W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 18 sep 2018, 15:15

M102 sensoren

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Moderator: Mafkees

M102 sensoren

Berichtdoor pierro » 13 sep 2018, 11:23

Heeft iemand een overzicht (of MB technical sheet) van de 5 sensoren welke op mijn M102.982 motorblok zitten (see photos).

Ben het gehele blok aan het schoonmaken dus ook de bekabeling en wil graag de sensoren meten of alles goed functioneerd voodat het weer aangesloten wordt.

Groet
Pierro
Bijlagen
sensors (1).JPG
sensors (1).JPG (3.51 MiB) 163 keer bekeken
sensors (2).JPG
sensors (2).JPG (3.38 MiB) 163 keer bekeken
What goes around comes around......
pierro
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 mei 2018, 13:03
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: M102 sensoren

Berichtdoor ReinierD » 13 sep 2018, 20:35

Rechts ééndraads is choke injector, naar massa bij lage temperaturen, zou al boven de 20 graad open zijn
Vacuum schakelaar gaat naar vervroeging elektronische contactpuls, Koelvloeistoftemperatuursensor voor tellerbak.
Dan twee draads voor elektromagnetische koppeling koelfan, schakelpunt 90 tot 95 graad
Ik heb dat ergens digitaal, zoek ik op. Kun jij voor mij vast leggen waar alle vacuümslangetjes op horen? Met een motorswap ben ik daarin de weg kwijt geraakt,
ReinierD
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 30 maart 2011, 15:32
Woonplaats: Nunspeet
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: burton cabrio 28pk's!
1983
audi 80 1993


Re: M102 sensoren

Berichtdoor pierro » 14 sep 2018, 08:55

ReinierD, de vacumslangen zitten bij mijn M102.982 als volgt;
vanaf de sensor op de cylinderkop gaat een slang naar miden-onder op het inlaatspruitstuk en de 2e slang (van de sensor) gaat naar een poort van een driewegconnector, waarvan de 2e poort naar de vacumvervroeger van de distributor gaat en de central port van deze drieweg connector gaat naar een rubber t_stuk wat achteraan rechts op het spruitstuk zit en wat weer in verbinding staat met de slang naar het schutbord (firewall) waar die bekende vacuum verdeler zit met de gele connectors.
Hoop dat dit een en ander verduidelijkt, is niet makkelijk vanaf het keyboard....
Pierro
What goes around comes around......
pierro
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 mei 2018, 13:03
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: M102 sensoren

Berichtdoor pierro » 14 sep 2018, 08:59

nog even een aanvulling ter verduidelijking van de situatie;

gezien vanaf de voorkant cylinderkop

eerste sensor is een rode met 2 draden
tweede sensor is een blauwe met 2 draden
derde sensor is een zwarte met 1 draad

deze is op de photo niet te zien maar zit
voorkant rechts op de verticale kant van de cylinderkop is een zwarte 1 draads sensor

Pierro
What goes around comes around......
pierro
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 mei 2018, 13:03
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Re: M102 sensoren

Berichtdoor ReinierD » 16 sep 2018, 12:57

Ik heb wel de prints met mijn aantekeningen daarbij, ingescand voor je. Hoop dat het leesbaar is. De digitale exemplaren kan ik niet terug vinden of de cd werkt niet onder win 10. Op de messfühlerkasten zitten kennelijk later verschillen in 1 en 2 draads.
Het steuergerät is voor een geregelde kat, en ik heb een ongeregelde kat en ook geen luchtmeter. Jpg stond ooit op de site. Kun je zien of naar massa (31) wordt geschakeld.
kjetronic is handig bij oriëntatie waar een storing zit.
kjetronic.pdf
(3.28 MiB) 5 keer gedownload
www.hehlhans.de.
Bedankt voor de uitleg vacuümslangetjes. Ik heb nog twee slangetjes van de automatenbak: één zal wel hete olielucht afvoer zijn en één zal iets met het schakelen van doen hebben. Hopelijk krijg ik de auto komende weken weer draaiend.
Bijlagen
mercedes.pdf
(2.35 MiB) 4 keer gedownload
ReinierD
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 30 maart 2011, 15:32
Woonplaats: Nunspeet
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: burton cabrio 28pk's!
1983
audi 80 1993


Re: M102 sensoren

Berichtdoor ReinierD » 16 sep 2018, 13:05

bij sg zijn mijn notities niet lees baar: nu hopelijk wel.
Bijlagen
2018-09-16-0001.jpg
2018-09-16-0001.jpg (1.1 MiB) 52 keer bekeken
ReinierD
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 112
Geregistreerd: 30 maart 2011, 15:32
Woonplaats: Nunspeet
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: burton cabrio 28pk's!
1983
audi 80 1993


Re: M102 sensoren

Berichtdoor pierro » 16 sep 2018, 14:22

@reinier, dank voor de info en het meedenken.
Met de slangen van de automaat bak kan ik je niet helpen, de mijne is manual.
Groet Pierro
What goes around comes around......
pierro
Senior Boarder
Senior Boarder
 
Berichten: 44
Geregistreerd: 18 mei 2018, 13:03
Woonplaats: saint Denis de Pile France
Roepnaam: pierro
Type wagen: 230E
Bouwjaar: 1989
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Porsche, MG Midget, Mazda MX-5 1.8, Mini 1275, 2CV6, Toyota Landcruiser Prado


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten