W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr apr 10, 2020 12:23 am

Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor PeterHaaima » wo maart 04, 2020 10:19 pm

Beste allemaal,

Ik hoor de zucht nu al: dit hebben we al zoooooooo vaak behandeld....... Maar helaas, ook bij mij is de verlichting van mijn instrumentencluster/tellerbak en alle knoppen uitgevallen.

Ik reed afgelopen weekend voor het eerst weer eens met de lady door het schone Groningse toen ik iet rook, een beetje branderig, iets wat leek op het smelten van plastic. Daarna geen verlichting meer.

Alle knoppen hebben bij mij LED verlichting en de laatste die ik vervangen heb was die van het ventilatie rooster.

Wat doe je dan: flink aan de reostaat (dagteller reset) draaien in de hoop dat alles het weer gaat doen. Dit is 99% van alle keren de oorzaak toch??
Nee dus.

Met veel moeite de tellerbak eruit gekregen (eindelijk, want daar mesten sowieso al eens andere lampen in ) en opzoek naar de beroemde RODE ZEKERING en de potmeter van de dimmer. De rooie rakker zit geheel niet op mijn tellerbak en met de dimmer was niks mis (gemeten en goed bevonden).
Voor de zekerheid een shunt gesoldeerd over de polen van de dimmer en hem dus overbrugd. >> Geen soelaas.

Dan ga je lampjes vervangen en aan alle houders draaien .....ik weet niet wie de lampjes er in heeft gezet, maar geen enkele van de T5's wilden eruit. De polen van de lampjes waren door de houder heen gestoken en door de jaren heen versmolten met de polen van de houder. Elke houder dus heel voorzichtig ontdoen van de lampjes met als gevolg dat sommigen niet meer fatsoenlijk vast blijven zitten in de gaatjes. >> remedie : vast solderen >> niet aan te raden, de helft van de lampjes doet het niet......

Oja, LED heeft ook een + en een -......

Maar goed, het probleem is dus nog niet opgelost. Hele print doorgemeten, helemaal gereinigd met Flux-reiniger om alle bruine aanslag en corrosie weg te halen en natuurlijk nog met contact spray (de enige goede contact Cleaner 390) alle contacten en elektronica schoongemaakt.

Alle zekeringen dan maar vervangen.....alle contacten in de zekeringbak reinigingen....>> nog nix.

Wat doet het wel:
- Accu controle lamp
- Groot-licht controle lamp
- Lampje in de verlichtingschakelaar (mistlamp verklikker)
- Radio
- Achteruitverwarming
- achter hoofdsteunen schakelaar
- Kachel
- Ventilator
- gordel verklikkers
- Instapverlichting voor en achter
- bediening rechter buitenspiegel
- richtingaanwijzer relais
- Licht-verklikker (wanneer er geen sleutel in het contact zit)

Maar geen enkel lampje van de bedieningsknoppen in de middentunnel (ook niet van de automaat, van de asbak, de verwarmingsbediening en van de ventilatie. en dus geen verlichting in de tellerbak, op die van het grootlicht/ accu na.

Wat kan het zijn??? :(

Nog wat details:
- W124 230E Automaat
- BJ 1986
- Zeer eenvoudig model: geen AC, geen CV, geen ABS, simpele tellerbak zonder buiten temp sensor e.d.
- Wel: schuifdak, achterspeakers en achterhoofdsteunen en middenarmsteun, trekhaak, economy meter.

Alvast dank voor jullie input en sorry voor dit lange verhaal :blush:

Groet, Peter
Bijlagen
20200303_214600.jpg
20200303_214600.jpg (1.09 MiB) 442 keer bekeken
20200303_214534.jpg
20200303_214534.jpg (505.52 KiB) 442 keer bekeken
20200303_214514.jpg
20200303_214514.jpg (1.01 MiB) 442 keer bekeken
20200303_214443.jpg
20200303_214443.jpg (545.19 KiB) 442 keer bekeken
20200303_214439.jpg
20200303_214439.jpg (1.37 MiB) 442 keer bekeken
Een klassieke Benz is a lust for life
Avatar gebruiker
PeterHaaima
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo jan 29, 2012 12:08 pm
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Peter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor MB280E » wo maart 04, 2020 11:30 pm

Denk dat er printbaan doorgebrand is ergens op de print achter de meters van olie, temp, tank,...

Gevolg van een vermoedelijke kortsluiting in een lamp. Assenbak heeft ook een lampje... en aan de versnellingspook zit er ook 1
Avatar gebruiker
MB280E
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 328
Geregistreerd: za apr 18, 2009 7:38 pm
Woonplaats: Gent
Roepnaam: Jan
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 280E 1982
R107 560SL 1985


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor Hulzie » do maart 05, 2020 5:28 am

Gewoon naar de sloop, andere gelijke ophalen en de km teller met dagteller even over bouwen en het werkt weer, de kortste klap die wel werkt.
320 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1912
Geregistreerd: vr dec 23, 2011 4:57 pm
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 320E
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor JantjeV8 » do maart 05, 2020 7:56 am

Ik heb je nog niks over een multimeter "horen zeggen". Maar zoek daarmee eens tot waar die 12V wel komt.

En ik pak dat LED verhaal nog niet? Is er iets verbouwd aan dat ding?
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: vr apr 16, 2010 6:34 am
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor PeterHaaima » do maart 05, 2020 11:42 am

Hoi allen,

Morgen ga ik zeker nog even extra meten. Een printbreuk is het tot nu toe niet (verbindingen doen het allemaal).
Er is nog niks aan verbouwd, de tellerbak was er ook nog nooit uit geweest getuige alle nog originele stickers en dat alles (ook de rubber matjes) nog op de zelfde plek zaten.

Ook is er niks verbrand / opgezwollen door te sterke gloeilampjes, dus de reflectoren e.d. zijn nog geheel netjes.

Ik denk dat een sloop exemplaar anders de oplossing moet worden...... De elektronica zit gelukkig niet aan de km teller, dus die kan inderdaad gewoon omgezet worden.

Als iemand nog iets weet wat ik nu over het hoofd zie.......

Dank voor jullie input.
Een klassieke Benz is a lust for life
Avatar gebruiker
PeterHaaima
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo jan 29, 2012 12:08 pm
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Peter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor John.M » do maart 05, 2020 12:54 pm

Eerste type heeft idd nog geen zekering achterop...........
Zit de bruine massa nog goed vast achter de tellerbak? Als de de tellerbak er uit hebt, en je zit er voor, zit dit punt links onderin.
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1558
Geregistreerd: ma okt 08, 2012 1:29 pm
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
R170 230 Kompressor
W124 300E 1987
Ford Fiesta 1.0


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor RD500sec » do maart 05, 2020 6:40 pm

Ook ik dank dat je het in de printplaat moet zoeken, meten is weten :)

Wat betreft de LED bolletjes, die van de laadstroomcontrole zou ik niet voor LED vervangen, de dynamo gebruikt het 3watt lampje voor het bekrachtigen van de veldspoel, zodat de dynamo kan gaan laden. Bij gebruik van een LED met een lager vermogen zal de dynamo of later, of helemaal niet op gang komen en zal (tot) dan de accu niet bijladen.

Gezien mijn ervaring met LED lampjes in een armatuur voor gloeilampen, buiten het armatuur geven ze enorm veel licht, eenmaal ingebouwd blijft er van dat vele licht maar weinig over, het ledje zit niet op de juiste plek, niet waar het gloeidraadje zit van het conventionele lampje, gevolg is meestal minder lichtopbrengst met het LEDje dan met de originele gloeilamp. Ergo: na experimenteren heb ik vele LEDjes liggen als hebbedingetjes, maar heb nog steeds gloeilampen in de auto :pinch:
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 866
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor Rob Hackert » do maart 05, 2020 9:22 pm

Even een tip om de tellerbak gemakkelijk te demonteren...… koop 2 originele uitneem haken mij de dealer, het onderdeelnummer is 140 589 02 33 00. Kost een habbekrats!
Rob Hackert
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 387
Geregistreerd: ma jan 27, 2014 10:18 pm
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor JantjeV8 » vr maart 06, 2020 7:20 am

Haal de plaat boven je voeten er onderuit, ga met je arm er onder door en wurm hem tussen de bekabeling door en druk van achteraf de tellerbak naar voren. Beschadig je niks aan het dashbord.
Met de gereedschappen die Rob noemt kan het ook prima, maar blijft vaak toch wat frutten en rommelen vind ik. Zeker de km-tellerkabel kan dwars liggen. Soms heb je ruimte zat, soms zit die zo strak.
Ook handig: haal je stuur er even af.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 899
Geregistreerd: vr apr 16, 2010 6:34 am
Woonplaats: Haarsteeg
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: s210 430TE 1998, Fiat 500 1967'Unimog 416 1971, Holder B12 1958,
W123 230TE 1981


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor PeterHaaima » vr maart 06, 2020 12:39 pm

RD500sec schreef:Ook ik dank dat je het in de printplaat moet zoeken, meten is weten :)

Wat betreft de LED bolletjes, die van de laadstroomcontrole zou ik niet voor LED vervangen, de dynamo gebruikt het 3watt lampje voor het bekrachtigen van de veldspoel, zodat de dynamo kan gaan laden. Bij gebruik van een LED met een lager vermogen zal de dynamo of later, of helemaal niet op gang komen en zal (tot) dan de accu niet bijladen.

Gezien mijn ervaring met LED lampjes in een armatuur voor gloeilampen, buiten het armatuur geven ze enorm veel licht, eenmaal ingebouwd blijft er van dat vele licht maar weinig over, het ledje zit niet op de juiste plek, niet waar het gloeidraadje zit van het conventionele lampje, gevolg is meestal minder lichtopbrengst met het LEDje dan met de originele gloeilamp. Ergo: na experimenteren heb ik vele LEDjes liggen als hebbedingetjes, maar heb nog steeds gloeilampen in de auto :pinch:


Dat van het acculampje is een goede tip, nooit bij nagedacht dat dit invloed kan hebben.
Een klassieke Benz is a lust for life
Avatar gebruiker
PeterHaaima
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo jan 29, 2012 12:08 pm
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Peter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor PeterHaaima » vr maart 06, 2020 12:41 pm

John.M schreef:Eerste type heeft idd nog geen zekering achterop...........
Zit de bruine massa nog goed vast achter de tellerbak? Als de de tellerbak er uit hebt, en je zit er voor, zit dit punt links onderin.


Yep massa draad zit goed, alle +12V e.d. ook, geen draadbreuken in de kabelboom.

Ik ga maar eens meten ;-)
Een klassieke Benz is a lust for life
Avatar gebruiker
PeterHaaima
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo jan 29, 2012 12:08 pm
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Peter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor PeterHaaima » za maart 21, 2020 5:55 pm

Een update:
De verlichting van het instrumentencluster functioneert weer, echter wel met wat omwegen. Ik heb de dimmer moeten overbruggen en een +12V vanuit het lampje van de asbak moeten trekken om het weer aan de praat te krijgen.
Het lampje van de asbak was het enige lampje wat nog mee schakelde wanneer je de verlichting aanzet.

Ik heb alle lampjes, op die van de accu na, vervangen voor led. Dat ziet er goed uit. Alle knoppen waren bij mij al led, dus nu past het mooi bij elkaar. Ik vervang nog wel die van de tellers zelf, want die stralen te weinig door de prisma's en geven zo te weinig licht. Ik heb daar al een goede voor gevonden.

Ik heb alle zekeringen vervangen en alle relais eens goed schoongemaakt.

Het starten wilde in eens niet meer, dus maar weer eens bougie kabels e.d. gecontroleerd. Hij krijgt benzine, pomp draait maar starten doet ie niet zomaar. Heb hem vandaag wel aan de praat gekregen, maar duurde lang voordat ik een beetje gas kon geven....verder zoeken naar dit euvel.

Een lekker eindje gereden in de voorjaarszon, lekker op 60kn weggetjes. Reed heerlijk, je hoort hem bijna niet meer....

Wel jammer ik constateerde dat de temp meter het niet meer doet...waarschijnlijk moet ik toch naar de sloop voor een andere tellerbak. Zal daar waarschijnlijk ook het verlichtingseuvel in zitten......

We gaan vrolijk verder. Dank voor jullie input !
Een klassieke Benz is a lust for life
Avatar gebruiker
PeterHaaima
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo jan 29, 2012 12:08 pm
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Peter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor RD500sec » za maart 21, 2020 6:05 pm

Kijk voor het startprobleem eens naar het overspanning relais, het kan zijn dat de zekering die daarop zit defect is.
Die vind je achter een kunststof paneel achter de accu.

Een lekker eindje gereden in de voorjaarszon, lekker op 60kn weggetjes. Reed heerlijk, je hoort hem bijna niet meer....


Zou dat door de ledjes komen :mrgreen:

Voor de verlichting van de middenconsole, de 4polige stekker achterop de tellerbak, daar zou je de spanning moeten meten op pin 2. Pin 2 zit achter de regelbare weerstand, in jou geval zou daar 12 volt moeten staan als je de verlichting aan hebt, omdat je de regelbare weerstand hebt overbrugd.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 866
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor PeterHaaima » za maart 21, 2020 7:47 pm

Hoi Richard, Dank je maar de LED's in de teller zijn niet het probleem, wat wel kan is dat na dat ik het lampje achter het luchtrooster verving door een led exemplaar, de ellende begon.

Overigens is de OVP (overspanning relais) nog goed, vandaag nog gecontroleerd. de 10A zekering is goed en de verbindingen ook.
Een klassieke Benz is a lust for life
Avatar gebruiker
PeterHaaima
Junior Boarder
Junior Boarder
 
Berichten: 24
Geregistreerd: zo jan 29, 2012 12:08 pm
Woonplaats: Groningen
Roepnaam: Peter
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Instrumentencluster + knoppenverlichting defect.

Berichtdoor RD500sec » zo maart 22, 2020 3:37 pm

wat wel kan is dat na dat ik het lampje achter het luchtrooster verving door een led exemplaar, de ellende begon.


Dan zal er toch op de printplaat wat doorgebrand zijn...
Dan zal er op pin 2 van de 4 polige stekker geen spanning staan als je het licht aan hebt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur
 
Berichten: 866
Geregistreerd: vr okt 03, 2014 4:27 pm
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten