door Gullwing » za dec 29, 2012 3:18 pm
Preventief onderhoud: alle zekeringen vervangen, kost een paar losse euro's en voorkomt veel ellende.
Kijk even of de contacten in de zekerinkast schoon zijn anders even met een koperborsteltje reinigen, kontakt spray heeft geen zin.
Daarnaast alle lampjes vervangen, scheelt gepruts 's-avonds in de regen, kost iets meer maar voorkomt uitval.
Ververs de remvloeistof en laat meteen controleren of de remklauwen goed gangbaar zijn.
Vastzittende remklauwen geven piepende remmen, onnodig hoger verbruik en meer slijtage aan de remmen.
Regelmatig automaatolie bijvullen duidt op lekkage. Oorzaak opsporen en verhelpen.
Wanneer je niet weet wanneer de automaat voor het laatst ververst is gooi er dan een filter met een pakking en
een liter of 6 verse olie tegen aan. Is goedkoper dan een ruilbak.
Iedere 60.000 km weer een filter en verse olie vindt ie fijn, is voorschrift van Mercedes.
Koeling is meer nog dan bij motoren zonder turbo van levensbelang.
De 300DT heeft eigenlijk te krappe koeling.
Bij een taxi zal de motor niet vaak afgezet worden.
Na een snelle rit nit meteen afzetten maar nog even laten nakoelen.
Onmiddelijk afzetten geeft plaatselijk zeer hoge temperaturen vooral bij de cylinderkop.
Achter de bumper zit aan de linkerkant de oliekoeler van de motor.
Zorg ervoor dat die tijdens onderhoud ook even schoon geblazen wordt.
Op naar de 1.000.000 kilometer!