W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 jan 2018, 12:39

(Koude) startprobleem 230E

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

(Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor nuri44 » 08 dec 2017, 18:56

Beste mensen,

Ik heb jullie advies nodig.

Ik zit met een koude startprobleem bij mijn 230E. In de afgelopen tijd had ik al wat problemen met starten van de auto en op een gegeven startte die pas na 5x draaien aan de sleutel en vervolgens startte die helemaal niet meer.

Bij de garage waar ik de afgelopen 2 weken mijn Mercedes heb liggen hebben we de OVP, de spinnekop en de gasklephuis, de brandstofpomp en de temperatuursensor vervangen. Geen hiervan heeft geholpen. De bougies, kabels, rotor en verdelerkap zijn enkele maanden geleden al vervangen. Er is tevens wat lucht getapt als het ware.

We weten het niet meer eigenlijk. De Brandstofpomp is gemeten in de zin van benzine toevoer, daarvan komt de Bar uit op 3 Bar. We dachten dat het hieraan lag. Wie weet hoe hoog deze druk die vanuit de pomp komt moet zijn?

In de forum heb ik ook niet direct kunnen vinden wat de oplossing kan zijn in mijn geval.

Alle advies is welkom. Alvast dank.
Avatar gebruiker
nuri44
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 09 jan 2017, 10:17
Roepnaam: nuri
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Rojo124 » 08 dec 2017, 19:09

Komt er brandstof uit de injectoren en is er een vonk op de bougies ?
waarschijnlijk zijn er 2e hands onderdelen gebruikt bij vervanging...is de EHA ook vervangen?...gasklephuis incl potmeter?
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 791
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Rojo124 » 08 dec 2017, 19:17

Volgens mij moet de brandstofdruk 5.3/5.5 zijn...ik verdenk de EHA....heb je deze vervangen of kun je deze uitwisselen voor een andere ?
In de aanvoer naar de spinnekop zit een zeefje/filtertje...zit deze niet dicht ?
http://www.w124-zone.com/downloads/MB%2 ... 3-1603.pdf

dit pdf is voor de m103 maar de m102 is qua brandstofdruk hetzelfde denk ik.
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 791
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor nuri44 » 08 dec 2017, 20:42

Dank voor de reactie.

Uit de injectoren komt er geen benzine heb ik begrepen. Daarnaast is de EHA de Spinnekop gasklephuis compleet vervangen. Er komt wel vonk uit de bougies.

Ik zou niet weten hoe het zit met dat zeefje.
Avatar gebruiker
nuri44
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 09 jan 2017, 10:17
Roepnaam: nuri
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor ReinierD » 09 dec 2017, 13:21

Minimaal 4 atm. Je hebt CIS injectoren, die verstuiven pas boven de 4 atmosfeer. Als deze cis het eerder doen zijn ze kapot.
Als je start pompt de benzinepomp de druk op 6 atm, start je niet meer zakt de benzine druk tot 4 dus en die hoort in stand te blijven als de motor poosje met rust gelaten wordt. Als je vonk heb zou ik de benzinedrukken controleren (T stukje maken en met drukmetertje van je bandenpomp bijvoorbeeld).
suc6
ReinierD
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 106
Geregistreerd: 30 maart 2011, 15:32
Woonplaats: Nunspeet
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: burton cabrio 28pk's!
1983
audi 80 1993


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor nuri44 » 10 dec 2017, 22:29

dank voor de reactie Reinier.

in het weekend heb ik het druk gehad. ik zal jouw advies even aankaarten bij mijn monteur. bedankt nog
Avatar gebruiker
nuri44
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 09 jan 2017, 10:17
Roepnaam: nuri
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Hulzie » 11 dec 2017, 05:32

Tankfilter niet verstopt?
300 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor RD500sec » 11 dec 2017, 15:57

Er is tevens wat lucht getapt als het ware


Ik heb geen idee wat er bij deze actie is gedaan...

De onderdelen die je noemt, kunnen stuk voor stuk voor (start) problemen zorgen.
Uitwisselen zonder diagnose is zoals je al merkt, niet erg zinvol.
Ga naar iemand die verstand heeft van het KE-Jetronic systeem, laat hem diagnose stellen en je probleem verhelpen.

Zijn de ontstekingsdelen van Bosch of van Beru?
Je hebt ze recent vervangen door nieuwe en sluit ze nu uit.
Toch raad ik je aan de rotor en de kap te inspecteren als je dat nog niet gedaan hebt.
Beru heeft in het verleden een slechte naam opgebouwd door rotors die doorsloegen, verbranden, soms al na een paar weken.

Zijn de vervangen onderdelen nieuw? (Spinnekop niet, die zal gebruikt zijn of gereviseerd)
Of gebruikt en wordt er aangenomen dat ze goed zijn, of zijn ze getest en goed?
Of worden ze uitgewisseld met een probleemloos functionerende auto?

Wissel je delen uit van een sloper, weet je niet de staat van de delen, maak je je probleem mogelijk alleen maar groter.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor nuri44 » 11 dec 2017, 22:51

Ik ben zelf nou niet de techneut onder ons moet ik zeggen maar ik heb me laten vertellen dat er iets van lucht is getapt. weet niet exact waar en hoe.

De ontsteking bougies, kabels, rotor en de verdelerkap zijn allemaal nieuw van Bosch. Maar ik zal het even aangeven bij mijn monteur.

Alle andere onderdelen heb ik me laten vertellen dat het allemaal werkende onderdelen zijn. Ze zijn niet nieuw.

Ik zal ieder advies meenemen uiteraard. Met een niet startende auto is het nogal lastig om andere deskundigen op te zoeken die wellicht ook niet in de buurt zijn.
Avatar gebruiker
nuri44
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 09 jan 2017, 10:17
Roepnaam: nuri
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor nuri44 » 11 dec 2017, 22:52

Tank filter zullen we ook even bekijken.
Avatar gebruiker
nuri44
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 09 jan 2017, 10:17
Roepnaam: nuri
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor nuri44 » 11 dec 2017, 22:52

Dank jullie wel voor de reacties.
Avatar gebruiker
nuri44
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 09 jan 2017, 10:17
Roepnaam: nuri
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Hulzie » 12 dec 2017, 05:30

Accu laten doormeten, je bent 100% startvermogen nodig, geen 95% dan doet ik ook koud raar en warm loopt ie goed.
300 Turbo Diesel Automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1845
Geregistreerd: 23 dec 2011, 16:57
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: 300D Turbo
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 350 cgi cls;
Alfa 4 2014
2x Suzuki Intruder VS 1400


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor RD500sec » 12 dec 2017, 16:21

Ik zal ieder advies meenemen uiteraard. Met een niet startende auto is het nogal lastig om andere deskundigen op te zoeken die wellicht ook niet in de buurt zijn.


Dat is inderdaad lastig...
Afhankelijk van waar en wanneer de 3 bar druk is gemeten kan dit wel of niet goed zijn.
Als je de motor start met de luchtweger licht ingedrukt, wil hij dan wel aanslaan?
Hiervoor moer het luchtfilter gedemonteerd worden.
Als dit niet lukt, kan je het brandstofpomprelais eruit halen, bus 7 en 8 doorverbinden, de pomp draait dan continu.
Als je dan de luchtweger indrukt, zou er brandstof in moeten spuiten. En de motor aan moeten slaa

P.s.
Een accu die 95% is, zal er niet voor zorgen dat de motor geen brandstof krijgt naar mijn idee.
Zolang de motor vlot rond gaat op de startmotor, zal de auto aan moeten kunnen slaan, als er geen storingen zijn.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Rojo124 » 12 dec 2017, 18:11

Je hebt gelijk Richard....maar ook als de potmeter op contact meer als 1.0 volt aangeeft of als het Duty cycle te ver links of rechts (buiten startbereik) staat krijg je de motor met geen mogelijkheid aan de praat.

Dus we weten niet waar ze allemaal aan hebben zitten draaien/afstellen...een beetje garage test eerst of er brandstof/vonk/lucht is...zoniet dan kun je het schudden.

geen of een zwakke vonk kan duiden op een slechte bobine of ontstekingsmodule of beide (aannemende dat de rest van de ontsteking nieuw is )

en misschien een rare opmerking maar...zit er wel benzine in de tank...je zal niet de eerste zijn .
Als het gasklephuis incl EHA / spinnekop/potmeter is vervangen door een 100% goede uit een rijdende auto dan moet de motor starten...zoniet dan kan je de oude seting wel weer terug plaatsen en verder zoeken.

Datgene wat Richard zegt kun je nog even proberen...de plaat op het gasklephuis een heel klein beetje indrukken 2a3mm en dan een ander laten starten.....ook even de stappenmotor testen of hij open gaat (klikt) tijdens op contact/starten.

suc6
gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 791
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor nuri44 » 18 dec 2017, 14:48

Hallo allemaal,

Afgelopen tijd heb ik helaas niet veel kunnen doen aan de auto of laten doen. Ik heb het erg druk in mijn prive omgeving. Komende tijd wil ik het weer oppakken. Volgens mijn monteur kan het liggen aan de koude startventiel. Die zal binnenkort nog vervangen worden.

Ik neem de adviezen mee. Als ik erbij ben zal ik aankaarten en de nodige tests laten uitvoeren.

Bedankt!
Avatar gebruiker
nuri44
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 77
Geregistreerd: 09 jan 2017, 10:17
Roepnaam: nuri
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1990
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Rojo124 » 18 dec 2017, 17:18

Uitschakelen dat koudstartventiel....(stekkertje los halen)....een vervuild ventiel doet meer fout dan goed bij de koudstart.....en heeft niks met de koudloop te maken...hij injecteerd maar een paar seconden ..maar net lang genoeg om een paar bougies te verzuipen.

gr Ron
________________________________________________
W124 260E 1986 Rauchsilber-metalliclack (702)
Avatar gebruiker
Rojo124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 791
Geregistreerd: 06 feb 2011, 19:59
Woonplaats: Rotterdam
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor RD500sec » 18 dec 2017, 17:58

Volgens mijn monteur kan het liggen aan de koude startventiel.


Je monteur weet het niet, blijkbaar. Hij zou een cursus storing zoeken moeten volgen, nu is hij steeds aan het raden wat het zou kunnen zijn met weinig geluk... Ik hoop dat hij dat zelf ook inziet als hij de rekening opmaakt.

Hoe kan een koude startventiel ervoor zorgen dat de injectoren niet inspuiten?
een koude startventiel werkt onder de 15 graden, je had al last toen de temperatuur nog hoger was.
Het zou kunnen, maar is niet erg waarschijnlijk (gezien je eerdere verhaal), dat het koudestartventiel lekt, dan loopt de motor continu te rijk, maar zal hij nu toch makkelijk aan moeten slaan, en de eerste km's koud goed rijden. (en dat doet hij niet)

De gemeten te lage druk van 3 bar zou een aanwijzing kunnen zijn, als die op de juiste plaats is gemeten.
In het systeem zijn meerdere drukken aanwezig, waar en hoe is er gemeten?

Is de rubber mof onderaan de luchtweger goed over de gasklep geplaatst toen de complete brandstofverdeler met luchtmassameter is vervangen?

Hoor je het stationair regelventiel schakelen als je de auto op contact zet? Hoor je hem niet, meet je dan wel spanning op het ventiel? (Geen sluiting maken hierbij, dat kost je de computer)

Meet je spanning op de Elektrische Hydraulische Actuator? (Geen sluiting maken hierbij, dat kost je de computer)

Is de systeemdruk regelaar al bekeken op lekkage? (dat is dat potje wat in de retourleiding bij de brandstofverdeler zit, met een wit slangetje naar de inlaat, carterventilatie, daar mag geen brandstof uit komen)
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Micha12345 » 19 dec 2017, 00:53

25591624_1358511947609761_3552034519902692678_n.jpg
25591624_1358511947609761_3552034519902692678_n.jpg (52.67 KiB) 141 keer bekeken
Avatar gebruiker
Micha12345
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 569
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor Micha12345 » 19 dec 2017, 00:56

Als je in de buurt venlo woont wil ik er wel naar kijken (gratis) want je zit lukraak onderdelen te vervangen terwijl het daarlijk iets kleins is.
Avatar gebruiker
Micha12345
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 569
Geregistreerd: 05 jan 2016, 20:46
Woonplaats: Venlo
Roepnaam: Michael
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Nissan Micra 1989 1.2 k10
Lancia Lybra SW 2.0 20v Comfortronic 2000


Re: (Koude) startprobleem 230E

Berichtdoor RD500sec » 19 dec 2017, 20:49

Dat is een mooi aanbod, als ik het goed heb zit Nuri in Zuid Holland, niet direct bij jou in de buurt.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: E300T Turbodiesel
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten