W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu wo maart 03, 2021 3:08 pm

Instrumentenpaneel werkt deels niet

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

Re: Instrumentenpaneel werkt deels niet

Berichtdoor Shostakovich124 » za feb 13, 2021 11:34 am

Toen het lampje "lamp stuk" niet brandde had je niet gereden maar alleen de motor kort laten draaien.
Nu heb je gereden en een automaat, dan heb je de pook in de R gehad en op de rem getrapt.
Dan zijn de remlichtlampen en achteruitrijlampen verdacht.
Jandeman schreef:moet ik het instrumentenpaneel misschien helemaal uit elkaar halen en ieder klokje grondig nalopen???
Of kan ik beter wat anders checken?

Je kan de meters/klokjes eenvoudig, en zonder alles uit elkaar te moeten halen, doormeten.
Behalve dan het instrumentenpaneel, die moet er wel uit... ;)
Desnoods zet je dat drie-meterpaneeltje van die 300D er even in als test.
Shostakovich124
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam: Geert
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Jandeman » za feb 20, 2021 12:40 pm

Hallo, ik heb de auto even laten staan, nu weer begonnen:

Shostakovich124 schreef:Dan is de volgende vraag of je die 1,6 kOhm op de 15 pins clusterstekker meet.

Tussen pin 1 en 2 heb ik 37 kOhm gemeten. Nogmaals de sensor met massa gemeten en die was 1,26 kOhm.
Ik weet niet wat deze waarden me zeggen. Kan je me dit vertellen?
Even wat foto's voor de duidelijkheid waar ik wat heb gemeten:
IMG_8824.jpeg
clusterstekker pin 1 en 2
IMG_8824.jpeg (1.05 MiB) 212 keer bekeken

IMG_8825.jpeg
temperatuur sensor geel omcirkeld
IMG_8825.jpeg (1.55 MiB) 212 keer bekeken

Shostakovich124 schreef:Achterop de toerenteller/klok meter zit een "male-strip" met "female" stekker, met rood/witte draad, erop.
Die connectie is voor de klok, staat er op die female-stekker 12V?
Zo nee, probleem....
Zo ja, steek die op de male strip, en brug even de massa met een stukje los draad.
(zelf gebruik ik altijd 2 hirschmann klemmen en een losse accu, zie foto)
Het ene uiteinde in bus 1 van de clusterstekker, het andere uiteinde tegen de metalen achterkant drukken.
Wel je ervan overtuigen dat er goed contact is, blijft de klok nog steeds stilstaan?

Dit heb ik gedaan. Tijdklok blijft stil staan.

Shostakovich124 schreef:De toerenteller heeft een 2 draads aansluiting met 3-pins stekker.
Een zwart/rood/violet draad, staat daar "op contact" 12V op?
En een groen/gele, welke spanning meet je "op contact"?

Heb ik ook gedaan. het volgende meet ik:
Tussen polen 9,6 V
Tussen massa / groen geel 0,6 V
Tussen massa / zwart rood violet 11,5 V
Ook hiervan weet ik niet wat deze waarden me zeggen...

Ik heb het instrumentenpaneel nog van mijn oude 300D. ik wil de tijdklok en toerenteller uitwisselen. Kan dit?
De diesel loopt echter tot 6.000 toeren en niet tot 7.000, maar dan kan ik tocht iets zien en later een nieuwe bestellen.
Is dit een goed plan?

IMG_8827.jpeg
IMG_8827.jpeg (2.1 MiB) 212 keer bekeken

Dagteller reset knop blijft niet hangen. Dat er een tikkend geluid uit het paneel komt klopt volgens mij wel, maar dit kan ik nu niet testen (kan nog niet rijden met de auto, eerst nieuwe automaten carterpan ontvangen en monteren).

De km teller van de oude 300D overzetten durf ik niet zomaar, deze mist twee stekkers die de 300E wel heeft.

IMG_8829.jpeg
instrumentenpanelen
IMG_8829.jpeg (2.28 MiB) 212 keer bekeken
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Roepnaam: Jan
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1989

Berichtdoor Jandeman » za feb 20, 2021 1:48 pm

Shostakovich124 schreef:Toen het lampje "lamp stuk" niet brandde had je niet gereden maar alleen de motor kort laten draaien.

Klopt!!!

Shostakovich124 schreef:Dan zijn de remlichtlampen en achteruitrijlampen verdacht.

de lampjes zijn allemaal goed
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor RD500sec » za feb 20, 2021 4:57 pm

Mooi duidelijk zo, wat je hebt gedaan :handgestures-thumbupleft:

De temperatuur meter lijkt het niet te doen omdat de draad tussen sensor en meterpaneel een hoge weerstand heeft, de 37Kohm die je meet. Het contact tussen sensor en stekker kan slecht zijn, of de draad die in de stekker op het contact busje zit heeft een slecht contact. Of de draad heeft een inwendige breuk.
De draad kun je doormeten via bus 2 van de 15 polige stekker en de stekker in de motorruimte die op de temperatuursensor zit. Je zou ongeveer 0 ohm moeten meten.

De klok blijft stil staan met 12 volt op male strip en een goede massa, (heb je ook nog geprobeerd met de massadraad tussen de behuizing van klok/toerenteller en een goed massapunt in de auto?) dan is de klok defect, vaak zijn de elco’s de boosdoener. Als je handig bent met de soldeerbout, kun je het repareren, is de klok van de diesel nog wel goed, kun je de klok overzetten, je klok/toerenteller combinatie overzetten lukt niet, de toerenteller is elektrisch anders, en gaat zoals je zelf aangeeft maar tot 6000 omwentelingen.
Op de groen gele draad heb je 0,6 volt gemeten met de auto op contact, wat meet je met de motor lopend? En als je gas geeft?
De 11,5volt die je hebt gemeten is goed.(accuspanning)

Je 300E heeft ASD, en daarmee een waarschuwingslampje in de snelheidsmeter, (de drie polige stekker) ook heeft hij een snelheids signaalgever naast de tellerkabel aansluiting (de twee polige stekker).
Ook zijn de meters anders geijkt ivm een andere diff overbrenging, uitwisselen gaat daarom niet, al kun je de snelheids sensor wel overzetten.
Voor de dagteller zou je de snelheidsmeter uit de behuizing moeten halen en goed moeten kijken of het mechanisme wel goed terugveert, kijk nog even in John zijn logboek daarvoor. De knop kan goed terug komen, het mechanisme hoeft dat niet te doen.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam: Richard
Bouwjaar: Ouder
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Berichtdoor Jandeman » za feb 20, 2021 10:48 pm

Hallo Richard,
bedankt voor je reactie.

RD500sec schreef:De draad kun je doormeten via bus 2 van de 15 polige stekker en de stekker in de motorruimte die op de temperatuursensor zit. Je zou ongeveer 0 ohm moeten meten.

gedaan; ik meet geen weerstand. dus draadbreuk of slecht contact bij de stekker, maar die ziet er goed uit. Misschien toch dat eekhoorntje onder de aanjager???

Ik heb de tijdklok van de diesel op dezelfde manier getest als van de benzine. Diesel loopt, benzine niet.
De toerenteller tijdklok combinatie had ik al over gezet.
Kan ik niet op deze manier even testen of het signaal binnenkomt??? Ik dacht: Als de toerenteller reageert, weet ik dat het contact goed is. dan bestel ik een nieuwe toerenteller en is het probleem opgelost!

RD500sec schreef:Op de groen gele draad heb je 0,6 volt gemeten met de auto op contact, wat meet je met de motor lopend? En als je gas geeft?

Ik kan de motor nog niet laten draaien. wacht nog op de automaten carter, die ligt nu open. zodra ik deze gemonteerd heb en opgevuld, kan ik dit testen.
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor RD500sec » za feb 20, 2021 11:22 pm

Ik weet niet of de diesel toerenteller het signaal van de ontsteking aan kan, mogelijk blaas je de meter op, dat zou jammer zijn. Een nieuwe toerenteller is mogelijk niet meer leverbaar, een goede gebruikte is wel te vinden. Ik zal voor je kijken of ik nog een goede heb.

Heb je bij de temperatuurstekker in de motorruimte het zwarte plastic omhulsel verwijdert, zodat je de soldering van draad en bus goed kan zien? Als die goed is, zal je een draadbreuk hebben, eerder heb je 37kohm gemeten, nu meet je geen weerstand. Door bewegen van de draad zullen de aders bij de breuk nu los van elkaar liggen.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

500SEC

Berichtdoor Jandeman » zo feb 21, 2021 1:20 pm

Hallo Richard,

RD500sec schreef:Ik zal voor je kijken of ik nog een goede heb.

Dat is fijn, maar ik zal deze week (als ik de automaat weer dicht zit) eerst de spanning meten bij de stekker wanneer ik gas geef.

Jandeman schreef:Heb je bij de temperatuurstekker in de motorruimte het zwarte plastic omhulsel verwijdert, zodat je de soldering van draad en bus goed kan zien?

Ziet er helemaal goed uit.
Ik ben niet duidelijk geweest; over de draad (stekker sensor naar pin 2) meet is geen weerstand; dus oneindig.
Tussen pin 1 en 2 meet ik 37 kOhm, maar deze loopt op. Het begon bij 24 en blijft oplopen. Ik stopte bij meten bij 37 kOhm. Zojuist weer gemeten en nu blijft het langzaam oplopen tot richtig 40 kOhm. Ik heb dus het vermoeden dat de draad ergens een breuk heeft en een deel met massa contact heeft.

Kan dat?
Zou me echt niet verbazen dat die eekhoorn onder de aanjager de kabel heeft doorgebeten. maar daar komen moet ik ruitenwissel en aanjager uitbouwen (volgens mij). ik wil natuurlijk eerst zeker zijn.

groet,
Jan
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Jandeman » zo feb 21, 2021 1:34 pm

Nog een vraagje; bepaald de temperatuursensor waar ik nu mee bezig ben ook of ik de auto moet stop zetten ivm oververhitting?? Of is dat die andere sensor met 2 polen?
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Jandeman » zo feb 21, 2021 2:15 pm

Volgens mij is het niet zo simpel als ik dacht.
Ik heb nog even goed gekeken hoe de kabel van de temp sensor loopt. schema erbij en ik zag dat er nog een stekker ergens zit, voordat de kabel naar de meter gaat.

IMG_8831.jpeg
IMG_8831.jpeg (2.02 MiB) 145 keer bekeken

B13 is de sensor en X26 de stekker.

Ik kom dan uit achter de accu, bij meerdere stekkers.

IMG_8832.jpeg
IMG_8832.jpeg (1.75 MiB) 145 keer bekeken

IMG_8835.jpeg
IMG_8835.jpeg (1.98 MiB) 145 keer bekeken

De kabel er naar toe ziet er goed uit. Kan me niet voorstellen dat daar ergens een draadbreuk zit. Nog wel een hazelnoot gevonden. :laugh:
En hoe het vanaf die stekker gaat. geen idee. en of daar een kabelbreuk kan zitten........ :blink:
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Jandeman » zo feb 21, 2021 2:46 pm

En dan nog iets; kan ik de snelheidsmeter, km teller unit wel gewoon uitwisselen van de 300D en 300E?
de d gaat tot 220 km per uur, de e tot 240 km per uur, maar zo hard zal ik nooit gaan...
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Jandeman » zo feb 21, 2021 2:52 pm

IMG_8837.jpeg
IMG_8837.jpeg (1.57 MiB) 149 keer bekeken

deze unit bedoel ik dus. is maar 4 schroefjes.
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Gombal » zo feb 21, 2021 4:24 pm

Kan maar een kilometerteller is afgestemd op het differentieel.
Ik zie dat je auto uit 1989 komt.
Een 300E met automaat uit 1989 van voor september heeft een differentieel met een verhouding van 3,46.
Een 300D met handbak heeft dit ook dus die kun je uitwisselen.
Is jouw auto van na september 1989 dan heb je een differentieel met een verhouding van 3,07.
In dat geval is een exemplaar van en 250D met automaat een match, gaat echter maar tot 200.

Waar het omgaat is het K getal van de teller, dit staat met een stickertje achterop de teller. (Maar na zoveel jaar kan dit al verdwenen zijn)
Als dit gelijk is dan zijn de tellers zonder afwijkingen uitwisselbaar. Wijken de K getallen af dan gaat de teller niet de juiste snelheid aangeven.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam: Arjen
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Berichtdoor Jandeman » zo feb 21, 2021 5:20 pm

Bedankt Gombal!
Die diesel was ook een automaat. uit 1986.

maar mijn K's zijn helaas niet gelijk:
300E = K 720
300D = K 825
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Jandeman » zo feb 21, 2021 8:32 pm

En als het K getal niet gelijk is, kunnen de km teller en dagteller zeker ook niet overgezet worden??

Dan ben ik op zoek naar een km/h unit met K720 !
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor RD500sec » di feb 23, 2021 1:31 am

De teller die je zoekt, moet wel ASD hebben.
Kijk eerst wat er aan de huidige dagteller mankeert, mogelijk is het te repareren, of je kunt de dagteller van de diesel gebruiken.
RD500sec
Technisch adviseur
Technisch adviseur

500SEC

Berichtdoor Jandeman » wo feb 24, 2021 7:04 am

Dat uitwisselen heb ik geprobeerd en om dat te doen moest de wijzer eraf......
Dat is me niet gelukt. Vriend zei begin er niet aan.
Op dit forum ook veel mislukkingen hierover gelezen! :D :D
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Berichtdoor Gombal » wo feb 24, 2021 5:43 pm

Heb eigenlijk nooit last gehad met wijzers verwijderen.
Til bij de kilometerteller eerst de naald over het stoppinnetje heen en markeer waar hij dan uitkomt. (Origineel zit er reeds een markering aan de rand van de tellerplaat maar na zoveel jaar kan je veertje wat slap geworden zijn dus komt hij misschien op een andere plek uit)
Op die manier zet je hem straks weer terug zoals hij zat en geeft hij meteen weer de juiste snelheid aan.
Sloop een houten knijper en leg beide helften recht naast het zwarte rondje.
Sloop nog een houten knijper en steek beide dunne uiteindes onder het zwarte rondje.
Doe dit op zo'n manier dat je aan beide zijdes de liggende helften van de andere knijper zo dicht mogelijk bij het zwarte rondje kan leggen.
Beweeg nu voorzichtig de beide dikke uiteindes van de eronder gestoken knijper aan beide zijdes gelijkmatig naar beneden.
De naald zal nu gewoon van het asje afkomen en je sloopt op die manier niets. (Geen beschadigingen op je tellerplaat, geen krom asje enz)
Mocht het zwarte ronde van de wijzer afkomen duw hem dan aan 1 kant met je nagel voorzichtig iets naar binnen, je maakt een plat kantje.
Nu kun je het zwarte rondje er weer opklimmen, begin net het platte kantje en hij zit gewoon weer netjes vast.
Beste is om dat te doen als je de wijzer weer terug gemonteerd hebt en als hij op de juiste positie zit.

Zo kun je alle wijzertjes zonder schade verwijderen.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Gombal
Technisch adviseur
Technisch adviseur

Roepnaam: Arjen
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes-Benz W245 170 2008

Berichtdoor Jandeman » wo maart 03, 2021 8:29 am

Nou, ik kwam er niet uit en het ging me allemaal te veel tijd kosten.
Auto staat nu in Uden, bij Van den Brand. (iemand ervaring mee?)
Hopelijk valt het mee...
Jandeman
Senior Boarder
Senior Boarder

Vorige

Keer terug naar Techniek