Lekke slangen, lekke koppakking zou met de druktest van de garage wel gevonden moeten zijn. Lekke koppakking manifesteert zich of in oververhitting en drukopbouw/borrelen in het koelsysteem (borrelen in het expansievaatje), of doordat er merkbaar water in de motorolie komt (bij warme motor ziet de olie er bruinig uit).
Zelf heb ik bij een Renault ooit eens een lek in een koelslang gehad, die pas boven 2000 toeren zachtjes begon te lekken (maar zoiets zou met het onder druk zetten van het koelsysteem wel naar buiten moeten komen).
Het zou ook zo maar het koelblok van de radiator kunnen zijn.
Het kan na 25 jaar gebeuren dat dit door water/zout/vuil etc. zodanig is aangetast dat het her en der verteerd is en daardoor zweet. De lekkages die hier optreden verdampen meteen en zijn hierdoor amper zichtbaar.
Veeg eens met je hand over het koelblok (zelf heb ik hierbij eens met de minste moeite bijna alle lamelletjes die tussen de koelribben zitten zo kunnen wegvegen => nieuwe radiator en probleem opgelost).
Een andere ervaring (tjonge, tjonge, ik lijk wel een heel ervaren sleutelaar
, maar dit is de ervaring van ruim 12 jaar dagelijks in auto's ouder dan 25 jaar rijden; dus meer door schade en schande wijs geworden) is dat ik een soortgelijk probleem heb gehad in een Amazon; motorblok nieuw, radiator goed, slangen nieuw, nergens zichtbare lekkage, maar toch elke keer koelvloeistof bijvullen
.
Uiteindelijk dan toch maar zo'n blikje van die kattebakkorrels (leak-stop of iets dergelijks) in het koelsysteem gedaan (van dit soort middelen ben ik verder geen voorstander; is over het algemeen een lapmiddel dat je echte probleem niet weghaalt), maar in dit geval een wondermiddel: nog jarenlang veel kilometers gemaakt zonder ooit nog koelvloeistof hoeven te bijvullen. Belangrijkste voorwaarde: zorg dat al je andere componenten goed zijn.
Controleer ook voor de zekerheid je voetenruimte, dat je dus niet je koelvloeistof uit je kachel verliest en dat ondertussen de geluiddempende matten en je bekleding doorweekt raakt..
Succes en ik ben benieuwd of je het lek boven water krijgt........
Robert