W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 24 jun 2018, 21:29

Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuiten?

Alles omtrent het interieur (zoals bediening, bekleding, montage)

Moderator: Mafkees

Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuiten?

Berichtdoor -SK- » 30 jan 2018, 18:11

Nu heb ik een luchtrooster (positie: midden ) voor het dashboard binnen gekregen, maar er zitten nogal veel lelijke krassen op de linkerkant (aan de kant waar het instrumentencluster met de snelheidsmeter etc. zit). Vast en zeker met het uitbouwen gebeurd.

Zijn deze krassen (perfect) weg te krijgen door dit te spuiten met verf?
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1056
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Raytheman » 30 jan 2018, 19:05

Denk dat het met acryllak prima lukt. En dan zou ik zijdeglans nemen
Hier zet ik een levenswijsheid;
Zout gemorst? gooi er rode wijn overheen
Avatar gebruiker
Raytheman
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 03 jan 2018, 14:54
Woonplaats: Zwaag
Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor -SK- » 31 jan 2018, 00:09

Thanks Raytheman voor je idee.
Misschien heeft iemand dit al eens gedaan?

Als we hier eenmaal weten hoe (welke kleur verf en mat of zijdeglans) dit probleem op te lossen, dan wordt het een stuk makkelijker/hogere slaagkans een luchtrooster van de sloop te kopen.

Wat ik al wel heb gezien is dat je voorzichtig moet zijn met opschuren, als je dat ├╝berhaupt al moet doen, want dan kan je makkelijk de structuur van het oppervlak weghalen zodat je nooit meer een onzichtbaar eindresultaat kan realiseren.

Iemand een suggestie welke (RAL?)kleur het moet zijn?
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1056
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Raytheman » 31 jan 2018, 08:32

opschuren zou ik zeker niet doen. Misschien moet je het zelfs met een viltrollertje opbrengen ivm de structuur.
Het is RAL 9005
Hier zet ik een levenswijsheid;
Zout gemorst? gooi er rode wijn overheen
Avatar gebruiker
Raytheman
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 03 jan 2018, 14:54
Woonplaats: Zwaag
Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor -SK- » 01 feb 2018, 15:38

Zo, weer een stap verder bij de oplossing.
Ik heb wat geprobeerd.

Hieruit heb ik geleerd dat de verf:
1) Dun moet zijn zodat het makkelijk vloeit i.v.m. de structuur van het oppervlak = spuitverf;
2) MAT moet zijn.

De spuitverf breng je aan door het op een viltroller, spons of een stukje keukenrolpapier (van goede kwaliteit) te spuiten en vervolgens op het oppervlak van het luchtrooster te deppen.

Wel zoek ik nog naar een oplossing om eerst (alleen!) de krassen te vullen, zonder dat de rest van de structuur van het oppervlak veranderd wordt.

En ik zoek nog de definitieve bevestiging van de juiste kleur. Ik had nog een universele spuitbus liggen in de kleur matzwart (geen ralcode erop). Maar dat was te donker.

@Raytheman: Heb je RAL 9005 (=gitzwart) ooit geprobeerd of eens gelezen in documentatie van Mercedes-Benz?
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1056
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Raytheman » 01 feb 2018, 18:15

Er zit nogal verschil tussen 30 jaar oud plastic waar nooit wat aan gedaan is en nieuw of onderhouden plastic voor zover je plastic kan onderhouden.
Plastic is een aardolieproduct en kan dus ook met (afgewerkte) olie weer glimmend gemaakt worden. Poets het eerst eens op met een olieproduct en kijk dan nog eens of matzwart nog steeds in de buurt komt. Van origine is het zijdeglans.
Veel succes en ben benieuwd naar het resultaat!
Hier zet ik een levenswijsheid;
Zout gemorst? gooi er rode wijn overheen
Avatar gebruiker
Raytheman
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 03 jan 2018, 14:54
Woonplaats: Zwaag
Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Rojo124 » 01 feb 2018, 18:49

als je hem spuit moet je ze alle 3 spuiten denk ik

Maar heb je al bumperzwart geprobeerd...dat spul wat je met een doekje op zwarte kunststofdelen smeert....daar haal je toch de kleur mee naar boven van verweerde kunststofdelen

suc6 gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 877
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor -SK- » 01 feb 2018, 20:18

Het gaat niet om plastic. En alle drie luchtroosters spuiten is beslist niet nodig.

Maar om de metalen behuizing. De lamellen die daar inzitten, zijn trouwens in dezelfde kleur en ook van metaal.
De verf was al droog, maar inmiddels is de verf echt goed droog en uitgehard. Het uithardingsproces zal nog wel even doorgaan, maar zal vast en zeker 90%+ voltooid zijn.

Kennelijk is dat erg belangrijk voor hoe de kleur er uitziet, want waar het geverfd is geen kleurverschil meer. NB Alleen waar de krassen zitten heb ik met de verf gedept. Een duidelijke lijn tussen oud en nieuw zou je dan verwachten, maar heus, geen kleurverschil. En dat met universele mat zwart spuitverf. RAL onbekend. Mazzeltje.

Blijven twee vragen over:
1) Waarmee kan je de krassen (metaal wat is weggeschraapt) vullen voor een perfect resultaat;
2) (niet zo belangrijk meer maar wel leuk te weten) Is de RALcode van 'mat zwart' 9005 en zo nee, wat dan dan wel?
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1056
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor WillieW124 » 01 feb 2018, 21:42

Gewoon een nieuwe hale bij de dealer, dan heje het weer netjes en originaal, niet beginne te prutse dass toch zonde
In bytsje bryk is in minsk gelyk
Avatar gebruiker
WillieW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 689
Geregistreerd: 15 mei 2013, 18:31
Woonplaats: Prov. Friesland
Roepnaam: Willem
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Bram Jansen » 01 feb 2018, 23:24

Klopt, Ral 9005 is zwart.

Een goed resultaat voor dit soort "grappen" krijg je met Allgrund van Sudwest, de oplosmiddelhoudende.
Nadeel: Busjes van minimaal 750ml en je zut het moeten verspuiten in dit geval voor kleinere objecten.
Daarvoor heb je thinner of Allgrund verdunner nodig.
Je bent met die Allgrund verzekerd van een goeie hechting. Het is ook in zwart verkrijgbaar.
Het heeft een behoorlijk vullend vermogen dus mogelijk dat je de krassen er mee wegwerkt.
Het heeft een klein beeje glans.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1499
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor JosW124 » 02 feb 2018, 11:05

En wat gebeurd er met de verf als de verwarming voor langere tijd op max. staat?
Kunststof zet uit bij verwarming, gaat de verf dan daar in mee, of bladdert die dan af?

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 770
Geregistreerd: 12 dec 2013, 22:27
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor RD500sec » 02 feb 2018, 12:32

De roosters zijn zoals al vermeld, van metaal en net van kunststof.
Uit de miiddenroosters komt onverwarmde buitnlucht, bij de gewone verwarming, daar speelt dit totaal niet.
Uit de zijroosters komt verwarmde lucht als de kachel aanstaat, ik verwacht niet dat de temperatuur van de roosters ver boven de 60 graden komt, ver beneden de temperatuur dat de verf af gaat bladeren.
De buitenlucht wordt verwarmd door het koelwater van ca. 80 graden, warmer als dat kunnen de roosters al niet worden, ook dat is ver beneden de tmpertuur dat de verf afbladert.
De metalen roosters zijn bij Mercedes ook van een laklaag voorzien, de zorg om het afbladeren lijkt mij onghegrond.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 496
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Raytheman » 02 feb 2018, 16:10

effe voor de duidelijkheid; we hebben het toch hierover?
Plastic dus. Heb net even in de schuur gekeken voor de zekerheid :D
Bijlagen
luchtrooster.jpg
luchtrooster.jpg (25.34 KiB) 187 keer bekeken
Hier zet ik een levenswijsheid;
Zout gemorst? gooi er rode wijn overheen
Avatar gebruiker
Raytheman
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 03 jan 2018, 14:54
Woonplaats: Zwaag
Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Bram Jansen » 02 feb 2018, 16:36

Dit is geen middenrooster, dus inderdaad plastic. Maar ik heb begrepen dat het over het metalen middenrooster gaat.

Dus even lezen! (Positie midden) staat er.
Avatar gebruiker
Bram Jansen
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 1499
Geregistreerd: 04 okt 2013, 10:13
Woonplaats: Dit forum
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Raytheman » 02 feb 2018, 19:08

O, maar dat had ik wel gelezen hoor. Kan me alleen niet voorstellen dat de zijroosters van plastic worden gemaakt en het middenrooster, waar notabene koude lucht uit komt, van metaal zou zijn. Zal morgen eens effe kijken..
Hier zet ik een levenswijsheid;
Zout gemorst? gooi er rode wijn overheen
Avatar gebruiker
Raytheman
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 189
Geregistreerd: 03 jan 2018, 14:54
Woonplaats: Zwaag
Roepnaam: Ray
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1987
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor Rob Hackert » 02 feb 2018, 20:41

het frame is van gespoten aluminium, de verstelbare roosters zijn van plastic
Rob Hackert
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 27 jan 2014, 22:18
Roepnaam: rob
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: w111 1959
W123 1980, 1983
W124 1986


Re: Is luchtrooster (midden) te repareren door het te spuite

Berichtdoor -SK- » 03 feb 2018, 01:36

Zo is het, alleen de verstelbare lamellen zijn van plastic, de rest (het huis met de vaste lamellen) zijn van metaal.
Ik neem het van je aan dat het aluminium is, gewichtbesparend :handgestures-thumbupright:

De puzzel is bijna gekraakt.
Nu zoek ik nog alleen iets om alleen de krassen mee te vullen, zonder dat de originele structuur van het oppervlak verdwijnt.

Zoiets:
https://www.amazon.com/Bondo-801-Professional-Glazing-Putty/dp/B004BYKICG/ref=as_li_ss_tl?s=aps&ie=UTF8&qid=1509177545&sr=1-2-catcorr&keywords=bondo+spot+putty&linkCode=sl1&tag=3m0d-20&linkId=859b78b98925b12bf9d0b742c420d16e (bij dode link zie afbeelding)

Zou dat werken?

Maar dat is Amerikaans. Wat zou het alternatief zijn in Nederland?
Weet iemand iets van 3M of een ander hier bekend merk?
Bijlagen
glazing and spot putty.jpg
glazing and spot putty.jpg (46.09 KiB) 150 keer bekeken
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1056
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Interieur

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten