W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 jul 2018, 11:27

klepstoters of toch de koppakking

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Joop68 » 08 jun 2018, 17:06

Mijn 200D heeft de laatste tien jaar hoofdzakelijk geslapen in een lekkere verwarmde garage tot zijn eigenaar overleed en ik hem daar wakker heb gemaakt.

Al het noodzakelijke onderhoud gedaan wat je mag verwachten na 10 jaar rust en hij rijd ook prima nu bijna 6000 km verder en hij klinkt goed (wat je mag verwachten met 133000 km op de klok)

Behalve een paar minuten na de koude start, klinkt of dat de klepstoters niet helemaal goed hun werk doen.
Na een kilometer of 5 is dat totaal weg, wat niet weg is is de dansende oliedruk meter waar ik al diverse verhalen hier over heb gelezen. Wat ik uit de diverse posts opmaak heeft dat meestal met de koppakking te maken.

Maar ook dit is na een tijdje over meestal zo rond de 30 a 40 km. maar duurt in mijn ogen erg lang voor de olie druk stationair terug valt naar ongeveer 1,5 bar...blijft zeker de eerste 10 km stationair op 3 bar staan en loopt dan de volgende 30 a 40 km langzaam al dansend terug. hij klinkt dus 5 km nogal rauw daarna loopt hij op het gehoor erg mooi.

Totaal geen olie verbruik of rook, en ook geen koelvloeistof gebruik, ik heb hem voor de zekerheid koud afgeperst en blijft mooi op druk.

Mijn voorgevoel zegt dat er misschien een klepstoter zijn werk niet goed doet na het lange stilstaan, maar de vele verhalen hier over de dansende meter en de koppakking doet me twijfelen.

Setje stoters bestellen of als ik dat los heb gelijk maar even doorgaan naar de koppakking????
Joop68
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 mei 2018, 09:06
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Joop
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1988 Remault trafic camper


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Gombal » 08 jun 2018, 23:34

Voordat je een koppakking wisselt zou ik eerst alle andere zaken uitsluiten.
Dat de meter bij 10 km nog op 3 bar staat is heel normaal, je olie is pas na minimaal 20 km een beetje op temperatuur. Koelvloeistof al na een paar km. Je ziet echter aan de oliedrukmeter wanneer je olie warm is en 30 tot 40 km is helemaal niet vreemd.
Sluit voor het dansen ook eerst uit dat het niet aan je sensor of oliedrukmeter in je tellerbak ligt, is een stuk minder werk als een koppakking wisselen.
Hydraulische klepstoters is een bekend fenomeen, als hij zo lang stil gestaan heeft zou me dat ook niets verbazen dat er 1 of meerdere wat minder zijn.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Joop68 » 09 jun 2018, 07:35

Oke, dus die druk is normaal, ik had het idee dat die sneller terug moest lopen.
Ik ga de meter eens testen, is dat gewoon iets van druk op zetten ??
En is de sensor ook te testen, zou me ook niet verbazen dat er iets van vuil in zit.

Wat de klepstoters betreft, als die rot zijn klopt het dan dat die alleen koud het geluid maakt of dat die hoognodig gesteld zouden moeten worden. Die Hydraulische klepstoters kan je niet uit elkaar halen en schoonmaken toch??
Joop68
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 mei 2018, 09:06
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Joop
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1988 Remault trafic camper


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Gombal » 09 jun 2018, 09:40

Hier 3 documentjes waar je wat verder mee kan.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Joop68 » 09 jun 2018, 11:13

Top dank je wel
Joop68
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 mei 2018, 09:06
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Joop
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1988 Remault trafic camper


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor John.M » 09 jun 2018, 14:37

Klepstoters zoals je beschrijft is zeker tijd om te vervangen
Controleer idd eerst je tellerbak en ook de sensor, als je die wilt vervangen 1 advies koop een originele!
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1474
Geregistreerd: 08 okt 2012, 13:29
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Ford Fiesta 1.0
W201 190D 1986


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Bart_vg » 09 jun 2018, 19:00

Die klepstoters kan je niet stellen, enkel vervangen.
Geluid heb je in het begin enkel bij koude motor, later ook al bij file rijden en uiteindelijk krijg je het bijna niet meer weg. Gelijk vervangen die stoters, is heus niet zo veel werk en best leuk om doen
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 484
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Joop68 » 12 jun 2018, 06:34

Nieuwe set stoters is besteld, dus die gaan er zeker in. Ik ga binnenkort even kijken wat er met die meter aan de hand is.

Ik laat weten hoe het afloopt :)
Joop68
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 mei 2018, 09:06
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Joop
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1988 Remault trafic camper


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Nico 43 » 14 jun 2018, 19:44

Die dansende oliedrukmeter had ik precies zo en nadat de sensor was vervangen deed hij het weer zoals het hoort hoop dat het bij jouw ook de oplossing is ;)
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1425
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Jki8043 » 15 jun 2018, 05:41

Hallo Joop

Als je wil weten hoe je koppakking is wat betreft olielekkage, kun je het makkelijkste gewoon even het uitlaatspruitstuk losdraaien. Die kant van het blok is altijd makkelijk bereikbaar. Spruitstuk zit vast, in mijn geval, met koperen moeren (waar zie je dat tegenwoordig nog) .
Als je hem iets lostrekt van het blok, kun je je vinger in de uitlaatpoort steken. Komt hij er nat, onder de olie uit, weet je dat je een lekkage op die betreffende cilinder hebt.
Ik had onlangs ook een dansende oliedrukmeter, en ook enorme rook, bleek het oliekanaal bij cilinder 1 te zijn die lekte in de koppakking, en dat na 33 jaar !!
Na het zelf vervangen van de koppakking weer 100% en totaal geen rook meer(althans duidelijk zichtbare rook)
Op mijn oude koppakking waren duidelijk sporen zichtbaar van lekkage, ook bij andere cilinders, echter minimaal. Zal de ouderdom zijn, bij mensen is dat ook, na verloop van tijd, krijg je steeds meer last van lekkage, haha.

Succes met je Benz.
Avatar gebruiker
Jki8043
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 23 apr 2016, 20:45
Woonplaats: Zwolle
Roepnaam: John
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Seat ibiza


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Bart_vg » 16 jun 2018, 07:46

Jki8043 schreef:Als je hem iets lostrekt van het blok, kun je je vinger in de uitlaatpoort steken. Komt hij er nat, onder de olie uit, weet je dat je een lekkage op die betreffende cilinder hebt.

Das een goeie tip!
Ga ik ook eens checken
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 484
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Nico 43 » 17 jun 2018, 18:15

Je kunt toch ook een lekke koppakking hebben zonder dat je olie of koelwater kwijtraakt dat heb ik een keer gehad bij een golf 3 die scheur zat precies tussen twee kanalen in.
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1425
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Joop68 » 11 jul 2018, 07:30

Sorry voor de late reactie maar was even erg druk en de Benz moest even niet zeuren en doorwerken.

Intussen met behulp van de docjes van Gombal bezig geweest met de sensor en na het loshalen kwam er al wat troep uit de leiding, heb die toen ook maar even bij de oliedruk meter los gemaakt en een boterhamzakje om de leiding gedaan om troep te voorkomen en even goed doorgeblazen. daar kwam nogal wat stukje aangekoekte olie uit de sensor ook even goed gereinigd boel in elkaar en meter staat mooi stil.

Daarna een setje nieuwe stoters van taxi teilen gemonteerd en hij loopt weer zonder bijgeluiden, dat was de 100 euro meer als waard.

Ondanks dat ik redelijk overtuigt was dat alles nu goed is toch nog even het advies van Jki8043 opgevolgd en het spruitstuk losgegooid...alles compleet droog :D

Nog steeds redelijk ongelooflijk dat je zo'n ouwe Duitser na 10 jaar slapen wakker maakt er wat verse olie e.d. in gooit en dat die dan redelijk probleemloos zijn werk weer gaar doen, zo worden ze niet meer gemaakt tegenwoordig. :handgestures-thumbup:
Joop68
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 16 mei 2018, 09:06
Woonplaats: Nieuwegein
Roepnaam: Joop
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1988
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 1988 Remault trafic camper


Re: klepstoters of toch de koppakking

Berichtdoor Nico 43 » 11 jul 2018, 14:30

Dat is nog eens een mooi verhaal mooi dat alles opgelost is zowel je oliedruk sensor en de klepstoters dus hij had echt 10 jaar stil gestaan.

Ook mooi dat je spruitstuk mooi droog is.

Ik zie op You Tube wel eens filmpjes van Mercedes diesels die nog langer hebben stil gestaan buiten in het bos en ze zetten er een nieuwe accu in en na een paar minuten starten en lopen :handgestures-thumbup:

Het blijft een Mercedes toch.
Mensen met verstand rijden Mercedes
Avatar gebruiker
Nico 43
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1425
Geregistreerd: 19 aug 2012, 18:44
Woonplaats: Ermelo
Roepnaam: Nico
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1988
Automaat: Ja
LPG: Nee


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron