Meting.jpgHier de resultaten van de meting.
De motor koel ventilator draaid vanaf het starten rustig mee.
Ik heb het idee dat naarmate de temperatuur stijgt de fan iets harder gaat draaien, maar ben daar niet zeker van omdat dit moeilijk bepalen is. Heb op de fan geen snelheidsmeter op zitten
Zeker is wel dat er tussen de thermometer in het expansievat, en de auto temperatuur, 10C verschil zit.
Auto thermometer geeft 10C meer aan dan de thermometer in expansievat.
Thermometer 70C en in de auto 80C
De temperatuur stijgt over het geheel erg langzaam, laat zeggen in een half uur stationair draaien naar de 84C in het expansievat en is dan in de auto wat hoger dan 80C, is dat 90C? Bij de 84C in het expansievat ik de motor uitgezet.
Nu het raadsel.
Ik dacht dat de motor ventilator bij een hogere temperatuur in sloeg maar het is de airco fan. Was op het gehoor afgegaan maar bij het kijken bleek de airco fan hard te draaien. Die maakt het lawaai waarvan ik dacht dat het de motor koel fan was.
De Airco ventilator zit daar in zijn uppie want geen condensor aanwezig.
De airco fan slaat in bij 72C in het expansievat gemeten, en in de auto dik 80C
En dan nog even aan SanderDTCH
Ik heb hier een foto bijgedaan van de censor/schakelaar. Bij mij geen rood. Of heb ik er een verkeerde inzitten
Toen de oude schakelaar er nog inzat heb ik daar bij lopende motor de stekker afgetrokken en dan gaat gelijk ook die airco fan lopen/jagen. Dat was de stekker waar nu dat groene ding zit, waarvan ik denk dat het de censor cq schakelaar zit.
Lex