuĆ¼mpomp/pistool? Als dat niet werkt is eigenlijk nog de handigste remedie om het even met zijn tweeen te doen.
Feed en bleed
Zorg dat je potje remvloeistof goed gevuld is (gewoon flink vol gooien) en een man gaat achter het stuur zitten, de ander met een ringsleuteltje om de ontluchtingsnippel bij de remtang.
Persoon een vloert eerst het pedaal (met draaiende motor ivm de rembekrachtiging) terwijl de ander de nippel een stukje openzet. (het is handig er even een stukje transparante slang op te zetten dan zie je of het een massieve straal is of een met luchtbellen, tevens kun je de weggepompte vloeistof netjes opvangen (scheelt een hoop geklieder, en dat spul is erg agressief) als de lucht er uit is draai je de nippel dicht. Vervolgens doe je het truukje nog 1 maal rustig. je maat drukt het pedaal in en jij opent rustig nog even de nippel om het laatste beetje er uit te laten en draaid hem vervolgens weer rustig dicht. (zorg wel dat je maat zijn voet op het pedaal houdt en niet weer terug gaat voordat hij dicht is).
Als er veel lucht inzit aan het begin van het systeem kan het lang duren voor alle lucht eruit is, het kan dus zijn dat je met deze methode enkele malen het vloeistof vat moet bijvullen tussen door. Of je moet een proffesionele fles hebben die je op het vat kunt schroeven. (scheelt een wandelingetje tussendoor)
mocht het op deze manier toch niet lukken dan kun je gaan twijfelen aan de hoofdremcillinder. (mits er verder nergens duidelijk vloeistof weglekt...)
Als je bedoelde dat je de hoofremcillinder hebt vervangen dan kan het inderdaad even duren voor je alle lucht eruit heb omdat het uiteraard het hele systeem door moet. De feed en bleed methode werkt feitelijk altijd.
Succes,
rikus