W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 20 sep 2017, 04:42

mengstuk W124 300

Specifieke zaken omtrent het rijden op LPG kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent LPG hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

mengstuk W124 300

Berichtdoor ArnoldW124 » 03 maart 2013, 10:02

ik heb op mijn 24v een mengstuk zitten die de motor behoorlijk knijpt kwa vermogen
en ook op benzine
de luchtdoorgang word hierdoor heel klein genmaakt zie foto
gasmengstuk.jpg
gasmengstuk.jpg (141.24 KiB) 1055 keer bekeken

nu wil ik een mengstuk met een grotere doorgang
wie kan mij vertellen als die er zijn
en waar ze te koop zijn
Laatst bijgewerkt door Gombal op 03 maart 2013, 10:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Reden: Foto's uploaden, niet linken!!!
Avatar gebruiker
ArnoldW124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 27 nov 2011, 22:29
Roepnaam: Arnold
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 24v 93


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor Harm Eikelkamp » 04 maart 2013, 14:31

ik zou dit mengstuk gewoon laten zitten want je hebt de venturi nodig om het gas de motor in te zuigen.

ga je naar een groter gat dan valt je luchtsnelheid terug en zal er geen goeie menging lucht/gas tot stand komen en zullen niet alle cylinders goed met gas gevuld worden.

als je een groter mengstuk wilt dan kun je net zo goed de slang er zo bij in de buurt hangen dan zuigt het ook wel naar binnen. maar het mengstuk is er voor om een mooi mengsel te krijgen. gr harm
Harm Eikelkamp
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 165
Geregistreerd: 14 jul 2012, 19:40
Woonplaats: Buurse
Roepnaam: Harm
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 260E aut.
W124 300E aut.
Triumph Spitfire
Buggy
VW LT40


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor ArnoldW124 » 04 maart 2013, 18:00

ik zie dat er veel meer een groter mengstuk op hebben
en die lopen ook goed
die van mij is echt te klein voor een 24v
dezen worden veel gebruikt voor een 200 en 230
als ik op benzine rij houdt die echt in
en als ik het mengstuk er af haal loopt die zo als het hoort

ik heb er vandaag een besteld in polen
met een dubbele slang aansluiting en een veel groter gat
die ook voor een 300 gemaakt is
dus ga er van uit dat het dan beter word
Avatar gebruiker
ArnoldW124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 27 nov 2011, 22:29
Roepnaam: Arnold
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 24v 93


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor Loekaaz » 03 apr 2013, 16:57

ik denk inderdaad ook dat dit mengstuk m teveel knijpt. Ik heb er een zonder venturi-stuk in t midden op mijn 12v zitten.
werkt prima naar mijn mening.

zie foto:

IMG00705-20110916-1101.jpg
IMG00705-20110916-1101.jpg (231.51 KiB) 944 keer bekeken
DE NIEUWE ONDERSCHRIFT RESTRICTIES OP HET FORUM SLAAN NERGENS OP
Link: W124Club - Logboek
Avatar gebruiker
Loekaaz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 667
Geregistreerd: 02 jun 2011, 22:38
Woonplaats: Westbeemster
Roepnaam: Lucas
Type wagen: 260E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: .
- W209 CLK500 '02
- W124 260E '86 (2x)
- Renault Megane VAN dCi '04


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor Googempie » 03 apr 2013, 19:33

Die venturi zorgt ervoor dat je een snelle luchtdoorstroom krijgt waardoor je gas meegenomen word. Een venturi beperkt je motor niet in de hoeveelheid lucht. Lekker laten zitten en jezelf niet zo deuk maken dus. Als je meer info wil even googlen op het venturi effect.

Groet Leon.
Avatar gebruiker
Googempie
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 260
Geregistreerd: 28 maart 2011, 14:06
Woonplaats: Omg. Eindhoven
Roepnaam: Leon
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Opel Manta A 1975
VW Golf II diesel


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor ArnoldW124 » 03 apr 2013, 21:28

Googempie schreef:Die venturi zorgt ervoor dat je een snelle luchtdoorstroom krijgt waardoor je gas meegenomen word. Een venturi beperkt je motor niet in de hoeveelheid lucht. Lekker laten zitten en jezelf niet zo deuk maken dus. Als je meer info wil even googlen op het venturi effect.

Groet Leon.


ja dat snap ik dat je een venturi efect moet hebben
ik hen eerder heel veel met de opel 6 cilinders greden 3,0e
daar gooide ik ook altijd een zo groot mogelijk mengstuk op
en die iets taps toe liep dan krijg je ook het zuig efect wel
en een groter mengstuk is er voor gemaakt om ook meer lucht door te laten en dat het gas ook nog mee gezogen word
ik kan nu bijna niet op benzine rijden of ik moet echt heel rustig rijden anders begint die te storteren
en dat is ook niet raar als het gat bijna 3 x zo klein gemaakt word
Avatar gebruiker
ArnoldW124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 27 nov 2011, 22:29
Roepnaam: Arnold
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 24v 93


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor ArnoldW124 » 03 apr 2013, 21:34

maar helaas heb ik het mengstuk nog steeds niet binnen
als ik hem volg via track en trace is die 6 maart op de post gegaan
7 maart is die naar nederland gegaan
11 maart is die in amsterdam aangekommen
bij het amsterdam international mail center
en daar ligt die nog steeds :S
kan nergens een telefoon nummer vinden alleen een post adres
ik weet ook niet precies wat dat bedrijf in houdt
maar lees wel dat het vaak gebeurt dat daar pakjes bijna 2 maand blijven ligen
Avatar gebruiker
ArnoldW124
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 100
Geregistreerd: 27 nov 2011, 22:29
Roepnaam: Arnold
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1986
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 24v 93


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor Gullwing » 15 okt 2013, 21:39

We zijn nu een half jaar verder, is het pakje inmiddels aangekomen?
Ik bedank allen die over deze kwestie niets te melden hadden en ondanks dat toch gezwegen hebben.
Gullwing
Diamant Boarder
Diamant Boarder
 
Berichten: 4162
Geregistreerd: 29 okt 2011, 17:06
Roepnaam: Paul
Type wagen: E250 Diesel
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: nnb


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor RobertStier » 02 jan 2017, 00:07

Kunnen we dit onderwerp nog eens oppakken? Alleen vanuit een andere invalshoek?

Zou dit verdeelstuk niet beter vervangen kunnen worden door een Koltec-Necam verdeelhuis (type Mega: 6 aanslutingen) te monteren en het gas via 6 "injectoren" (= 6 nippels) in het inlaatspruitstuk vlak voor elke cilinder te plaatsen?
Ik heb het hier dus niet over de 'sequential injector rail', die electronisch wordt aangestuurd.

Rijden er W124 300E wagens die dit systeem hebben ingebouwd?
Ik zie graag jullie reacties.

Beste wensen voor het nieuwe jaar,
Robert.
Bijlagen
Gasverdeelhuis_Koltec_k.jpg
Gasverdeelhuis_Koltec_k.jpg (8.42 KiB) 432 keer bekeken
EGI install Necam verdeler en comp.JPG
EGI install Necam verdeler en comp.JPG (121.12 KiB) 432 keer bekeken
RobertStier
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 jun 2013, 20:00
Roepnaam: Robert
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor Patje-300e » 02 jan 2017, 20:08

Een 300E moet je niet op gas laten lopen... mijn mening.

Gewoon Gulf Challenger benzine 100 octaan! Nooit geen gezeik en vol vermogen, zonder mengstuk!
Avatar gebruiker
Patje-300e
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 342
Geregistreerd: 13 jan 2016, 21:16
Woonplaats: Nijmegen
Roepnaam: Patrick
Type wagen: 300E
Bouwjaar: 1987
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Citroën C3 1.2 VTI '14


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor RobertStier » 03 jan 2017, 14:12

Dank voor je reactie Patje. Qua vermogen heb je gelijk, ook wanneer je van mening bent dat een LPG-systeem met een mengstuk in het luchtfilter een slechte oplossing is.
Anderzijds is het voor lange afstanden de moeite waard om op LPG te rijden.
De vraag voor mij is nu hoe kan het mengstuk worden vervangen door een technisch betere voeding.
Er rijden toch "veel" 300E'ers op LPG en ik wil graag de kennis en ervaring weten van en delen met de berijders.
RobertStier
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 jun 2013, 20:00
Roepnaam: Robert
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor Ostwelt Customs » 03 jan 2017, 15:10

Dat de wagen niet prettig op benzine loopt is een zeer logisch gevolg...
Onder het gasstuk zit een luchtklep welke mede door onderdruk wordt gemanipuleerd. Nu zet je een venturi op de luchtinlaat... Dan zijn de voor ingestelde waardes voor deze klep en de voorspanning hierop dus helemaal niet meer van toepassing. Het volume benzine dat deze injecteert komt dus zeker niet meer overeen met dat wat er wel nodig zou zijn voor een gezonde verbranding.

Mijn conclusie is daarom dat de installateur zijn werk slechts half heeft gedaan. Of misschien zelfs niet heel goed wist hoe met dit inspuit systeem om te gaan. Niet getreurd... er rijden massa's Benzen die enkel nog op LPG rijden omdat de kennis of inzet veelal ontbreekt voor dat ene stapje extra aandacht er aan te besteden.

Er zijn dus 2 opties. Je kan op de bonnefooi hopen onderdelen kopen en deze er tegen schroeven... Of je brengt een bezoek aan een echte specialist die bekend is met dit inspuitsysteem en laat de wagen correct afstellen...
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor RobertStier » 04 jan 2017, 13:56

Dank voor je bijdrage Kim,
De 300TE loopt prima op benzine, wellicht niet optimaal. Je conclusie over de installateur is correct.

Er is een derde optie, nl. om eerst informatie uit te wisselen met W124 LPG-rijders en met name met diegenen die een gasinjectie systeem hebben en al dan niet tevreden zijn over hun installatie.
Een installatie laten controleren en afstellen door een specialist is dan de laatste activiteit.
Heb jij een W124 op LPG?
RobertStier
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 jun 2013, 20:00
Roepnaam: Robert
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Ja


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor Ostwelt Customs » 04 jan 2017, 14:24

Nee, zeker niet...

Het is hier sterk achterhaald wat betreft de LPG installaties.
Een installatie hier ziet met nog altijd of dat je met een levensgevaarlijk bom onderweg bent.
Op de jaarlijkse control is dit altijd weer een waar spektakel.

Stikkertjes , jaartallen en vooral attesten... hopen attesten moeten er worden overhandigd. Is bijvoorbeeld het jaartal op de vulslang niet direct goed leesbaar, heb je een rode kaart en mag je naar een erkend installateur om een nieuwe te laten steken.. En ook hier weer een attest van te bekomen. De LPG tank mag ook niet ouder dan 10 jaar zijn meen ik. Is deze ouder dan gewenst dien je deze in zin geheel te vervangen, of ter onderzoek aan te bieden om een nieuwe datum van goedkeuring te verkrijgen...

Al met al, leuk als je een nieuwe wagen koopt, of een wagen direct ombouwt met een splinter nieuwe installatie. Maar een gebruikte wagen kopen waar dit al in ligt.... Voor mij niet! En dan erbij... Ik rij in zo veel verschillende auto's (uit eigen collectie) dat ik geen km-ers maak waarbij LPG lonend zou zijn voor mij.

Terug ontopic...

Het LPG injectie systeem onderscheid zich in 2 soorten.
Je hebt het type waar de verdamper nog nodig is, waarbij een verdeelblok het verdampte gas verdeeld naar de cilinders. En je hebt het systeem waarbij injecteurs het vloeibaar gas direct in de inlaat inspuiten. (LPI).
Het laatste systeem is een iets lastiger type omdat er een sturings eenheid bij hoort welke zaken als temperatuur, druk en ontstekingstijdstip gebruikt om tot een correcte inspuiting te komen...
De gasmenger welke ik op de foto zag afgebeeld is een dampgas verdeelblok... Iets minder nauwkeurig als het LPI systeem...
Een ogenblik gedult a.u.b., mijn Benz is in de WOA
Avatar gebruiker
Ostwelt Customs
Expert Boarder
Expert Boarder
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 03 sep 2014, 17:14
Roepnaam: Kim
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W123 300Dtd
OM 617 1984
W124 250D OM605
1985
S124 250D OM602
1986


Re: mengstuk W124 300

Berichtdoor RobertStier » 04 jan 2017, 21:06

In welk land woon je Kim? Ik herken in je tekst de Franse wetgeving. Ben ik redelijk mee bekend.
Ja in mijn Volvo 960 (1996) heb ik een Vialle LPi-installatie (2000). Dus G3. Perfect. Een keer een probleem gehad met een relais. M.i. ongeschikt voor de 300TE.
In andere voormalige auto´s (Golf 2, Volvo 440, Renault R5) alleen met inlaat-mengstuk gereden. Geen problemen en dus zeer tevreden. Maar hopeloos ouderwets.

Toepassing van het Necam dampgas verdeelstuk lijkt mij het meest geschikt om op de 300TE het mengstuk te vervangen. (weet ik dus niet zeker). Ik moet waarschijnlijk dan ook de verdamper en computer vervangen omdat er een vacuümregeling bij moet. Huidige computer is een Leonardo AEB 175. Prima zolang hij werkt (ander verhaal).
RobertStier
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 13 jun 2013, 20:00
Roepnaam: Robert
Type wagen: 300TE
Bouwjaar: 1993
Automaat: Ja
LPG: Ja


Keer terug naar LPG Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten