W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu vr jan 15, 2021 9:08 pm

Lucht & Diesel,

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Lucht & Diesel,

Berichtdoor JosW124 » ma dec 28, 2020 10:24 pm

Twee dingen die moeilijk samen gaan.
Toen ik de E250 TD van eind '93 kocht met 450K op de teller had ik problemen met het diesel systeem.
De plastic leidingen tussen pomp, filter, tank waren verhard en zogen lucht aan.
Na ze allen vervangen te hebben was het probleem opgelost.
Echter na 50K gereden te hebben, ondervind ik wederom hetzelfde probleem.
Vraag; om de hoeveel km dienen deze vervangen te worden?
Dit alvorens verder te zoeken.
Alles is droog, ik kan geen lekkage van diesel vinden, echter, de leiding van de pomp naar het filter vertoont luchtbellen, de rechtse op het filterhuis kijkend vanaf de voorkant van de auto.

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor John.M » di dec 29, 2020 8:34 am

Is lastig zo iets van te zeggen Jos, hoe is het gesteld met het kleine filtertje bij het filterhuis. Ik weet dat daar nog wel eens lekkage zit.
IMG_5879.JPG

IMG_5880.JPG


Dit filtertje en deze leiding compleet vervangen, gaan niet heel lang mee leert mijn ervaring ;)
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
Avatar gebruiker
John.M
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1603
Geregistreerd: ma okt 08, 2012 1:29 pm
Woonplaats: Prov. Utrecht
Roepnaam: John
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W116 280SE 1974
R170 230 Kompressor
W124 300E 1987
W169 A160 2011


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor JosW124 » di dec 29, 2020 10:50 am

Dag John,

Hartelijk dank voor jouw reactie.
Wat lastig is, is dat ik nergens een drup diesel kan traceren, dus ergens kan er lucht in het systeem komen, maar de diesel blijft er in.
Dus ja, hoe de luchtlekkage dan te vinden?
Als de auto eenmaal loopt en de lucht er uit is, rijdt deze prima.
Volgende ochtend is het probleem weer terug
Omdat de motor ook inhield heb ik het hoofdfilter vervangen om er zeker van te zijn dat het niet lag aan een verstopt filter.

Ik ben niet blij met die frutslangen op de OM 604, het oude systeem met vaste leidingen is betrouwbaarder en levert weinig problemen op.

Het filter en slang op jouw foto heb ik nog nooit vervangen.
Lullige is dat ik ver van de MB dealert woon en dus voor elk onderdeel zo'n 100km moet rijden, vandaar dat ik liever eerst tracht te bepalen waar het aan ligt.

Met vriendelijke groet, Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor Janneman » di dec 29, 2020 8:48 pm

Waar ik last van gehad heb, waren de stukjes leiding die vanaf de autobodem over de achteras zo naar de tank gaan.
precies boven de as, tussen het vuil wat daar achterblijft begon het wat te krokant te worden.
Ik heb deze stukken vervangen door flexibele brandstof slang en sindsdien geen problemen meer gehad met slecht lopen.
Janneman
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: ma jun 01, 2015 7:19 pm
Woonplaats: Assen
Roepnaam: Jan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.3-16V
1986
W124
230CE
1989
W203
C180K
2004


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor JosW124 » di dec 29, 2020 10:02 pm

Dag Janneman, maar had je daar dan ook een lekkage van diesel?
Ik bedoel, de ruimte die de lucht inneemt jkan toch pas dan ontstaan als er diesel weg kan vlieien?
Of was dat geabsorbeerd bij het vuil?
Het is miniem, als de auto éénmaal loopt is er geen probleem meer.

Bedankt voor het meedenken,

Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor Hulzie » wo dec 30, 2020 7:09 am

1 lekkage en je bent het haasje. Ik heb 2 diesels geleden hetzelfde gehad, van achter naar voor alles los gehad , uit voorzorg alles wat rubbers was vervangen, heidens karwei, en s morgens om 05 uur na een km of 3 stond ik weer aan de kant.

Een lang verhaal kort te maken, er zat een rubbertje iets scheef achter mijn brandstof filter vooraan de motor van de voorzijde af gezien, dat ding wat je eens in de zoveel tijd hoort te vernieuwen. Niet die eerder hier genoemd wordt, maar die grotere blauwe was dat bij mij die je met sleutel 17 of 19 losmaakt.

Succes met het opsporen van jou oorzaak.
S 430 V8 automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: vr dec 23, 2011 4:57 pm
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor Shostakovich124 » wo dec 30, 2020 11:46 am

JosW124 schreef:ik kan geen lekkage van diesel vinden, 
echter, de leiding van de pomp naar het filter vertoont luchtbellen
de rechtse op het filterhuis kijkend vanaf de voorkant van de auto.

De reden dat je geen zichtbare lekkage hebt, is omdat het lek hoger zit dan het niveau in de tank.
De diesel stroomt terug naar de tank.
Als het lek lager zou liggen, had je zichtbare lekkage.
Op de brandstofpomp zit een hevelpompje, die heeft een pers- en zuigzijde.
Die rechtse leiding waar je luchtbellen in ziet, is de eerste leiding aan de perszijde.
Dan zit de lek iig in de zuigzijde van het hevelpompje anders had je wel een zichtbare lekkage
want de opbrengst van dat pompje is meer dan er wordt verbruikt.
Dat betekent al heel wat minder mogelijkheden waar een lekkage kan zitten.
Ik heb een lijstje met onderdelen, o.a. o-ringen/pakkingen + artikelnummers, die oorzaak kunnen zijn.
Als jij die wil, laat je dat maar weten.
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 308
Geregistreerd: za mei 25, 2013 6:42 pm
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor JosW124 » wo dec 30, 2020 12:02 pm

Een goede dag Geert,

Hartelijk dank voor jouw reactie.
Ik zoek me suf, maar heb het lek nog niet kunnen vinden.
Ik begrijp jouw uitleg goed, maar het blijft mij een mirakel waarom er geen diesel naar buiten wordt geperst terwijl er wel lucht in het systeem kan komen.
Ik maak graag gebruik van jouw aanbod van het lijstje.
Als ik de auto start met het gaspedaal ingedrukt, pakt deze na korte tijd op en kan ik er gewoon mee rijden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik erger me 'dood' dat Mercedes de koperen leidingen vervangen heeft door plastic buisjes die verharden met de tijd en uiteindelijk de geest(lucht) geven.Het is vragen om problemen.

Heb een fijne dag,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor Shostakovich124 » wo dec 30, 2020 2:19 pm

JosW124 schreef:Ik begrijp jouw uitleg goed,
maar het blijft mij een mirakel waarom er geen diesel naar buiten wordt geperst
terwijl er wel lucht in het systeem kan komen.

Ik erger me 'dood' dat Mercedes de koperen leidingen vervangen heeft door plastic buisjes
die verharden met de tijd en uiteindelijk de geest(lucht) geven.


Voor transport van vloeistoffen heb je een drukverschil nodig, daarvoor zorgt die hevelpomp.
De (vloeistof)druk in de leidingen aan de zuigzijde van de hevelpomp is lager dan de buitenluchtdruk.
Feitelijk wordt er dus eigenlijk via die lekkage, lucht in de leiding geperst.
Aan de perszijde van de hevelpomp is de (vloeistof)druk hoger dan de buitenluchtdruk.
Als daar een lek zou zitten, wordt er diesel naar buiten geperst.
Dit geld tijdens draaien van de motor, tijdens stilstand gaat de wet communicerende vaten gelden.
Omdat je geen zichtbare lekkage meld, is z.g.a. zeker dat de lek hoger zit dan het niveau in de tank.

Het is idd geen verbetering t.o.v. de 2 ventielers maar daarvoor ben ik met een oplossing bezig.
Alleen de uitvoering nog...
Je hebt een PB.
Shostakovich124
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 308
Geregistreerd: za mei 25, 2013 6:42 pm
Woonplaats: prov. Groningen
Roepnaam: Geert
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor Niels » wo dec 30, 2020 11:20 pm

Hi Jos,
Het is mij een bekend ‘euveltje’. Ik heb er zowel met mijn W124 E300D24V alsook met mijn W210 E300TDT last van gehad.
In het diesel circuit van beide zitten kleine verschillen. Als je op internet zoekt naar valse lucht W210 E300TDT vind je veel info welke ook op het late-w124-diesel circuit toepasbaar is.
Volgens mij is het belangrijke verschil alleen het ‘abschaltventiel’ wat er op de W210 nog tussenzit en ook voor valse lucht kan zorgen.

Mijn tips;
-Die plastic slangen heb je reeds vervangen en lijken niet de logische oorzaak.
-Plastic voorfiltertje op het hoofd-filterhuis vernieuwen (hier zit een grote o-ring in)
-Slangenklemmen goed nadraaien en eventueel de rubber slanguiteinden een stukje afsnijden zodat je op een onvervormd stukje slang kunt klemmen.
-De plastic warmtewisselaar op de cilinderkop vernieuwen.
-De retourslangen van de verstuivers nalopen en bij twijfel vernieuwen
-Wat ik zelf nog niet heb hoeven doen is het hoofdfilterhuis vernieuwen ivm mogelijke haarscheurtjes. Inspuiten met blanke spuitlak heb ik ook wel eens gehoord als oplossing.

@Geert,
Ik ben benieuwd naar jouw oplossing om van de vervelende plastic-constructies af te komen. Gewoon weer degelijke banjo-bouten zoals op de OM601 t/m OM603?...

Groet & succes
Niels
Avatar gebruiker
Niels
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 86
Geregistreerd: di apr 26, 2011 8:03 pm
Woonplaats: Schelluinen
Roepnaam: Niels
Type wagen: E300T Diesel
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E300TDT


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor JosW124 » do dec 31, 2020 7:53 pm

Dag Niels,

Hartelijk dank voor jouw reactie.

Ik heb de diesel pagina van voor tot achter geraadpleegd en kwam eerdere reacties van jouw tegen omtrent dit euvel.

De retourslangen zijn onlangs vervangen, ik had diesel rond de verstuivers, maar daar is nu alles kurkdroog.

De slangen naar het filter zijn 3 jaar geleden vervangen, sindsdien heeft de auto, eh, Benz 50.000 gereden.

Ik heb van een medeliefhebber hier een lijstje mogen ontvangen met de onderdelennummers van waar het lek zou kunnen zitten, ik ga die na het weekend halen bij de Benzmannekes.

Het plastic voorfilter naast het hoofdfilter ga ik ook vervangen.

Ik ga morgen de slangen met slangenklemmen nalopen op scheurtjes, inkorten en zien of dat enig soelaas biedt.

De Benz is ondanks de km-stand in zeer goede staat, hij kwam van de 1e eigenaar in NL, is door Mercedes onderhouden en heb hemzelf in FR ingevoerd.(en weer 400 ballen armer)

Ik rijd deze modellen sinds 20 jaar en wil geen andere auto.

Ondertussen is zowat alles wat rubbers heeft vervangen, de achterbrug, alle componenten op de aandrijving, ik moet alleen de ophanging aan voorkant nog doen en dan heb ik zowat alles gehad.

Maar de andere die ik heb, een 250TD van 1987 voelt en is beter, zowel qua roest als techniek. Ook al heeft die reeds 600.000 op de teller staan.

Dank je wel nogmaals het zijn mensen als jij die dit forum waarde geven,

Jos, Frankrijk.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor JosW124 » di jan 12, 2021 10:36 am

Op de eerste plaats hartelijke dank aan allen die gereageerd hebben op dit topic.

Ik heb het voorfilter vervangen en de leiding die daar aan zit gekoppeld.
De aanvoerleiding naar het grote filter ingekort, het uiteinde had scheurtjes.
Dieselfilter vervangen.
Ingestapt, sleutel om en de Benz draaide weer meteen zoals het hoort.
Originele onderdelen gehaald bij Benz 50 km verderop, €40,- armer, maar weer een betrouwbare Benz rijker.
Wederom bewijst deze site haar waarde.

Jos, Frankrijk.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor Janneman » di jan 12, 2021 8:51 pm

mooi dat het opgelost is !
Janneman
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: ma jun 01, 2015 7:19 pm
Woonplaats: Assen
Roepnaam: Jan
Type wagen: 230CE
Bouwjaar: 1989
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W201 190E 2.3-16V
1986
W124
230CE
1989
W203
C180K
2004


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor Hulzie » wo jan 13, 2021 6:02 am

Super.
S 430 V8 automaat.


Afbeelding
Hulzie
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 1925
Geregistreerd: vr dec 23, 2011 4:57 pm
Woonplaats: Staphorst
Roepnaam: Henk
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 200D, E 300D , E 300D, E 300D, E320 CDI en nu een S 430


Re: Lucht & Diesel,

Berichtdoor JosW124 » wo jan 13, 2021 8:37 am

Enne, de motor draait rustiger nu, pakt beter op en heeft wat meer vermogen.
Het voorfilter had redelijk wat vuil tegengehouden wat natuurlijk de doorstoom naar het grote filter belemmerde.
De motor is in goede conditie, zijnde een multiklepper zou deze dus meer vermogen moeten tonen dan onze 250TD van 1987.
Wel dat idee heb ik nog steeds niet.
Wellicht verstandig het filter in de tank eens te gaan schoonmaken na 510.000km....
Heb al diverse artikelen en foto's op deze site gevonden die aantonen dat dat geen sinecure is.

Fijne dag,
Jos.
Geluk is een oude Mercedes met een volle tank.
JosW124
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 946
Geregistreerd: do dec 12, 2013 10:27 pm
Woonplaats: Frankrijk
Roepnaam: Jos
Type wagen: E250T Diesel
Bouwjaar: 1993
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 250TD 1991
250TD
1987
Panther M90 1931
Panther M120 1959/zijspan.
Panther M100 1960/zijspan.
Panther 1954 M75 Stroud MK IV.
BMW R80GS
BMW R75/5


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten