Hallo, ik heb de auto even laten staan, nu weer begonnen:
Shostakovich124 schreef:Dan is de volgende vraag of je die 1,6 kOhm op de 15 pins clusterstekker meet.
Tussen pin 1 en 2 heb ik 37 kOhm gemeten. Nogmaals de sensor met massa gemeten en die was 1,26 kOhm.
Ik weet niet wat deze waarden me zeggen. Kan je me dit vertellen?
Even wat foto's voor de duidelijkheid waar ik wat heb gemeten:

- clusterstekker pin 1 en 2
- IMG_8824.jpeg (1.05 MiB) 212 keer bekeken

- temperatuur sensor geel omcirkeld
- IMG_8825.jpeg (1.55 MiB) 212 keer bekeken
Shostakovich124 schreef:Achterop de toerenteller/klok meter zit een "male-strip" met "female" stekker, met rood/witte draad, erop.
Die connectie is voor de klok, staat er op die female-stekker 12V?
Zo nee, probleem....
Zo ja, steek die op de male strip, en brug even de massa met een stukje los draad.
(zelf gebruik ik altijd 2 hirschmann klemmen en een losse accu, zie foto)
Het ene uiteinde in bus 1 van de clusterstekker, het andere uiteinde tegen de metalen achterkant drukken.
Wel je ervan overtuigen dat er goed contact is, blijft de klok nog steeds stilstaan?
Dit heb ik gedaan. Tijdklok blijft stil staan.
Shostakovich124 schreef:De toerenteller heeft een 2 draads aansluiting met 3-pins stekker.
Een zwart/rood/violet draad, staat daar "op contact" 12V op?
En een groen/gele, welke spanning meet je "op contact"?
Heb ik ook gedaan. het volgende meet ik:
Tussen polen 9,6 V
Tussen massa / groen geel 0,6 V
Tussen massa / zwart rood violet 11,5 V
Ook hiervan weet ik niet wat deze waarden me zeggen...
Ik heb het instrumentenpaneel nog van mijn oude 300D. ik wil de tijdklok en toerenteller uitwisselen. Kan dit?
De diesel loopt echter tot 6.000 toeren en niet tot 7.000, maar dan kan ik tocht iets zien en later een nieuwe bestellen.
Is dit een goed plan?

- IMG_8827.jpeg (2.1 MiB) 212 keer bekeken
Dagteller reset knop blijft niet hangen. Dat er een tikkend geluid uit het paneel komt klopt volgens mij wel, maar dit kan ik nu niet testen (kan nog niet rijden met de auto, eerst nieuwe automaten carterpan ontvangen en monteren).
De km teller van de oude 300D overzetten durf ik niet zomaar, deze mist twee stekkers die de 300E wel heeft.

- instrumentenpanelen
- IMG_8829.jpeg (2.28 MiB) 212 keer bekeken