Hallo Bert190,
Je stelt nogal wat vragen, dat is OK natuurlijk, echter een directe beantwoording met argumentatie betekent dat het al snel een paper van 10+ kantjes kan worden
Daarom een wat korter, maar zo goed mogelijk antwoord.
Komt 'ie:
Het treingewicht komt uit op omstreeks 7 ton.
Dan zijn blijven er van de 60X-motoren grofweg nog drie smaken (andere 602/603's zijn geen optie lijkt me) over die daar goed mee overweg kunnen:
1) a) De 5-cilinder 2874cc Turbodiesel (direct ingespoten): OM602.980 .982 .983 (deze variant zit in de G-klasse met 4x4) & .986 Deze OM602 2874cc deed zelfs dienst in de 812D, dus zeker geschikt voor jouw zware werk.
Dieselmeken merkt op dat met eenvoudige middelen en weinig moeite dit blok al 160pk levert, ik moet het maar geloven maar ik heb geen reden om daar aan te twijfelen
Er zijn trouwens ook Sprinters geweest die zijn geleverd als 4x4, dat je het weet.
b) Verder is deze OM602-variant ook nog te vinden in de Ssangyong Korando, Musso en Rexton, maar dan met het voorkamerprincipe en een mechanische lijnpomp i.p.v. de Bosch VE roterende pomp met electronische sturing zoals bij een E290turbodiesel >> deze motor in een Ssang Yong heet dan OM662. Misschien is dat wel het goedkoopste, een Ssang Yong kopen met zo'n 2874cc Turbodiesel. Misschien is dit ook wel handig i.v.m. je 4x4 (geen idee welk voertuig je hebt).
Er zit zelfs verschil tussen de verschillende OM662's:
info van
Rexton
5, in lijn
infokleppen per cilinder 2
infocilinderinhoud 2874 cc
infoboring x slag 89,0 x 92,4 mm
infocompressieverhouding 22,0 :1
infomax. vermogen 88 kW (120 pk) 4000 tpm
infomax. koppel 256 Nm 2400 tpm
infobrandstofsysteem indirecte inspuiting
infoklepbediening ohc
infoturbo ja, met intercooler
Korando
5, in lijn
infokleppen per cilinder 2
infocilinderinhoud 2874 cc
infoboring x slag 89,0 x 92,4 mm
infocompressieverhouding 22,0 :1 22,0 :1
infomax. vermogen 88 kW (120 pk) 4100 tpm
infomax. koppel 256 Nm 2100 tpm
infobrandstofsysteem indirecte inspuiting
infoklepbediening dohc
infoturbo ja
infokatalysator nee
2) De 12V 6-cilinder 2996 cc Turbodiesel (voorkamer) : OM603.960 & .961
Bij deze motoren is het verstandig een bypass te maken in de motorolieflow (zoek op youtube bij 'Dieselmeken') zodat ik meen uit mijn hoofd cilinder 5 de koeling krijgt die het verdient;
3) De 24V 6-cilinder 2996 cc Turbodiesel (voorkamer): OM606.961 .962 & .964 (deze laatste variant zit in de G-klasse met 4x4). Dit blok zal het meeste koppel en vermogen leveren, maar heeft technisch ook wat nadelen t.o.v. de oudere OM603. Ieder zijn smaak zullen we maar zeggen.
Dit forum, andere fora, het internet staat vol met informatie over deze motoren, de verschillen, de zwakke en sterke punten. Daar is eigenlijk alles al wel geschreven over dit onderwerp/motorvarianten, dus met de zoekfunctie zal je het zeker tegen komen
Ik hoop dat ik je zo op weg heb geholpen. Voor wat jij zoekt, blijven grofweg deze drie blokken over.
Veel succes en misschien wil je met ons delen in welk voertuig je het wilt inbouwen en wat foto's plaatsen?