W124Club.nl

Alles over de Mercedes W124

Het is nu 21 nov 2018, 07:37

Motor temperatuur 250D

Specifieke zaken omtrent het rijden op diesel kunnen hier geplaatst worden zodat we alle zaken omtrent diesel hier verzameld hebben staan.

Moderator: Mafkees

Motor temperatuur 250D

Berichtdoor mevlut0405 » 02 mei 2018, 07:38

Hallo allen

Rij al een tijd in mijn 250D met 176.000km 5 bak.

Er is sinds dag 1 om de 10dkm 10W40 olie ingegaan. Altijd zonder problemen.

Ben er nu mee op vakantie in een warme land (gemiddeld 30-33graden nu). Bij normaal (lees zonder bergen) rijden gaat alles perfect. Echter, zodra ik in de bergen ben gaat de motortemperatuur hoger staan dan de 82-83 waar hij altijd op staat. Heb laatst zelfs gehad dat hij tegen de 110graden aan kwam waarna ik gelijk ben gestopt om de auto te laten af koelen. Hierbij merkte ik dat de oliedruk ipv 2.5 stationair op 1.5 tot 1 stond. Dit heb ik ook gemerkt toen ik enkele minuten lang 180 reed. Zelfs met gas geven behaalt hij de oliedruk 3 met moeite. Maar na het afkoelen geen probleem.


Wat is jullie advies/ervaring?

Kvs is oke en recent vernieuwd. Olie is 2dkm geleden vervangen incl alle filters door castrol.
mevlut0405
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 02 mei 2018, 07:29
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W124 250D 5bak


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor Harolds » 03 mei 2018, 07:59

Thermostaat die zijn beste tijd heeft gehad?
Harolds
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 750
Geregistreerd: 30 mei 2011, 09:05
Roepnaam: Harold
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Nieuwer
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens.: Volvo V70 2.4 Bi-Fuel 2003
Volvo V70 2.5 10V 1998 LPG G3
Volvo C30 2.0D 2008


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor Wouter61636 » 03 mei 2018, 09:01

Je zou de thermostaat er voor de vakantie in het warme land er even uit kunnen halen voor de zekerheid. Ook kan je viscokoppeling het niet meer doen.

Dat dingetje met de olie baart me wel zorgen, deze hoort vanaf ongeveer 1500 toeren altijd op 3 bar te staan. Dit is afhankelijk van de dikte van de olie natuurlijk, hoe warmer de olie: hoe lager de vicoïteit hoe lager de oliedruk. Misschien raadzaam om eens te testen met een andere oliedrukmeter of die hetzelfde/iets anders aangeeft. Te weinig oliedruk is niet ideaal, vooral niet als je veel vermogen van je blok vraagt/veel toeren maakt
Wouter61636
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 05 apr 2014, 11:01
Woonplaats: Prov. Flevoland
Roepnaam: Wouter
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor RD500sec » 03 mei 2018, 14:06

Is de radiator uitwendig mooi schoon?
Ook kan hij inwendig vestopt zitten, is hij overal even warm, geen koude spots?
Ventilator doet het wel?

Wat betreft de oliedruk:
Ik sluit mij bij Wouter aan, bovendien ben ik erg wantrouwig bij zulke lage km standen, zeker voor de diesels.
Een auto van 85, 33 jaar oud is 5333 km per jaar....
Misschien heb jij dat lot uit de loterij, (heb je een sluitende historie van de wagen?) anders zullen de hoofd en drijfstanglagers de beste tijd gehad hebben bij een veel hogere km stand.
Met vriendelijke groet, Richard
RD500sec
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 574
Geregistreerd: 03 okt 2014, 16:27
Woonplaats: gemeente Schagen
Roepnaam: Richard
Type wagen: Ander type
Bouwjaar: Ouder
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: 190E 2.6
500SEC


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor Gombal » 03 mei 2018, 14:44

Wat je beschrijft duidt mijnsinziens maar op 1 ding, je fan gaat niet draaien.
Een oliedruk bij warme motor en stationair is heel normaal tussen 1 en 1,5 bar bij een diesel, niets om je zorgen over te maken. Bij mijn 250D en nu 200D is de oliedruk bij een kw temp van 85 graden ook gewoon tussen de 1 en 1,5 bar bij stationair. Dit is ook volgens meneer Mercedes de normale waarde. Afhankelijk van type olie en net nieuwe of al wat oudere olie/filter zal deze druk veranderen. Bij net nieuw filter en olie kan de druk zelfs maar net 1 bar zijn bij een goed warme motor. Bij oudere olie/filter zal dit langzaam oplopen naar tussen de 1 en 2 bar.
Als je bij een goed warme motor en nieuwe olie op 2,5 bar blijft staan is dat veel aparter. Echter kan dit aan je oliedrukmeter liggen (zijn de wijzers er wel eens afgeweest bijv.) of aan je sensor. Hoeft niet meteen op een probleem te duiden dus.
Normale kw temp is 85 graden, de juiste thermostaat bij een diesel staat op 85 graden namelijk. Ook hier geldt, de kw meter schaal is redelijk grof en als de wijzer er een keer afgeweest is dan zal hij ook afwijken. Het wordt pas vreemd als je wijzer ergens anders gaat staan terwijl jij niets veranderd hebt.(vind het al knap dat je 82-83 graden af kan lezen, schaal gaat van 80 naar 120 zonder graden aanduiding erop en een streepje ertussen in waar niemand van weet welke temperatuur dat nu eigenlijk is ;) )
Bij 110 graden zou wel je fan aangegaan moeten zijn. Bij een 250D is dat geregeld met zoals al genoemd een viscokoppeling. Indien deze niet meer functioneert is de enige remedie vervangen.
Een diesel heeft meer als genoeg koelvermogen aan boord dus ik zou eerst checken of de visco het doet (motor temp dus op laten lopen en kijken/luisteren of de fan meedraait. Vooral luisteren, het is duidelijk hoorbaar en ook zoals meneer Mercedes het voorschrijft om te checken, motor tussen 4000 en 5000 toeren laten draaien, kw temp naar 90-95 graden brengen en dan zou de fan mee moeten gaan draaien. Weet uit ervaring dat dit duidelijk hoorbaar is.
Check tevens meteen of de radiateur helemaal warm/heet is, over de hele oppervlakte.)
Indien hij dat wel doet dan zou ik idd mijn thermostaat eens checken hoewel deze meestal de andere kant op falen en je motor juist te koud blijft. Dan zou ik meteen je radiateur eens spoelen, met gewoon water is al genoeg om te zien of er troep inzit en daarna weer temperatuur controleren.
Radiateur zit met 2 clipjes vast dus is heel makkelijk te verwijderen om dit laatste te doen.

De fan zou aan moeten gaan bij een kw temp tussen de 90 en 95 graden. De lucht die dan door de radiateur gaat warmt de viscokoppeling op tot boven 71 graden en dan schakelt hij in.
Dit werkt alleen goed als er achter de radiateur ook netjes de windtunnel zit die er hoort te zitten!
Gemiddeld verbruik 200D 1986 5 bak
Afbeelding
Avatar gebruiker
Gombal
Erelid
Erelid
 
Berichten: 5234
Geregistreerd: 11 dec 2009, 21:26
Woonplaats: Zeeland
Roepnaam: Arjen
Type wagen: 200D
Bouwjaar: 1986
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: Mercedes W124 300D, Citroën Xsara Picasso 1.6 2000


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor Bart_vg » 04 mei 2018, 07:10

Ik sluit me volledig aan bij Arjen.
Rij zelf al jaren met een 250 en de motortemperatuur is zo stabiel als wat. Moet dus wel de visco zijn.
Bart_vg
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 527
Geregistreerd: 05 okt 2014, 13:36
Woonplaats: Dendermonde, België
Roepnaam: Bart
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1992
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: A124 300CE-24
W124 300E-24


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor Wouter61636 » 04 mei 2018, 08:42

koelvermogen van een 250D radiator is driedubbel dik voor elkaar. Ik gebruik nog steeds mijn radiator van mijn 250D terwijl ik er een 300D turbo in heb zitten zonder die windkap en de temperatuur is nog nooit boven 90/95 graden gekomen. Niet met warm weer, niet met filestaan, een combinatie hiervan en ook niet bij 200km/h
Wouter61636
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 184
Geregistreerd: 05 apr 2014, 11:01
Woonplaats: Prov. Flevoland
Roepnaam: Wouter
Type wagen: 300TD Turbo
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor 300TDT » 15 mei 2018, 10:09

Mijn wijzertje staat altijd iets onder het streepje, sreeptje tussen de 80 en 120 graad.. Is dat streeptje dan 100 graden ?

Ik ben net terug van weekje Duitsland met de tabbert en 1100km gereden en wijzertje ging wel paar keer over het streepje heen enkel berg op dan, meestal deed ik dan handmatig terug schakelen ( in zijn 3)dat hij rond de 3000 toeren zat dan hield hij hem wel vast op 90km/u.

En heb 1x een flinke klim gehad van 4km lang toen liep hij wel flink op , daarna weer berg af terug net boven de 80 graad.

Of zou dat middelste streeptje zijn voor 85/90 graad ?
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor -SK- » 15 mei 2018, 16:11

Dat middelste streepje is 90 of 100 graden Celsius.
Ik weet het niet. Normaliter staat de temperatuur mooi tussen de 80 en dat streepje in. Dat zou 85 graden moeten zijn. Daarvan uitgaande is het streepje 90 graden. Maar gezien de schaal zou ik eerder 100 graden denken.
Wie weet het?

In de gebruiksaanwijzing heb ik het opgezocht, het koelvloeistof begint te koken bij 130 graden Celsius (mits het voldoet aan de specificaties). De temperatuur mag oplopen tot maar liefst 120 graden Celsius volgens het boekje.

Uit ervaring weet ik dat dat niet mag gebeuren, aangezien ik met de 250D + caravan en beiden flink zwaar in de bergen heb gereden (zelfs terug naar 1e versnelling) bij 45+ graden Celsius (Balkan). Toen kwam de temperatuur nooit hoger dan een klein beetje boven het streepje tussen de 80 en 120 graden.

Dus inderdaad, met het koelvermogen van een 250D is niets mis, dat is gewoon super!
-SK-
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1090
Geregistreerd: 21 jan 2012, 23:48
Type wagen: 250D
Bouwjaar: 1985
Automaat: Nee
LPG: Nee


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor w126560td » 26 mei 2018, 02:04

mevlut0405 ik vermoed dat je rond rijd in turkije. Ik zit zelf in Turkije en heb een W126 300 turbo disel om603.

Het zelfde probleem wat jij omschrijft had ik ook met mijn 300TD. Berg opwaarts liep mijn temp behoorlijk op.

Nieuwe radiateur geen resultaat
Nieuwe thermostaat geen reseltaat
Nieuwe Visco fan geen resultaat

Uiteindelijk motor reviesie gehad (ongeval carter kapot vast gelopen) na reviesie is mijn motor nooit boven de 85 graden gekomen ondanks 35+ graden buiten tempratuur vol geladen auto stijl berg opwaards.

Ik denk dat het met inwendige slijtage van het motor blok te maken heeft waardoor de motor heet loopt.
-inwendige slijtage lagers krukas
-inwendige vervuiling
-slechte verstuivers - pomp , vermogen verlies

In Nederland zul je met deze boven opgesomde problemen niet zo snel een overhit geraakte motorblok krijgen omdat het klimaat matig is en Nederland plat is. Echter in het buitenland met gebergde landschap en warm klimaat begint het probleem.

Na reviesie heb ik de zelfde radiateur viscofan en thermostaat gebruikt en auto wordt niet warmer als 85c. onder de zelfde omstandigheden.

Even terug komend op jou vraag over jou olie druk:

Ik gebruik in de winter 15w40 en in de zomer 20w50. Zeker in warme landen zou ik u kunnen aanraden om dikkere olie te gebruiken. Ik heb gemerkt dat ik met 15w40 in de zomer (turkije) de nominale oliedruk moeilijk behaal maar met 20w50 zit ik ruim boven het nominale oliedruk. In de winter voldoet 15w40 wel.

Mercedes min - max oliedruk
0.7 bar is minimaal bij warm motor
3.0 bar bij 1500 Rpm warm motor

Oliedruk:

ZOMER:
20w50 circa 1.5 bar stationaire , 1500 rpm 3.0 bar
15w40 circa 1.2 bar stationaire , 1500 rpm 2.8 bar

Winter:
20w50 circa 1.7 bar stationaire , 1400 rpm 3.0 bar
15w40 circa 1.5 bar stationaire , 1500 rpm 3.0 bar

Ik heb mijn oliedruk cijfers even boven opgesomd om een indicatie te geven wat dikke en dunne olie werkelijk doet in praktijk bij gebergde landschap ( turkije)
w126560td
Silver Boarder
Silver Boarder
 
Berichten: 175
Geregistreerd: 29 jan 2016, 18:56
Woonplaats: Turkey Istanbul
Roepnaam: Gtt555
Type wagen: 300TD
Bouwjaar: 1994
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: W210 E270 CDI Avantgarde Select 2000
BMW E39 530d M pakket 1999
BMW E46 320d Ac schnitzer pakket 1999
Mercedes W126 380SEL 1982 (500 blok)
Subaru Impreza GTT 555 320PK
Audi A3
Bmw325ie36
Bmw320i E36
BMW 318i E46


Re: Motor temperatuur 250D

Berichtdoor 300TDT » 26 mei 2018, 10:20

Bij mij staat normaal hier op

0097C681-D4E7-4795-AACF-3BDF639AD009.jpeg
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
300TDT
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 473
Geregistreerd: 27 dec 2012, 16:25
Woonplaats: Maastricht
Roepnaam: Phil
Type wagen: E320T
Bouwjaar: 1992
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens.: S124 300TDT 1990


Keer terug naar Diesel Specifiek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten