- Motorkap zonder isolatie
- 1.jpg (3.08 MiB) 576 keer bekeken
- Motorkap zonder isolatie
- 1.jpg (3.08 MiB) 576 keer bekeken
Na mij eens goed te hebben ingelicht via forums en ander internet kanalen kwam ik tot resultaat. Auto’s worden geïsoleerd om geluidshinder tegen te gaan. Hoe luxueuzer de auto, hoe meer isolatie er wordt gebruikt.
Bij de isolatie zelf bleek er dan geen groot verschil te zijn tussen warmte of geluid isolatie. Al is warmte een straling en geluid een trillingsverplaatsing in de lucht, de isolatie is niet al te verschillend. Glaswol en piepschuim waren dan weer één van de beste isolatoren. Maar voor een motorkap bleek mij het best om een hittebestendig schuimrubber te gebruiken. Zo had je dan ook schuimrubber met nopjes die dan nog beter was voor de demping van de akoestiek. Enkel de prijs bij geluid of warmte was een groot verschil, Warmte isolatie was voor meer dan de helft goedkoper dan geluidsisolatie, terwijl de materie toch bijna hetzelfde is.
Zo vond ik op het internet voor nog geen 30€ een geheel stuk zelfklevende isolatie die groot genoeg was voor mijn motorkap. Na het kleven op mijn openstaande motorkap moest ik het geheel enkel nog wat bijsnijden en inwerken. Het hittebestendig aluminium stuk van mijn voorgaande isolatie heb ik dan gewoon terug gekleefd op deze nieuwe uitvoering. Dit gehele werk heeft nog geen uur in beslag genomen.
Nu zijn we enkele honderd km verder en het geheel blijft zonder vervorming mooi op zijn plaats. Want ik had toch ook eerst mijn twijfels betreffende geluid/warmte isolatie. Maar als ik naast mijn auto sta hoor ik toch een groot verschil. Het typische gekletter van de diesel is verdwenen en het voelt allemaal veel rustiger aan. Ik post nu pas mijn werken omdat ik toch een garantie wilde dat mijn werken geslaagd waren
Op de foto’s kun je zowat het verloop van werken zien.