door BobKoppert » vr mei 03, 2019 8:33 am
Als je zo weinig km's maakt raad ik je af om op LPG te gaan rijden, die investering krijg je er niet snel uit. Wil je ooit weer van de auto af, dan werkt LPG niet verkoopbevorderlijk.
Ik rijd nu 6 jaar in een 300E op gas. In ieder geval bij dit motortype (M103) is de cilinderkop gevoelig voor scheuren/lekke koppakking. Hoe dat bij een 280/320 (M104) zit weet ik niet. Bij mijn 300E was ik bij 2,5 ton de sjaak; lekke koppakking. Vervolgens is een kop met geharde klepzittingen geplaatst en inmiddels ben ik ruim 2 ton verder en draait de motor nog steeds als een tierelier...
Verbruik 1:7, een 280 zal iets zuiniger zijn dan een 300, de mijne heeft echter een handbak, maar goed, bij de huidige prijzen voor LPG zal dit financieel niet veel uitmaken.
Zolang de ontsteking 100% is rijdt een oude Benz op gas prima, is dit 99% dan kun je problemen krijgen die je rijgenot behoorlijk kunnen verpesten. Ik vind de mate van bedrijfszekerheid op LPG behoorlijk, maar je zal nooit de betrouwbaarheid krijgen van een Benz op benzine, laat staan een diesel. Heb je een goede gasboer in je woonomgeving die overweg kan met Youngtimers, dan helpt dit heel erg. Heel veel garages kunnen en willen niets met LPG.
Bijkomend nadeel met LPG: je actieradius is vaak klein, afhankelijk van de grootte van de tank natuurlijk, maar bij een S124 heb je vaak een ringtank, mooi weggewerkt onder de vloer, dat dan weer wel, maar die zijn niet heel groot.
Overigens lijkt me dit wel een mooi exemplaar, succes!