Sinds ik de auto heb, heeft de kickdown niet gewerkt en pas ben ik vanaf de kickdown-solonoid op de bak terug gaan meten. Eerst heb ik getest of de solonoid op de bak het doet. Deze zit aan de achterkant van de bak, rechts naast de aandrijfas. Hier loopt een plug naartoe met één zwarte draad erin. De plug eruit getrokken en een draad vanaf de plus van de accu in het gat gestoken. Ik hoorde duidelijk wat schakelen; de solonoid werkt.
Toen de kickdownschakelaar onder het pedaal losgehaald en op de zwarte draad weer 12V gezet en ik hoorde weer wat schakelen -> er is dus geen draadbreuk in de kabel naar de solonoid toe.
De werking van de schakelaar zelf is eenvoudig na te meten, deze moet aansluitingen met elkaar verbinden als de schakelaar ingedrukt wordt. En op 1 aansluiting van de schakelaar moet 12V staan met de sleutel op contact, dit was bij mij niet het geval.
Uiteindelijk ben ik in de schema's gedoken en kwam toen bij het kickdownrelais deze tekst tegen:
- Kickdown - schema (Medium).jpg (236.92 KiB) 3063 keer bekeken
Het kickdownrelais (achter de accu) geeft dus geen stroom door naar de kickdownschakelaar wanneer er geen signaal van de vliegwielsensor komt. Ik herinnerde me dat de aansluiting van de vliegwielsensor bij mij bij aanschaf niet goed zat, dit was waarschijnlijk bij de motorwissel verkeerd teruggeplaatst. Als je het kickdownrelais eruit haalt kan je meten of deze aansluiting:
- Kickdown - signaal vliegwielsensor (Small).JPG (95.38 KiB) 3063 keer bekeken
contact maakt met de witte draad van de plug van de vliegwielsensor. Deze plug ligt naast de accu en heeft een witte en en bruine draad. De bruine draad is een min en de witte komt van de vliegwielsensor:
- Kickdown - plug vliegwielsensor (Small).JPG (74.07 KiB) 3063 keer bekeken
Bij mij maakte de aansluiting geen contact met de plug en heb ik de kabel weer goed aangesloten, nu krijgt het relais wel een signaal van de vliegwielsensor. Het relais schakelt nu stroom door via de kickdownschakelaar naar de kickdown-solonoid.
Heel verhaal, maar ik hoop dat anderen hier iets aan hebben en minder lang hoeven te zoeken als ik. En nu morgen met warme motor eens echt goed uittesten. Strepen trekken met die diesel
Erik